Stanowisko TLP wobec decyzji Komisji Europejskiej w sprawie MiLoG

Stanowisko TLP wobec decyzji Komisji Europejskiej w sprawie MiLoG

Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” przyjął z mieszanymi uczuciami decyzję Komisji Europejskiej o rozpoczęciu procedury związanej z naruszeniem unijnego porządku prawnego przez niemieckie przepisy o płacy minimalnej (MiLoG).

Pozytywnie oceniamy uznanie przez Komisję Europejską oczywistej bezprawności stosowania MiLoG w stosunku do przewozów transgranicznych. Nie możemy jednak zgodzić się z przyjętym kompromisem polegającym na uznaniu prawa do stosowania przez Niemcy przepisów o płacy minimalnej do przewozów kabotażowych. W naszej ocenie jest to polityczne porozumienie, nie zaś wynik merytorycznego rozważenia przesłanek przemawiających za jednakowym wyłączeniem wszystkich typów transportu międzynarodowego oraz jego elementów z obowiązywania MiLoG.

 

Przewozy kabotażowe są wykonywane wyłącznie jako następstwo transportu międzynarodowego, w ramach dostawy rzeczy w ruchu międzynarodowym. Nie zastępują krajowych usług przewozu, choć ta interpretacja jest usilnie narzucana opinii publicznej. Nie są to też usługi wykonywanie swobodnie, jak przez lokalnych przedsiębiorców. Są one ściśle limitowane tak, aby służyły wyłącznie ograniczeniu pustych przebiegów w transporcie międzynarodowym, jednocześnie przeciwdziałając kongestii, nadmiernemu zanieczyszczeniu środowiska naturalnego przez emisję spalin oraz służąc poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dozwolone przewozy mają na celu także poprawienie rentowności przewozów międzynarodowych, co jest korzystne zarówno dla przewoźnika, jak i dla unijnej gospodarki oraz unijnego konsumenta.

 

Stosowanie MiLoG i wszystkich restrykcyjnych postanowień tej ustawy wobec przewozów kabotażowych uniemożliwia w praktyce ich wykonywanie oraz osiągnięcie celów, które były podstawą przepisów o kabotażu w rozporządzeniach WE/1072/2009 i WE/1073/2009, w tym utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu. MiLoG nakłada na przewoźników dużo dalej idące obowiązki niż powołane rozporządzenia, które co do zasady nie mogą być modyfikowane przez przepisy krajowe. Ponadto w naszej ocenie stosowanie MiLoG jako narzędzia ograniczającego konkurencję na wewnętrznym rynku jest co do zasady działaniem niezgodnym z Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

 

Akceptacja rozwiązań niemieckich w tym zakresie przez Komisję Europejską pokazuje, iż mamy do czynienia z faktycznym podziałem Unii Europejskiej. Komisja Europejska preferuje interesy najsilniejszych gospodarczo członków wspólnoty, przywracając granice wobec nowych państw Unii Europejskiej. W tej sytuacji oczekujemy od naszego Rządu skierowania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej skargi do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeciwko Niemcom w sprawie stosowania ustawy o płacy minimalnej (MiLoG) w odniesieniu do przewozów kabotażowych na terytorium tego państwa.

Poleć ten artykuł:

Polecamy