Szkoda a CFM

Szkoda a CFM

Wypadek lub kolizja to przykre elementy wpisane w codzienne życie kierowców. W takich sytuacjach, zazwyczaj górę bierze stres, a w konsekwencji nawet najbardziej opanowany użytkownik dróg może zachować się w sposób kompletnie nieprzewidywalny. Warto wiedzieć co robić w takiej...

Zarządzanie szkodowością i koordynacja likwidacji szkody są jednymi z ważniejszych usług realizowanych przez firmy CFM, które posiadają coraz dokładniejsze procedury opisujące sposób postępowania w przypadku szkody służbowego samochodu.

Rola CFM przy likwidacji szkody

Jeśli firma korzystająca z usług CFM ma wykupioną opcję likwidacji szkody wraz z ubezpieczeniem samochodu w pełnym zakresie OC/AC, dostawca floty zdejmuje z głowy użytkownika pojazdu wiele obowiązków, jakie czekałyby go przy eksploatacji samochodu zarządzanego siłami własnymi.

– W firmie CFM dokonywane są formalności związane z dokumentacją zdarzenia, naprawą szkody, rozliczeniami z serwisem oraz kwestią wypłat odszkodowania. Jedynym obowiązkiem kierowcy jest poprawne wypełnienie protokołu szkodowego na potrzeby towarzystwa ubezpieczeniowego, gdyż w momencie danego zdarzenia to on odpowiadał za pojazd – mówi Michał Slosecki, kierownik Działu Ubezpieczeń i Likwidacji Szkód Komunikacyjnych Carefleet.

Czasem wystarczy oświadczenie

Ze względu na rodzaj, szkody możemy podzielić na cztery kategorie: szkody komunikacyjne, szkody parkingowe, szkody wyrządzone przez siły natury i akty wandalizmu. Pierwsze z wymienionych to wręcz zmora flotowców, więc skupimy się w niniejszym materiale właśnie na nich. Od właściwego zakwalifikowania zdarzenia zależeć powinno nasze dalsze postępowanie, a sporo osób ma problem z rozróżnieniem kolizji i wypadku, uchodzących za synonimy.

Według powszechnie używanej definicji kolizja to zdarzenie drogowe, w którym ucierpiały jedynie podmioty nieożywione, na przykład pojazdy, latarnie, wszelkie elementy jezdni. Jeśli ocena okoliczności powstania kolizji jest jednoznaczna, nie ma obowiązku wzywania policji ani pogotowia ratunkowego. W pierwszej kolejności, obowiązkiem uczestników jest niezwłoczne usunięcie z jezdni pojazdów biorących udział w kolizji. Następnie kierowcy mogą sprawę załatwić sami, jeśli wspólnie uznają, że okoliczności zdarzenia nie budzą wątpliwości.

– Sprawca jest wówczas zobowiązany napisać oświadczenie poszkodowanemu dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Warto zatem odpowiedni blankiet wozić w samochodzie – mówi Michał Slosecki, kierownik Działu Ubezpieczeń i Likwidacji Szkód Komunikacyjnych Carefleet.

Kolizja z cudzoziemcem

Z punktu widzenia pokrzywdzonego, niekiedy warto jednak wezwać policję, szczególnie, jeśli winowajca nie przyznaje się do spowodowania kolizji. Obowiązek wezwania funkcjonariuszy istnieje również w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że zostało spowodowane przestępstwo, np. spowodowanie kolizji drogowej w stanie nietrzeźwości.

Sugerujemy także wezwanie policji, gdy któryś z uczestników jest cudzoziemcem – chociażby z uwagi na barierę językową. – Pod żadnym pozorem nie należy podpisywać dokumentów, których treści się nie rozumie. Jeżeli spisane oświadczenie będzie zawierało niepełne, nieprawdziwe lub niekompletne dane, może to stanowić istotną przeszkodę w procedurze likwidacji szkody – mówi Michał Slosecki z Carefleet.

Zgłosić szkodę do CFM

Wypadek to zdarzenie, w którym poszkodowani są również ludzie, wówczas całą procedurę należy rozpocząć od udzielenia pomocy poszkodowanym i wezwania na miejsce zdarzenia pogotowia i policji. Jeśli doszło do wypadku z ofiarami, nie należy usuwać z jezdni pojazdów biorących udział w zdarzeniu. Wtedy obowiązkiem kierowcy jest odpowiednio oznakować miejsce zdarzenia. Musi on – jeśli jest to możliwe – włączyć światła awaryjne, a także ustawić trójkąt ostrzegawczy. Dopiero kolejną czynnością powinno być spisanie danych świadków zdarzenia.

Po zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, spisaniu obustronnego oświadczenia lub protokołu przez policję należy zgłosić szkodę do firmy CFM. – Na podstawie przeprowadzonego z konsultantem wywiadu, w którym kierowca opisuje przebieg zdarzenia, a także możliwie dokładnie określa zakres uszkodzeń samochodu, centrum techniczne podejmuje decyzje o wynajęciu holownika i przewozie samochodu do odpowiedniego warsztatu – mówi Michał Slosecki, kierownik Działu Ubezpieczeń i Likwidacji Szkód Komunikacyjnych Carefleet.

Ponadto, w zależności od tego, czy firmowa flota została objęta ubezpieczeniem Assistance, klient CFM otrzyma doraźną pomoc w przypadku awarii lub szkody. Aby przedsiębiorstwo zachowało pełną mobilność floty na czas naprawy samochodu, do jego dyspozycji zostanie oddane auto zastępcze dopasowane do aktualnych potrzeb.

Postępowanie w razie wypadku

Jeśli jesteś poszkodowanym Po wezwaniu policji na miejsce zdarzenia należy zapisać niezbędne dane: 1. Numer notatki policyjnej lub numer sprawy oraz jednostkę policji (dopilnuj, aby w notatce policyjnej uwzględniono uszkodzenia powstałe w pojeździe wskutek zdarzenia). 2. Imię i nazwisko sprawcy oraz numer rejestracyjny jego samochodu. 3. Dane właściciela pojazdu sprawcy, zgodnie z dowodem rejestracyjnym pojazdu, jeżeli nie jest nim kierujący pojazdem w chwili zdarzenia. 4. Numer polisy sprawcy oraz nazwę ubezpieczyciela (należy sprawdzić datę ważności polisy OC oraz upewnić się czy ubezpieczenie dotyczy pojazdu sprawcy). Jeżeli policja nie może interweniować na miejscu zdarzenia, należy sporządzić oświadczenie sprawcy zdarzenia, w którym jednoznacznie przyznaje się on do winy. Jeśli jesteś sprawcą szkody 1. Na miejscu zdarzenia sporządź oświadczenie sprawcy, a oryginał przekaż poszkodowanemu. 2. W przypadku posiadania pakietu Assistance, nie należy korzystać z żadnej innej pomocy drogowej. Należy niezwłocznie skontaktować się z dostawcą floty. Jeżeli istnieje możliwość, warto wykonać zdjęcia z miejsca zdarzenia.

Poleć ten artykuł:

Polecamy