Telematyczny trener

Telematyczny trener

Istnieje wiele czynników mogących wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa. Jednym z nich jest stosowany w Mercedesach system Fleet Board, o którym pozytywnie wypowiadają się nie tylko przedstawiciele importera, ale także sami właściciele firm transportowych.Podczas dorocznego...

Podczas dorocznego spotkania z właścicielami i menedżerami firm transportowych zorganizowanego przez Mercedesa dyskutowano właśnie o zmniejszeniu zużycia paliwa. Wpływ na spalanie ma między innymi pogoda, ukształtowanie terenu po jakim samochód się porusza, waga zestawu, wyposażenie pojazdu, warunki drogowe, organizacja pracy w firmie. Na te czynniki kierowca nie ma praktycznie żadnego wpływu, ale częścią z nich może odpowiednio zarządzać właściciel przedsiębiorstwa lub menedżer floty ciężkiej.

Podzielić się z kierowcą

Są jednak elementy, na które kierowca ma wpływ. Zdaniem właścicieli firm transportowych to między innymi technika jazdy, stan psychofizyczny i doświadczenie osoby zasiadającej za kółkiem, jakość paliwa, stan techniczny pojazdu, napompowanie opon, itp. W jaki sposób sprawić, by prowadzącemu pojazd „chciało się” obniżyć spalanie? Główny wniosek to zaproponowanie mu bonusu w przypadku lepszych wyników zużycia paliwa. Nie muszą być one bardzo wysokie, lecz odpowiednio motywujące i możliwe do spełnienia. Wtedy zadowolony jest zarówno pracownik jak i właściciel firmy transportowej.

W obniżeniu spalania może pozwolić system Fleet Board, wspierający zarządzanie pojazdami, transportem i czasem. Nowość stanowi w nim FleetBoard Messaging. Pozwala on między innymi na łatwiejszą komunikację między kierowcą a dyspozytorem, transfer danych adresowych, przekazanie informacji do dyspozytora o użyciu nawigacji, czy automatyczne powiadomienie o czasie przyjazdu.

Pod okiem „szkoleniowca“

FleetBoard EcoSupport to z kolei wirtualny trener w kabinie kierowcy. Choć nie ma on dyplomów żadnej menedżerskiej szkoły, którymi chwalą się choćby szkoleniowcy piłkarscy, jego praca może przynieść szybkie i bardzo pozytywne efekty. Umożliwia on między innymi ocenę techniki jazdy w ośmiu kategoriach. Są to równomierna jazda, jazda bezwładna/hamowanie, zatrzymywanie, prędkość, korzystanie ze zwalniacza, zmiana biegów, obsługa pedału gazu, Truck Check.

Równomierne poruszanie się autem to utrzymywanie stałej prędkości przez dłuższy czas. Wynik dotyczący jazdy bezwładnej/hamowania zależy od sposobu wytracania prędkości i odnosi się do faz hamowania, które nie powodują zatrzymania pojazdu. Oczywiście ograniczona liczba zatrzymań najbardziej premiuje zachowanie kierowcy w tym właśnie elemencie. W przypadku prędkości na negatywną opinie zasłużą z pewnością kierowcy przekraczający 85 km/h. Kolejna kwestia to rozpoznanie i ocena załączenia kolejnych stopni zwalniacza/retardera. „Klasyfikacja” zmiany biegów obejmuje opiniowanie przestrzegania zaleceń zmiany przekładni i wyboru programu jazdy. Tutaj preferowana jest szczególnie opcja jazdy z włączonym programem A economy.

Naturalnie łagodne obchodzenie się z pedałem gazu oraz wykorzystywanie funkcji kick-down pozwoli na uzyskanie kolejnych „plusów” w ocenie „trenera”. Truck Check dotyczy opinii na temat czasu pracy silnika na postoju, poziomu ciśnienia w ogumieniu (w pojeździe z układem kontroli ciśnienia w ogumieniu), regeneracji filtra cząstek stałych, stanu filtra powietrza. Poza tym system informuje o stylu jazdy w czasie rzeczywistym, daje szansę komunikacji poprzez wysyłanie informacji tekstowych i graficznych, zapisuje wyniki dwóch kierowców. Możliwy jest również reset danych oraz zapisywanie niejako od nowa. Dla zachowania bezpieczeństwa, aplikację można obsługiwać z panelu kierownicy. Na ekranie równocześnie widzimy między innymi ocenianą kategorię, aktualną notę, notę od resetu, komunikaty tekstowe.

Nagrody za ekojazdę

Podczas spotkania wręczono nagrody firmom odznaczającym się najbardziej ekonomiczną jazda Mercedesami. Na wyróżnienia zasłużyli Botrans i No Limit. Nie zabrakło okazji do wymiany wzajemnych doświadczeń na temat zarządzania transportem drogowym i sytuacji ekonomicznej firm transportowych. Organizatorzy zaskoczyli ich dodatkowym konkursem, w którym szefowie musieli się wykazać z pozoru tak prostą czynnością jak wymiana opon w samochodzie ciężarowym. Rzeczywistość pokazała, że wielu z nich najwidoczniej zarządza nie tylko zza biurka, bo z tą wcale niełatwą czynnością radzili sobie całkiem nieźle.

 

Fot. Mercedes

Poleć ten artykuł:

Polecamy