Solaris sprzedał pierwsze wodorowe autobusy
Końcówka maja przyniosła nowy rozdział w historii przemysłu autobusowego w Polsce. Solaris sprzedał pierwsze egzemplarze autobusów z ogniwami paliwowymi.
Pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup autobusów Urbino 12 hydrogen, zostało włoskie Bolzano. Dwanaście wodorowych Solarisów dołączy do elektryków dostarczonych w ubiegłym roku. Zamówienie obejmuje również 8-letnią umowę serwisową.
Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano jest pierwszym klientem, który zdecydował się na najnowszy produkt Solarisa, autobus Urbino 12 hydrogen. Energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.
– Bolzano silnie inwestuje w nowoczesny i czysty transport publiczny. Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu, dostarczając swoje najnowsze bezemisyjne pojazdy. SASA ma już w swojej flocie nasze autobusy elektryczne. Teraz zaś Solaris i Bolzano stawiają na technologię wodorową – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.
Pojazdy będą wyposażone w nowoczesne ogniwo paliwowe (60 kW) oraz baterie Solaris High Power. Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnieniem układu napędowego jest oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi (2 x 125 kW). Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.
Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii autobus będzie w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.
Częścią umowy jest również specjalne szkolenie przeznaczone dla kierowców i pracowników serwisu poświęcone aspektom bezpiecznego użytkowania i serwisowania pojazdów wodorowych.