Wielobranżowa automatyczna identyfikacja
Z Łukaszem Iwanczewskim, wiceprezesem BCS Polska rozmawia Przemysław OzgaJakie innowacje technologiczne wyłoni rynek automatycznej identyfikacji w 2011 roku?
W tym roku dalej rozwinie się sprzedaż systemów RFID, które mimo stosunkowo długiej historii, wciąż...
Jakie innowacje technologiczne wyłoni rynek automatycznej identyfikacji w 2011 roku?
W tym roku dalej rozwinie się sprzedaż systemów RFID, które mimo stosunkowo długiej historii, wciąż postrzegane są w Polsce jako nowość. Stopniowa redukcja kosztów tagów RFID oraz zrozumienie ograniczeń technologicznych powodują, że rozwiązania RFID stopniowo zwiększają swoje zastosowanie. Wśród klientów branży dystrybucyjnej dużym zainteresowaniem powinny cieszyć się, zwiększające efektywność pracy na magazynie systemy głosowe. Mogą znacznie uprościć i przyspieszyć prace związane z obsługą magazynu, np. podczas operacji kompletacji i wysyłki towaru.
Kolejną technologią, która niewątpliwie przyciągnie zainteresowanie klientów, będą systemy automatycznego monitorowania zapasów. Rozwiązania tego typu działają w oparciu o kamery przemysłowe CCTV i lokalizację oraz skanowane dane, pozwalając na precyzyjne śledzenie towarów i paczek, a także pracowników, na terenie objętym dozorem. Technologia może być zintegrowana z systemem zarządzania magazynem, co przekłada się na możliwość bardzo dokładnej i szybkiej lokalizacji towarów w hali magazynowej. Ponadto przewidujemy, że sporym zainteresowaniem będą cieszyć się systemy wizualizacji danych, które dzięki swojej rozbudowanej technologii prezentacji wyników, zapewniają większą kontrolę nad wydajnością przedsiębiorstwa.
Jakiego rodzaju wdrożenia Auto ID planują klienci z poszczególnych sektorów?
Klienci będą wdrażać rozwiązania, które przyniosą im najkrótszy zwrot z inwestycji czyli tzw. ROI. Firmy będą coraz silniej zobowiązane do przestrzegania uregulowań prawa europejskiego, jak np. obowiązek śledzenia historii towarów czyli tzw. traceability. Dotyczy to sektora produkcyjnego, spożywczego i farmaceutycznego. Konieczne będą wdrożenia w przedsiębiorstwach, które weszły na taki etap rozwoju, w którym ilość procesów i operacji wzrasta do poziomu krytycznego, a bez ich automatyzacji i optymalizacji, dalsze funkcjonowanie staje się bardzo kosztowne lub wręcz niemożliwe. Sytuacja taka zdarza się w przedsiębiorstwach bez względu na sektor rynkowy, w którym działają.
Do grupy rozwiązań spełniających powyższe zależności na pewno trzeba zaliczyć systemy zarządzania łańcuchem dostaw, a w szczególności systemy obsługi magazynu klasy WMS. Ważnym rozszerzeniem funkcjonalności systemów zarządzania magazynem staną się technologie głosowe w dystrybucji, które wzrost z inwestycji osiągają w poniżej sześć miesięcy. Innym rozwiązaniem zgodnym z wymienionymi założeniami są na pewno systemy mobilne, które odpowiadają za koordynację działań pracowników w terenie. Pracownicy, tacy jak przedstawiciele handlowi, serwisanci, kurierzy coraz więcej operacji w systemach informatycznych przeprowadzają w czasie rzeczywistym, znajdując się poza biurem.
Co będzie miało wpływ na kształt rynku Auto ID i dlaczego?
Po pierwsze są to zmiany prawne, głównie chodzi tu o wprowadzenie w 2011 roku elektronicznego poboru opłat drogowych przez Ministerstwo Transportu, który oznacza wzrost kosztów przejazdu pojazdami osobowymi, ale przede wszystkim dla przewoźników drogowych, autobusów i ciężarówek. Wprowadzenie elektronicznego poboru opłat drogowych w znacznym stopniu wpłynie na zdolności inwestycyjne klientów z branży transportu, spedycji i logistyki.
Po drugie, bardzo ważnym elementem kształtowania się rynku automatycznej identyfikacji będzie kontynuacja ujednolicenia standardów znakowania produktów i nośników jak GS1 lub np. w branży motoryzacyjnej ODETTE. Coraz więcej małych firm produkcyjnych w Polsce rozumie potrzebę standaryzacji znakowania swoich produktów nie tylko ze względu na wymagania swoich odbiorców, ale także ze względu na korzyści jakie daje standaryzacja w ich przedsiębiorstwie.
Po trzecie nowe technologie i inne zmiany na rynku. Ciągłe doskonalenie i miniaturyzacja sprzętu mobilnego przez producentów powoduje nowe zastosowanie terminali przenośnych, komputerów naręcznych, palmtopów, urządzeń PDA(Personal Data Asistant) lub EDA (Enterprise Data Asistant), smartfonów, urządzeń typu tablet, ect. Nowe standardy komputerowych sieci bezprzewodowych WLAN oraz WWAN przekładają się na zwiększenie przepustowości i szybkości transmitowanych danych. Dzięki takim modyfikacjom infrastruktury sieciowej coraz więcej aplikacji może działać w trybie mobilnym, co przekłada się na łatwy dostęp do niezbędnych dla pracowników danych.
Jakie będą najistotniejsze wyzwania, którym będą musiały stawić czoła firmy z poszczególnych sektorów w nadchodzącym roku?
Do najważniejszych wyzwań dla przedsiębiorstw z branż produkcyjnych, transportowych czy sprzedaży detalicznej i hurtowej należy zaliczyć racjonalizację kosztów operacyjnych i optymalizację procesów logistycznych. Ważnym elementem zarządzania niewątpliwie staje się w obecnych czasach kontrola i optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Technologie informatyczne są ważnym narzędziem identyfikacji błędów oraz ich eliminacji, co wpływa na zwiększenie efektywności działania operacyjnego w przedsiębiorstwie oraz obniżenie kosztów. W związku z tym, że otoczenie rynkowe zmienia się bardzo dynamicznie, przedsiębiorstwa potrzebują szybkich modyfikacji i adaptacji do tych zmian.
W jakich branżach technologia Auto ID ma szanse zadebiutować w 2011 roku? Czy jest szansa na istotne wdrożenie w HealthCare lub w innych branżach, w których do tej pory technologia Auto ID nie miała zastosowania?
Trudno sobie wyobrazić branżę, która nawet w najmniejszym stopniu nie korzysta z automatycznej identyfikacji. Automatyczna identyfikacja występuje w całym łańcuchu dostaw, od producenta do konsumenta we wszystkich branżach. Wszędzie tam gdzie mamy produkt, istnieje potrzeba jego identyfikacji, nawet w obszarze ochrony zdrowia czy sztuki, przy czym im większa wartość jednostkowa lub znaczenie produktu tym inna forma identyfikacji.
Jakie wyzwania stoją przed firmami wdrażającymi systemy automatycznej identyfikacji w 2011 roku?
Integratorzy rozwiązań Auto ID muszą przygotować się na następujące wyzwania: po pierwsze, stosunkowo mniej projektów dostępnych na rynku poskutkuje większą konkurencją. Kolejnym wyzwaniem jest konieczność przeprowadzenia transformacji firm wdrażających systemy Auto ID do pełnego modelu integratorskiego. Po trzecie, firmy te muszą zapewnić kompleksową obsługę od analizy biznesowej po utrzymanie systemu i po czwarte, muszą przekonać swoich potencjalnych klientów o gwarancji bezpieczeństwa ich inwestycji.
Jakie cele strategiczne będą realizowane przez BCS Polska w nadchodzącym roku?
Najważniejsza strategia produktowa to koncentracja na trzech rozwiązaniach: Accellos One Warehouse, bcsArrow, bcsDragon. Po drugie: skupienie swojej aktywności na trzech rynkach: TSL, MFG, RETAIL, po trzecie, strategia nastawiona na wzrost dzięki zwiększeniu udziału sprzedaży nowych do klientów.