Więcej metrów dla M.W. Logistics w Słubicach

Więcej metrów dla M.W. Logistics w Słubicach

Koronawirus i 13 miesięcy pandemii nie zatrzymały dynamicznego rozwoju rynku powierzchni przemysłowo-logistycznych. Jednym z efektów obostrzeń i kolejnych ograniczeń w handlu, ale także obaw przed zarażeniem w sklepach czy konieczności pozostania w domu na kwarantannie, jest to, że Polacy coraz chętniej kupują w Internecie.

Z kolei szybki rozwój e-handlu pociąga za sobą większe zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe i centra dystrybucyjne. Szczególnie te, które są najbliżej końcowych odbiorców. Okazuje się, że centra nazywane popularniej obiektami ostatniej logistycznej mili, wyjątkowo dobry grunt do rozwoju znajdują wzdłuż zachodniej granicy. Jednym z takich miejsc są Słubice.

W pandemii Polacy zmienili swoje nawyki zakupowe. Od dużych sklepów wolą te mniejsze, bardziej lokalne. Prawdziwym wygranym są jednak zakupy przez Internet, do których przez ostatni rok w znacznym stopniu przekonali się nawet ci, którzy od lat przyzwyczajeni byli do tradycyjnego handlu. Obecnie, coraz więcej osób deklaruje, że zakupy w e-sklepach ceni nie tylko za bezpieczeństwo, ale przede wszystkim za komfort. W cieniu pandemii na e-handlu skorzystały nie tylko firmy, które miały już dobrze rozwinięty ten kanał. Spora część to nowe sklepy. Wszystko to sprawia, że najbliższe lata dla polskiego e-handlu zapowiadają się rekordowo, a dźwignią dla rozwoju zakupów internetowych będzie wszystko to, co związane jest ze sprawną obsługą procesów logistycznych. W tym nowoczesne powierzchnie magazynowe.

– Rozwój dróg szybkiego ruchu połączył Polskę z korytarzami logistycznymi Europy Zachodniej. To bardzo podniosło atrakcyjność lokalizacji, szczególnie tych położonych wzdłuż zachodniej granicy. Ale to nie jedyny atut, którym konkurujemy dziś o inwestycje produkcyjne i dystrybucyjne, a także o cały sektor e-handlu. Mamy nowoczesne, wysokiej klasy powierzchnie magazynowe, część z nich o wysokim stopniu automatyzacji. Wiemy, jak dbać o wykwalifikowanych pracowników i jak zachęcać atrakcyjnymi kosztami. Nie bez znaczenia pozostają nadal warunki rozwojowe tworzone w strefa ekonomicznych. I nie zapominajmy, że Polska to także duży i stale bogacący się rynek zbytu. To solidne fundamenty, na których można budować, nawet mimo koronakryzysu – mówi Igor Roguski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w BNP Paribas Real Estate Poland.

W ostatnich latach na magazynowej mapie Polski zaczęły pojawiać się nowe, mniej oczywiste lokalizacje. Część z nich wyrosła wzdłuż zachodniej granicy. I co się okazało, ma dziś ogromne znaczenie w kontekście realizacji przez polskich logistyków skutecznych operacji z zachodnim sąsiadem. Przykładem takiej lokalizacji są Słubice. Miejsce o strategicznym znaczeniu z punktu widzenia dystrybucji z i do Niemiec, odgrywając jednocześnie bardzo ważną rolę w rozwoju e-handlu zarówno w krajach Europy Środkowej, jak i Zachodniej.

Robert Pawłowski, dyrektor w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w BNP Paribas Real Estate Poland zwraca uwagę, że Słubice są dziś lokalizacją logistyczną o znaczeniu ponadregionalnym. Miasto skutecznie wykorzystuje atut w postaci lokalizacji, w której krzyżują się najważniejsze szlaki wykorzystywane przez każdy rodzaj transportu. Takie położenia daje bezcenny dostęp do rynków zbytu w Polsce, Europie i na Świecie.

– Jeśli zwrócimy uwagę na rosnącą dostępność powierzchni magazynowych oraz jakościowych pracowników, Słubice stają się niezwykle atrakcyjnym miejscem do lokowania i rozwoju firm z branży logistycznej. Niedawno mieliśmy przyjemność doradzać firmie M.W. Logistics, która wynajęła dodatkowo 6500 mkw. powierzchni, na których urządziła supernowoczesny magazyn pod swoje operacje logistyczne – dodaje Rober Pawłowski.

Dzisiejsze realia rynkowe pokazują, że dynamiczny rozwój rynku e-commerce, jak również ciągła praca nad usprawnieniem łańcucha dostaw, stawia przed firmami logistycznymi coraz to nowe wyzwania technologiczne. Automatyzacja; słowo klucz, które przy szybko zmieniających się uwarunkowaniach jest jedynym sposobem na zdobycie przewagi nad konkurencją. To kierunek, w którym idzie firma M.W. Logistics, chcąc sprostać preferencjom dzisiejszych konsumentów i zapewnić wysoką efektywność dostaw. Wiedza, doświadczenie i inwestycje w nowoczesną infrastrukturę magazynową w Słubicach pozwala firmie rozwijać się w sektorze handlu adresowanym do B2C, B2B i FBA (model sprzedaży, w którym firmy e-commerce sprzedają, a operator zajmuje się całą logistyką, to jest składowaniem, pakowaniem, wysyłką, a także całą obsługą klienta i obsługą zwrotów).

– Podjęliśmy decyzję o zainwestowaniu w innowacyjny system robotów, zaangażowanych w obsługę 75% dóbr składowanych, została podjęta również ze względu na współczesny wymóg elastyczności w środowisku operatorów logistycznych, konieczność minimalizacji kosztów i skracania czasu dostaw, a także ze względu na zmiany dotyczące czynnika ludzkiego, czyli zaobserwowanym obecnie spadku wydajności pracy oraz starzenia się populacji – mówi Krzysztof Roszyk, dyrektor operacyjny M.W. Logistics

Zarządzający logistyką w słubickim magazynie Paweł Pawlaczyk podkreśla, że 57 autonomicznych robotów pracuje na hali o powierzchni 12500 mkw., a cały zautomatyzowany system odpowiada za operacje aż na 8000 mkw. System zarządza ponad pół milionem produktów i 10000 SKU. Żeby wszystko odbywało się w jak najlepszym porządku, system inteligentnie kieruje ruchem wszystkich robotów. Co więcej, cała przestrzeń, na której ludzie i roboty razem pracują została zaprojektowana w taki sposób, żeby wszystkie operacje odbywały się płynnie, w jednym miejscu i w tym samym czasie.

Zaawansowanie technologiczne pozwala słubickim robotom na nieprzerwaną pracę do 9 godzin. Gdy poziom naładowania baterii spada do 5%, roboty automatycznie przemieszczają się do stacji ładowania. Średnio, już 10 minut ładowania pozwala na 2 godziny ciągłej pracy. Co ciekawe, gdy robot jest wolny i nie ma zaplanowanej pracy, system przełącza go w tryb czuwania i oszczędzania energii. Roboty w magazynie M.W. Logistics wspiera sztuczna inteligencja. Dzięki niej mogą się one nieustannie uczyć poprzez zbieranie i analizę danych. To pozwala na usprawnianie wydajności na przykład poprzez ustawienie regałów z produktami w takim miejscu, które maksymalnie skróci czas, w którym produkt dostarczany jest do pracownika.

– Od lat obserwowaliśmy proces wprowadzania zmian i automatyzacji procesów logistycznych, jednak dynamika z jaką zmiany te zostały wprowadzone na przestrzeni ostatniego roku przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Dzięki dużemu zaawansowaniu technologicznemu polskich obiektów, coraz więcej inwestorów decyduje się na ulokowanie swoich operacji w naszym kraju. Jak już wspomnieliśmy, na znaczeniu zyskują te mniej oczywiste lokalizacje, a dzięki centralnemu położeniu Polski na mapie Europy, nowe powierzchnie magazynowe powstają wzdłuż wszystkich naszych granic – mówi Igor Roguski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w BNP Paribas Real Estate Poland.

(BNP Paribas Real Estate Poland)

Poleć ten artykuł:

Polecamy