Słodka logistyka dookoła świata

Słodka logistyka dookoła świata

Tradycja sięgająca lat 30. XX wieku i pasja do łączenia ziół według ściśle strzeżonego przepisu – to fundamenty sukcesu szwajcarskiego producenta wyrobów ziołowych Ricola. Dziś firma sprzedaje swoje produkty na wszystkich kontynentach, a za zapewnienie sprawnej logistyki odpowiada międzynarodowy operator logistyczny Dachser.

Ricola jest szwajcarska nie tylko z nazwy, ale też z natury: uprawa, przetwarzanie ziół oraz wszelkie kolejne etapy powstawania produktów odbywają się na rodzimym terenie firmy, a dokładniej w mieście Laufen. Tam też pracuje 430 spośród ok. 500 osób, które firma zatrudnia na całym świecie. Historia rodzinnego przedsiębiorstwa, któremu obecnie przewodzi reprezentant czwartego pokolenia, Raphael Richterich, rozpoczęła się w 1930 roku. Dziś jest to już jeden z najbardziej innowacyjnych producentów słodyczy w skali globalnej, a jednocześnie międzynarodowa marka reprezentująca szwajcarski kunszt. Znaczna większość, bo ok. 90% produktów Ricola, trafia na eksport do ponad 50 państw na całym świecie. Najwięcej ziołowych kropli, pastylek na kaszel czy herbat instant dostarczanych jest do Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji i Włoch. Firma jest także liderem na azjatyckich rynkach: w Singapurze i Hongkongu.

Obecność na wszystkich kontynentach wymaga zapewnienia doskonałej logistyki. Dlatego też w 2008 roku Ricola nawiązała współpracę z Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Od tamtego czasu operator dba o sprawną dystrybucję towarów firmy w ujęciu globalnym.

– Szukaliśmy doświadczonego i niezawodnego partnera, który umożliwiłby nam maksymalną kontrolę nad procesami logistycznymi w oparciu o swoją sieć oraz systemy IT. W przypadku Dachser od samego początku czuliśmy, że jesteśmy w dobrych rękach i możemy liczyć na pełne zrozumienie naszych potrzeb. I to nie tylko ze strony szwajcarskich struktur firmy, ale również w obu Amerykach i na Dalekim Wschodzie, gdzie trafia duża część naszego eksportu –  wyjaśnia  Jochen Layer, wiceprezes ds. fulfillmentu w Ricola AG. 

Bezbłędna logistyka na każdym etapie łańcucha dostaw jest bardzo istotna dla firmy Ricola. Produkty przedsiębiorstwa zostały sklasyfikowane przez Swissmedic –  szwajcarski organ nadzorujący leki i produkty medyczne – jako lek dostępny bez recepty. Dlatego też, z uwagi na specyfikę wyrobów Ricola, tak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności od chwili produkcji aż po dostawę do odbiorców, co zapewnia Dachser.

– Już od samego początku było widać wyraźne dopasowanie kulturowe między Ricola i Dachser – przyznają w zgodzie Jochen Layer oraz Samuel Haller, dyrektor generalny Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. Layer podkreśla, że podstawą długoterminowej i trwałej współpracy jest wzajemne zaufanie, uczciwość i pasja do innowacji. Partnerstwo Ricola i Dachser, które rozwija się już od ponad dziesięciu lat, jest potwierdzeniem tej teorii. – Zawsze możemy być ze sobą szczerzy w kontekście naszych wzajemnych oczekiwań”, mówi Layer. Takie podejście przyczyniło się do stopniowego zwiększania integracji obu firm, które stale pracują nad wzmocnieniem przejrzystości wewnętrznych procesów. W 2012 r. Dachser przejął odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw w imieniu Ricola. „To przejaw ogromnego zaufania, a jednocześnie poważne zobowiązanie – mówi Bruno Zwiker, kierownik ds. frachtu morskiego w Dachser Air & Sea Logistics w Szwajcarii. 

Ricola i Dachser pracują obecnie nad dalszym usprawnianiem dystrybucji na głównych rynkach w Azji i Ameryce Północnej, a także przyspieszeniem dostaw do Ameryki Środkowej i Południowej, które będą teraz wspierane przez centrum logistyczne w Panamie. Wydajność niezbędnych procesów IT zapewnia system zarządzania transportem Othello, służacy za „cyfrowy szkielet” globalnie połączonych usług logistycznych. „Oferujemy naszym klientom pełną przejrzystość w zakresie transportu produktów z Laufen do Stanów Zjednoczonych. Korzystamy również z usług różnych przewoźników, by zagwarantować dostęp do przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu Ricola może też skracać czas przechowywania towarów w magazynach – mówi Bruno Zwiker. Samuel Haller dodaje, że rozwiązanie „one-stop-shop”, polegające na powierzeniu kompleksowej obsługi logistycznej jednemu partnerowi, jest korzystne dla wszystkich stron zaangażowanych w obsługę łańcucha dostaw.  Nie musząc zajmować się logistyką, Ricola może w pełni koncentrować się na potrzebach swoich klientów.

Poleć ten artykuł:

Polecamy