Trzy dekady ciągłego rozwoju Grupy Rhenus w Polsce

Trzy dekady ciągłego rozwoju Grupy Rhenus w Polsce

Rok 2023 jest wyjątkowy dla Grupy Rhenus, która obchodzi 30-lecie rozpoczęcia działalności na polskim rynku. Jedna na najstarszych firm logistycznych na świecie, której historia sięga początków XX wieku, już kilka lat po rozpoczęciu transformacji ustrojowej w Polsce zdała sobie sprawę z potencjału naszego kraju. Dziś, dzięki swojemu bogatemu doświadczeniu, może oferować swoje usługi w każdym segmencie rynku i zaspokajać wszystkie potrzeby klientów.

Jak to się zaczęło…

Początki Rhenus w Polsce sięgają roku 1993. Wtedy w Szcze­cinie rozpoczęła działalność firma Rhenus Poland (obecnie Rhenus Port Logistics Sp. z o. o.), świadcząca usługi logistyki portowej. Historia firmy zaczęła się jednak znacznie wcze­śniej. Rhenus w Europie pojawił się 1912 roku. Na terenie Niemiec, została wówczas założona firma Rhenus Trans­port-Gesellschaft, która świadczyła usługi żeglugi śródlą­dowej, usługi spedycyjne oraz zapewniała zaplecze maga­zynowe. Obecnie Grupa Rhenus jest jednym z wiodących globalnych dostawców usług logistycznych.

Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku w małym, zaledwie jednopokojowym biurze i z trzyosobowym ze­społem firma Rhenus rozpoczęła przygodę z logistyką portową. Wypływaliśmy w nieznane, ale mieliśmy solid­ne fundamenty i czerpaliśmy z doświadczenia zdobytego na przestrzeni lat na innych rynkach. W Polsce od same­go początku stawialiśmy na wysoką specjalizację i dbali­śmy o różnorodność projektów. Nie baliśmy się wyzwań i podążaliśmy za potrzebami naszych klientów. Na prze­strzeni lat Grupa Rhenus w Polsce rozwijała się bardzo intensywnie, poprzez wzrost organiczny i powstawanie kolejnych spółek Rhenus oraz akwizycje innych podmio­tów gospodarczych.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, swoboda przepływu towarów i usług w ramach rynku wspólnotowego oraz rozwój gospodarczy kraju znaczą­co pobudziły rynek usług logistycznych, co dodatkowo przełożyło się na dynamiczny rozwój naszej marki. Ko­lejnym istotnym czynnikiem pozytywnie wpływającym na rynek usług logistycznych był rozwój technologiczny, a także rozwój internetowego kanału sprzedaży. Dyna­miczny wzrost sprzedaży online był ważnym czynnikiem pozytywnie stymulującym naszą aktywność w obszarze logistyki kontraktowej. Pierwszy dedykowany projekt magazynowy dla e-commerce uruchomiliśmy w Polsce w już 2012 roku jako jeden z pierwszych operatorów logi­stycznych. Obecnie e-commerce jest dla Rhenus w Polsce kluczowym kanałem dla rozwoju logistyki kontraktowej.

Kim jesteśmy..

Grupa Rhenus jest organizacją maksymalnie zdecentra­lizowaną, ale centralnie zorganizowaną. W Polsce Grupę Rhenus reprezentuje kilka spółek, które w ramach swoich kluczowych kompetencji towarzyszą klientom w całym łań­cuchu dostaw, realizując najbardziej wymagające i złożone projekty logistyczne. Obecnie Grupa Rhenus w Polsce pro­wadzi operacje logistyczne w ponad 40 lokalizacjach bizne­sowych i zatrudnia na stałe blisko 2500 osób.

W Polsce Grupa Rhenus jest reprezentowana przez spół­ki: Rhenus Logistics S.A., Rhenus Logistics Bolesławiec Sp. z o.o., Rhenus Freight Logistics Sp. z o.o., Rhenus Port Logistics Sp. z o.o., Rhenus Office Systems Poland Sp. z o.o., Rhenus Delivery Services Sp. z o.o., Rhenus Automotive Assembly Sp. z o.o., i C. Hartwig Gdynia S.A.

Co robimy…

Szerokie portfolio usług oferowanych przez Grupę obej­muje transport, rozwiązania magazynowe oraz specja­listyczne rozwiązania logistyczne, w tym obsługę celną, kompleksową obsługę łańcucha dostaw dla branży auto­motive, dostawy i montaż w zespołach dwuosobowych (2-men delivery) oraz kompleksowe zarządzanie doku­mentacją.

Jako międzynarodowy dostawca usług logistycznych o globalnym zasięgu oferujemy nie tylko standardowe rozwiązania, ale także tworzymy indywidualne produk­ty logistyczne, aby spełnić specyficzne wymagania na­szych klientów. Towarzyszymy klientom we wszystkich gałęziach transportu towarowego – drogowym, morskim, lotniczym kolejowym i intermodalnym. Jesteśmy gotowi realizować najbardziej skomplikowane projekty trans­portowe oferując najwyższą jakość i terminowość.

Magazyny logistyki kontraktowej Rhenus zlokalizo­wane w Polsce świadczą usługi logistyczne w ramach dedykowanych projektów i projektów typu multi-user. Rhenus oferuje usługi wartości dodanej, a także kom­pleksowe zarządzanie zwrotami. Wieloletnie doświad­czenie, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz znajomość branży, składają się na jakość usług świadczonych dla B2C i B2B w nowoczesnych i trady­cyjnych kanałach sprzedaży.

Grupa Rhenus w Polsce ma również gotowe, wyspecja­lizowane rozwiązania dla wielu wymagających branż. I tak dla branży automotive zarządzamy łańcuchem do­staw, realizujemy co-manufacturing i zarządzamy do­stawami podzespołów. W portfolio usług mamy również kompleksowe usługi celne. Bez względu na obszar usług realizowanych przez Grupę Rhenus klient jest zawsze w centrum naszej uwagi i zawsze skupiamy się na jego potrzebach logistycznych. Dla branży high-tech realizu­jemy specjalistyczne dostawy z wniesieniem i instalacją profesjonalnego sprzętu takiego jak na przykład tomo­grafy komputerowe czy rezonanse magnetyczne. Mamy też ofertę dostaw 2-men delivery dla klientów indywi­dulanych kupujących meble i wyposażenie domu (RTV/AGD). Bardzo specjalistycznym obszarem naszych usług jest logistyka dokumentacji i rozwiązania dla biur takie jak archiwizacja i digitalizacja dokumentów jak też nisz­czenie nośników informacji. W ramach tak rozbudowa­nej organizacji jaką jest Rhenus mamy szeroka ofertę i globalne możliwości.

Logistyka czasu VUCA

Za nami trzy dekady fascynującej podróży po wzburzo­nych wodach rynku logistycznego, jednak nie da się ukryć, że najwięcej wyzwań i emocji towarzyszyło nam przez ostatnie trzy bezprecedensowe lata.

Pierwszym istotnym wydarzeniem, wpływającym na sektor usług logistycznych był Brexit, który pod wielo­ma względami był szokiem dla rynku wspólnotowego. Podmioty gospodarcze musiały dostosować się do nowej rzeczywistości, która dosłownie z dnia na dzień wyma­gała zupełnie innego podejścia do handlu międzynaro­dowego. Z naszej perspektywy istotne było zapewnienie optymalnego, niezawodnego i wygodnego rozwiązania dla obecnych i potencjalnych klientów, którzy zawsze mieli nasze wsparcie. Naszym celem jest uczynienie gra­nic niewidocznymi i chcielibyśmy myśleć, że nasi klienci również tak się czują.

Kolejnym czynnikiem istotnie zmieniającym krajobraz branży była pandemia Covid-19, która wywróciła świat do góry nogami – również ten logistyczny. Lockdow­ny i restrykcje związane z rozprzestrzenianiem się ko­ronawirusa, ograniczenia w połączeniach lotniczych, brak stabilności w połączeniach oceanicznych, czy też obowiązkowe testy i kwarantanna dla osób przekracza­jących granice stały się wyzwaniami dnia codziennego. Po pierwszym szoku ludzie i gospodarka dostosowali się do panującej sytuacji, byliśmy świadkami przemodelo­wania sprzedaży detalicznej i spektakularnych wzrostów w sprzedaży online, a w ślad za tym rozkwit przeżywała branża usług kurierskich. Pandemia przyczyniła się do przyspieszenia procesu cyfryzacji wielu obszarów życia społecznego, procesów biznesowych i na stałe zmieniła nasze zachowania konsumenckie. Dla operatorów logi­stycznych był to z pewnością czas próby i moment w któ­rym mogli zweryfikować na ile ich kompetencje pozwa­lają na zachowanie elastyczności i utrzymanie najwyższej jakości wobec nieprzewidzianych wahań wolumenów.

Po burzliwym czasie pandemii, kiedy to z utęsknieniem czekaliśmy na względną stabilizację, przyszła wojna w Ukrainie, destabilizacja w układzie geopolitycznym i wysoka inflacja. Branża logistyczna staje twarzą w twarz m. in. z rosnącymi kosztami mediów i wynagrodzeń, a także malejącymi wolumenami sprzedaży detalicznej. Prognozy wskazują, że wzrost gospodarczy Polski ulegnie spowolnieniu w wyniku wysokiej inflacji i zmniejszeniu się konsumpcji prywatnej. Mając na uwadze dynamikę zmian jakie zaszły w ciągu ostatnich lat trudno powie­dzieć co przyniesie przyszłość.

Z naszej perspektywy pewne jest jedno: mając na pokła­dzie wspaniały zespół zaangażowanych specjalistów kie­rujących się wspólnymi wartościami, jako Grupa Rhenus wytrwale realizujemy założenia naszych klientów i jeste­śmy solidnym partnerem na trudny czas. Wyznaczamy sobie ambitne cele i odważnie stawiamy czoła pojawiają­cym się wyzwaniom.

Droga do zrównoważonego rozwoju

Jako rodzinna firma logistyczna o globalnym zasięgu zdajemy sobie sprawę z naszej odpowiedzialności spo­łecznej. Dbamy o zrównoważone podejście do kwestii naszej planety, społeczeństwa, klientów i pracowników. Ideę ekologii włączyliśmy do naszej filozofii korporacyj­nej. Pracujemy nad projektami, które zmniejszają emisję CO2 i poprawiają bilans środowiskowy – zarówno nasz, jak i naszych klientów. Jako dostawca usług transporto­wych stajemy przed dylematem. Z jednej strony wiele ciężarówek na drogach odpowiada za znaczną część emi­sji CO2. Z drugiej strony usługi logistyczne są niezbędne dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Aby jednak wnosić swój wkład w ochronę klimatu, w wielu obszarach koncentrujemy się na e-mobilności.

W ramach transportu drogowego istnieją dziś dwa spo­soby na to, aby zrównoważony rozwój stał się rzeczywi­stością. Jednym z nich jest wykorzystanie alternatywnej, innowacyjnej technologii, takich jak samochody ciężaro­we zasilane LNG i CNG, a drugi to możliwość obliczania i kompensowania emisji CO2 dla tradycyjnych pojazdów. Ponieważ dla transportu długodystansowego alterna­tywne technologie mają wciąż ograniczone możliwości, jako Grupa Rhenus w ujęciu globalnym wspieramy różne projekty badawcze, które mogą pomóc w szybszym po­konaniu tej przeszkody. Obejmuje to między innymi te­stowanie hybrydowych ciężarówek zasilanych przez na­powietrzne linie jezdne w Hesji w Niemczech jako część ELISA eHighway. Dokładne raportowanie CO2 oznacza dla klientów, że mogą dokonywać świadomych wyborów dotyczących transportu. Rhenus współpracuje z wiodący­mi w branży specjalistami aby upewnić się, że te oblicze­nia są prawidłowe i kompensacja jest możliwa.

Zrównoważona logistyka to również zielone magazyny. W grupie Rhenus możemy się pochwalić takimi obiektami jak magazyny w Eindhoven, Tiburgu, czy Rhenus Campus w Nuneaton – obecnie budowane centrum magazynowe w Wielkiej Brytanii, które będzie zeroemisyjne. W Polsce również stawiamy na zrównoważony rozwój. Wprowadzi­liśmy szereg modernizacji i usprawnień zmniejszających zużycie energii elektrycznej, oszczędzających zużycie wody i poprawiających komfort pracy naszych pracowników. Sta­ramy się również wdrażać rozwiązania obiegu zamknięte­go, które udało nam się wypracować wspólnie z partnerami biznesowymi. Nasze jednostki są świetnie przystosowane do tego, by móc podejmować i realizować własne inicjaty­wy zarówno szybko, jak i elastycznie. Procesy ciągłego do­skonalenia pomagają nam świadczyć usługi przy lepszym wykorzystaniu zasobów i w odpowiedzialny, zrównoważony sposób rozwijać naszą organizację.

Trzy dekady możliwości

Ostatnie 30 lat w historii Polski można opisać jako pasmo bezprecedensowych sukcesów, a nasz sektor, podobnie jak cała gospodarka kraju, odnotował niesamowity wzrost i rozwój. Nie da się ukryć, że usługi logistyczne zmieniły się bezpowrotnie. Od stosu papierów i maszyn do pisania prze­szliśmy do wyrafinowanych rozwiązań informatycznych opartych na nowoczesnych systemach, analizie danych i Big Data. Grupa Rhenus w Polsce również przeszła transforma­cję, jesteśmy zadowoleni z tego, co do tej pory udało nam się osiągnąć i czekamy na więcej. Przed nami era czwartej rewolucji przemysłowej i czas sztucznej inteligenci. Jak to wpłynie na nasze życie? W jakim stopniu dotknie branżę logistyczną? Jak zmieni się nasza organizacja? Jeszcze nie potrafimy odpowiedzieć na te pytania, ale z przyjemnością opowiemy o tym Państwu za kolejnych 30 lat.

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 3/2023

Poleć ten artykuł:

Polecamy