Turcja stawia na logistykę

Turcja stawia na logistykę

Turcja do roku 2020 może stać się jednym z najważniejszych ośrodków logistycznych Europy - prognozuje Colliers International. Sprzyja temu m.in. lokalizacja geograficzna kraju położonego nad Bosforem, Morzem Marmara, Morzem Czarnym, Śródziemnym i Egejskim.Terytorium Turcji...

Terytorium Turcji wynosi 783 562 km kwadratowych. Tureckie Towarzystwo Logistyczne uważa, że strategiczna geograficznie pozycja Turcji jest szansą dla Turcji, by stała się ona ważnym logistycznym hubem w wymiarze europejskim i azjatyckim. Tureckie miasta takie jak Stambuł czy Izmir mają szanse być najprężniej rozwijającymi się centrami dystrybucyjno-logistycznymi.

Gospodarka

Turcja należy do szybko rozwijających się gospodarek świata. Długoterminowe prognozy przewidują ponad 5-procentowe wzrosty rocznie w perspektywie lat 2015-2017. Rankingi światowe pokazują, że turecka gospodarka pod względem wielkości PKB ma 19. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie. Długookresowa strategia gospodarcza rządu tureckiego zakłada dołączenie Turcji w 2023 r. do grona 10 największych gospodarek świata pod względem wytworzonego PKB. Planuje się, że do 2023 r. wartość eksportu ma osiągnąć poziom 500 mld USD, a udział Turcji w globalnym handlu światowym ma wzrosnąć do 1,5% w 2025 roku. Turecki Strategiczny Plan Rozwoju przewiduje m.in. rozwój zasobów kapitału ludzkiego, zwiększenie udziału nowych technologii w produkcji i usługach, rozwój infrastruktury i sektora logistyki.

 

Turcja liczy około 80 mln obywateli. Jest to społeczeństwo młode. Ponad 65% populacji to ludzie między 24. a 54. rokiem życia. Prognozy demograficzne przewidują, że w perspektywie 15-20 lat Turcji przybędzie 20 mln obywateli. To stawia nowe wyzwania rozwojowe dla gospodarki tureckiej. Osiągnięciu wysokiej pozycji Turcji ma sprzyjać system wspierania działalności eksportowej firm i wielokierunkowy program przyciągania bezpośrednich inwestycji.

Długookresowa strategia gospodarcza rządu tureckiego zakłada dołączenie Turcji w 2023 r. do grona 10 największych gospodarek świata pod względem wytworzonego PKB

Rolę logistyki w rozwoju kraju potwierdza stosunkowo wysokie miejsce Turcji w 2014 r. według Indeksu LPI Banku Światowego. Turcja w powyższym rankingu zajęła 30. miejsce, poprawiając swoją pozycję w stosunku do roku 2010 aż o 9 miejsc. Wydajność logistyczna Turcji i Polski jest porównywalna. W opinii ekspertów logistycznych zrzeszonych w Tureckim Towarzystwie Logistycznym istotne jest, by doszło do ustanowienia master planu dla logistyki tureckiej dla wszystkich jej obszarów i sektorów zarówno publicznego, jak i prywatnego.

Istambuł nad Bosforem

Infrastruktura Turcji wymaga dalszego rozwoju. Sieć transportowa w Turcji jest w rozbudowie o dalsze 1250 km autostrad. Europejską i azjatycką część kraju łączą dwa mosty na Bosforze w Stambule. Realizowany jest program budowy linii wysokich prędkości. Pierwsza z nich o długości 533 km łączy Stambuł z Ankarą i skraca czas podróży niemal 3,5-krotnie. W 2013 roku otwarto tunel kolejowy Marmaray pod Bosforem, będący projektem łączącym dwa odrębne systemy kolejowe europejskiej i azjatyckiej części Turcji w jedną całość. Do głównych portów morskich (przeładunek powyżej 1 mln ton) zalicza się m.in. Stambuł nad cieśniną Bosfor. Rosnący ruch w cieśninie Bosfor z uwagi na jej warunki żeglugowe (jest stosunkowo wąska – 700 m, trudna w nawigacji i niebezpieczna, np. możliwy terroryzm) wyzwolił najnowszy projekt, który przewiduje budowę drogi morskiej o długości 43 km, szerokości 150 m i głębokości 25 m. Wizję nowego przedsięwzięcia przedstawia zdjęcie 1. Ruch statków w ciągu roku przez cieśninę Bosfor przekracza liczbę 50 tys. szt. i jest kontrolowany przez Turcję, mimo iż żegluga ma charakter wolny. Są to różnego rodzaju statki, np. tankowce, kontenerowce. Projekt nowego Kanału Stambulskiego wpływa na plan budowy trzeciego lotniska międzynarodowego dla Stambułu.

 

Budowę portu lotniczego planuje się na byłych terenach górniczych nad brzegiem Morza Czarnego. Ma to być największe lotnisko na świecie, o przepustowości 150 mln pasażerów rocznie i ma kosztować około 7-8 mld dolarów.

 

Turcja wprowadza w życie wiele założeń związanych z kolejowymi, drogowymi i morskimi korytarzami transportowymi zmierzając do stania się głównym hubem logistycznym w tej części świata. Służą temu inwestycje w centra logistyczne. Szacuje się, iż wartość towarów obsłużonych przez centra logistyczne w 2023 roku osiągnie poziom 500 mld dolarów.

 

Jednym z przejawów dynamicznego podejścia są działania związane z portem kontenerowym Kumport wraz z „Kumport Logistic Center”. Jest to jeden z najważniejszych portów kontenerowych w Turcji, obsługujący 16% całkowitego ruchu kontenerowego Turcji. Ilość przeładowanych kontenerów osiągnęła w 2014 roku poziom 1,4 mln TEU. Z uwagi na szybko rosnący ruch między portami Morza Czarnego i resztą świata oraz na położenie portu Kumport inwestycje rozwojowe mają doprowadzić do powiększenia zdolności portu i przyjęcia wolumenu kontenerów na poziomie 2,7 mln TEU.

 

Stambuł to największa europejska aglomeracja z liczbą ludności szacowaną od 13 do 20 mln, z dużymi problemami w zakresie logistyki miejskiej, zjawiskiem kongestii itd. W Stambule dobrze rozwinięta jest komunikacja promowa, autobusowa, tramwajowa i metro. Niemniej ciekawym zjawiskiem w Stambule jest tzw. metrobus. Jest to stosunkowo nowy i ciągle rozwijający się rodzaj transportu. Metrobus to specjalny rodzaj autobusu poruszający się po odrębnym pasie ruchu, niedostępnym dla innych pojazdów, co czyni go bardzo szybkim i efektywnym środkiem komunikacji miejskiej.

 

System Metrobus zarządzany i monitorowany jest z jednego miejsca przy zastosowaniu systemów informatycznych do zarządzania ruchem.

Współpraca polsko-turecka

Statystki za rok 2014 r. wykazują, że obroty handlowe wyniosły 5 mld USD. Oznacza to wzrost o 7% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na koniec 2013 r. w Polsce funkcjonowało 190 spółek z udziałem kapitału tureckiego. Tureckie firmy sektora transportowo-logistycznego funkcjonują także na rynku polskim. Przykładem jest Hilans Trans. Jest to turecki międzynarodowy operator transportowy świadczący kompleksowe usługi transportowe w wielu krajach. Świadczy także usługi magazynowania i kompleksowej dystrybucji przesyłek, usługi ubezpieczeniowe, dokumentacyjne i każde inne na życzenie klienta związane z powierzoną przesyłką do przewozu także monitorowania pojazdów on-line. Wielkość powierzchni magazynowej firmy w Polsce to ponad 60 tys. m. kw. m.in. w Piasecznie, Poznaniu. Od maja ubiegłego roku  w Polsce działa także oddział Ekol Logistics, lidera na tureckim rynku usług logistycznych.

Turcja stawia na logistykę widząc w niej potencjał wsparcia dla rozwoju poszczególnych dziedzin gospodarki. Rozwijający się stale Stambuł wymaga coraz to nowych rozwiązań. Natomiast w sensie makroekonomicznym wyznaczone cele wymagają wielu inwestycji w infrastrukturę logistyczną w całym kraju, w związku z rosnącą wymianą towarową i rolą kraju w regionie.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy