Spotkanie w szkole
PKS Gdańsk-Oliwa SA jako firma zaangażowana społecznie od wielu lat czynnie uczestniczy w projektach związanych z edukacją uczniów i studentów, szczególnie dotyczącą tematów transportu i logistyki. Współpraca ze szkołami i uczelniami wyższymi jest wpisana w strategię rozwoju firmy.
Zaangażowanie firmy w akcję Dni Otwartych Zespołu Szkół Samochodowych im. 1 Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerpatte w Gdańsku, organizowanej w ramach współpracy z Pomorskim Stowarzyszeniem Przewoźników Drogowych, idealnie wpasowuje się w tą strategię.
Wsparcie projektów skierowanych do uczniów i studentów nie jest jedynym powodem uczestnictwa jednego z największych przedsiębiorstw branży TSL województwa pomorskiego, w tym wydarzeniu. „Obecny wysoki niedobór wykwalifikowanej kadry w zawodzie kierowcy, wymaga specjalnego zaangażowania” – podkreśla Rafał Olszewski, Prezes PKS Gdańsk-Oliwa SA – „Chcemy pokazać uczniom i ich rodzicom jak ogromny rynek pracy stoi otworem przed potencjalnymi kierowcami. Warto o tym mówić.” – dodaje.
Obecna sytuacja na rynku pracy wynika z faktu, że szkolnictwo kierowców zostało zaniedbane. Szacuje się, iż przestało ono istnieć w Polce wraz z rokiem 1986. Od tego czasu edukacja kierowców była realizowana jedynie w ramach kursów prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców.
O potrzebie kształcenia kierowców w szkołach zawodowych świadczą statystyki: Polska jest liderem transportu drogowego w Unii Europejskiej. Transport drogowy stanowi ponad 79% pracy przewozowej w Polsce. Cała branża transportowa wytwarza około 10% PKB, wg. GUS przynosi to około 74 mld przychodów. Zatrudnienie w transporcie znajduje aż 7,5% Polaków. Natomiast ogólna liczba kierowców zawodowych to około 700 tys. osób. Przy zarejestrowanych 800 tys. pojazdów powyżej 3,5 tony oraz funkcjonowaniu około 100 tys. firm transportowych.
Niepokojących czynnikiem jest również średnia wieku kierowców pojazdów ciężarowych – około 38% kierowców, którzy czynnie pracują w zawodzie stanowi grupa powyżej 65 roku życia. Drugą najbardziej liczną grupą wśród kierowców są osoby w wieku 55-64 lata, stanowią oni 36% ogółu całej populacji czynnych zawodowo kierowców. Instytut Transportu Samochodowego już dziś zapowiada, że do 2018 roku w Polsce będzie brakować około 25 tysięcy kierowców, co również potwierdzają inne, niezależne instytucja badawcze.
Aby zostać kierowcą zawodowym wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii C lub C+E. Należy skończyć też odpowiednie szkolenia – tzw. kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyspieszoną. Dodatkowo, 18-letni kandydat na kierowcę zawodowego musi ukończyć szkolenie (trwające 280 godzin) i zdać egzamin z kwalifikacji wstępnej. Z kolei 21-letni kandydat musi ukończyć szkolenie trwające 140 godzin i zdać egzamin z tzw. kwalifikacji wstępnej przyspieszonej Wszyscy kandydaci są zobowiązani do poddania się badaniom lekarskim. Podsumowując, całkowity koszt uzyskania uprawnień kierowcy to ok. 10 tys. zł , co stanowi niemałą barierę wejścia na rynek.
Bariera cenowa kursu to nie jedyne jego ograniczenie. Należy nadmienić, że szkolenia przygotowawcze do egzaminów na prawo jazdy nie są równoważne z ofertą szkolnictwa zawodowego kierowców, która była dostępna na rynku przez 1986 rokiem. Rynek boryka się z problemem nie tylko niedoborem kierowców ale także poziomem ich przygotowania merytorycznego i praktycznego. Można zauważyć, że młodzi kierowcy uczą się zawodu dopiero w momencie, kiedy usiądą za kierownicą 40-tonowego zestawu i udadzą się w pierwsze samodzielne trasy. Do zapaści na rynku kierowców zawodowych przyczyniły się nie tylko przeprowadzane reformy szkolnictwa ale także likwidacja szkoleń w wojsku oraz wzrost kosztów szkoleń.
W wyniku wieloletnich starań organizacji przewoźników, które zwracały uwagę opinii publicznej i instytucji na niekorzystną sytuację, udało się przywrócić zawód kierowca-mechanik do wykazu zawodów MEN. Już w wrześniu 2016 roku ruszą pierwsze klasy kształcące przyszłych kierowców zawodowych, a jedna z nich zostanie uruchomiona właśnie w Zespole Szkół Samochodowych im 1 Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerpatte w Gdańsku. Obecnie w ministerstwie trwają jeszcze prace nad ustalaniem dokładnych programów kształcenia zawodowego.
PKS Gdańsk-Oliwa SA działając na rynku transportowym od 50-ciu lat wykształcił zespół wysokokwalifikowanych specjalistów sektora TSL, dlatego też spółka pozostaje otwarta na różne formy współpracy ze szkołami zamierzającymi kształcić przyszłych kierowców.
W sobotę, 12 marca, Zespół Szkół Samochodowych im. Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku odwiedziło około 150 osób zainteresowanych rozpoczęciem kształcenia w kierunku związanym z transportem. Uczestnicy Dni Otwartych mieli niepowtarzalną okazję zasiąść za kierownicą samochodu ciężarowego oraz porozmawiać o zawodzie i specyfice wykonywanej pracy z doświadczonym kierowcą PKS Gdańsk-Oliwa SA.
Obecnie w gdańskim Zespole Szkół Samochodowych uczy się 527 uczniów, w tym 10 dziewcząt.