Wschód na niepewne czasy
O ekspansji CAT Cargo Logistics na rynki wschodnie – powstaniu nowego regionu CEE w strukturach CAT Cargo Logistics i korzystaniu z efektu synergii z Radosławem Rożkiem, dyrektorem zarządzającym CAT LC Polska i regionu Centralnej i Wschodniej Europy, rozmawia Kinga Wiśniewska.

Mijający rok sprawił, że wiele firm musiało zmierzyć się z nieoczekiwanymi wyzwaniami. To był również czas na wprowadzanie zmian, wdrażanie nowych strategii. CAT LC również wyznaczył sobie nowy, ambitny kierunek…
Pandemia Covid-19 zmobilizowała wiele przedsiębiorstw do rewizji strategii, adaptacji procesów i wprowadzania zmian w zarządzaniu firmą. Jednym z naszych działań, będących odpowiedzią na logistykę w niepewnych czasach, jest utworzenie regionu Centralnej i Wschodniej Europy (CEE) w strukturach CAT Cargo Logistics. Chcemy, aby nasze rozwiązania były lepiej dostosowane do dzisiejszych wyzwań, wyprzedzające konkurencję, jak również w pełni oparte na synergiach oraz systemach wspierających.
Poprzez synergie pomiędzy krajami wchodzącymi w struktury CEE, jak również dzięki zacieśnieniu współpracy komercyjnej oraz unifikacjom operacyjnym, chcemy zaoferować kompleksowe usługi na rynkach wschodnich oraz w Polsce. Dzięki mocno rozbudowanej infrastrukturze na Litwie i Ukrainie, jak również pozycji lidera na rynku polskim, oferujemy w regionie Centralnej i Wschodniej Europy regularne połączenia drobnicowe i całopojazdowe, jak również najszybsze sieci dystrybucji lokalnych w tych właśnie krajach. Jednym z kierunków rozwoju naszego regionu jest wzmocnienie sieci dystrybucji na Ukrainie oraz Litwie, co wiąże się z inwestycjami w nowe obiekty przeładunkowe, jak również silnym rozwojem połączeń z krajami skandynawskimi. Ponadto wykorzystując najlepszych ekspertów w regionie CEE, uruchomiliśmy projekt ekspansji naszych usług na rynki Rosji oraz Kazachstanu.

CAT LC specjalizuje się między innymi w transporcie krajowym i międzynarodowym, dostawach nocnych dla branży motoryzacyjnej – czy na Wschodzie również planujecie oferować swoje flagowe usługi?
Już teraz jesteśmy liderem dostaw części w branży motoryzacyjnej na Ukrainie, gdzie również skutecznie rozwijamy usługi magazynowe i transport międzynarodowy jeszcze bardziej na wschód. Dzięki kompleksowym usługom, CAT na Ukrainie rokrocznie zwiększa swoje udziały, umacniając swoją pozycję jako lidera rynku.
Kraje bałtyckie to z kolei silna i kompleksowa sieć dystrybucji. Sieć dedykowana w dużej części dla branży motoryzacyjnej, branży agro, jak również skutecznie rozwijanej branży oponiarskiej.
Część naszych rozwiązań w sieci dystrybucji jest zasilana poprzez transport drobnicowy pomiędzy Polską i krajami bałtyckimi , jak również regularne przepływy z krajami skandynawskimi. Planujemy również poszerzyć ofertę dla naszych klientów o połączenia z Rosją oraz Kazachstanem. Na rynku rosyjskim i azerbejdżańskim obecna jest już nasza siostrzana dywizja Groupe CAT – LV zajmująca się logistyką pojazdów, więc już dzisiaj skutecznie wspieramy się wiedzą naszych kolegów i koleżanek, realizując nasz projekt ekspansji.

Czy po ekspansji na rynki Rosji i Kazachstanu planujecie objąć swoim zakresem kolejne kraje na mapie Europy i Azji?
Na tą chwilę koncentrujemy się na rozwoju naszych oddziałów wchodzących w skład regionu CEE, jednocześnie eksplorując rynki Rosji i Kazachstanu. Nie wykluczamy innych kierunków w przyszłości – mamy już regularne połączenia z Turkmenistanem oraz oddział CAT LV w Azerbejdżanie. Kto wie, co przyniesie przyszłość.

Pełni Pan podwójną funkcję w CAT LC, będąc dyrektorem polskiego oddziału firmy, ale również zarządza Pan całym regionem Europy Środkowo-Wschodniej. Jakie znaczenie dla obecnych klientów będzie miał rozwój CAT LC na wschodnich rynkach?
Dzięki rozwijaniu naszych usług na Wschodzie, dajemy nowe możliwości obecnym klientom CAT LC dotyczące zarówno zakresu, jak i zasięgu usług. Wiele przedsiębiorstw właśnie na rynkach wschodnich szuka możliwości rozwoju i my właśnie możemy ich w tym wesprzeć. Bardzo często rynki te traktowane są pakietowo w kontekście wyboru operatora logistycznego, zwłaszcza rynek krajów bałtyckich. Mając regularne połączenia pomiędzy tymi krajami, zarówno FTL i drobnicowe, jak również ten sam system IT oraz zunifikowane procesy – jesteśmy gotowi do kompleksowej obsługi, świadcząc te same rozwiązania we wszystkich krajach.
Poza własnymi oddziałami w krajach bałtyckich i na Ukrainie również mocno koncentrujemy się na rozwoju rynku czeskiego, a także słowackiego oraz węgierskiego.

Te wschodnie oddziały to silne podstawy do podbicia nowych rynków…
Zdecydowanie tak. Znaczenie ukraińskiego oddziału CAT LC będzie dodatkowo rosło wraz z rozszerzeniem naszej działalności w Rosji i Kazachstanie. Już współpracujemy z klientami z rynków wschodnich na Ukrainie i w krajach bałtyckich. Brak barier językowych, podobne bądź te same rozwiązania technologiczne, jak również zaawansowany, stabilny i jednakowy system IT we wszystkich krajach, to zdecydowanie silny szkielet dalszego rozwoju rynków wschodnich. Dotychczasowy dynamiczny rozwój CAT LC w tej części Europy przełożył się na regularne codzienne połączenia z Ukrainą – kilka codziennych linii drobnicowych z krajami bałtyckimi, jak również dziesiątki połączeń FTL dziennie z różnymi krajami Unii Europejskiej.

Jakie więc nadrzędne cele stawiane są przed nowo powstałym regionem CEE w ramach struktur CAT LC?
Rynek ukraiński to zdecydowanie dalsze umacnianie pozycji lidera w dystrybucji lokalnej. Eksploracja nowych branż , w tym branży olejowej, oponiarskiej czy maszyn rolniczych. Chcemy w najbliższym czasie jeszcze mocniej rozwinąć sieć naszych oddziałów w kraju, dostarczając obecnym i przyszłym klientom jeszcze większą elastyczność i kompleksowość dostaw.
Podobne działania podjęliśmy również w krajach bałtyckich, umacniając sieć dystrybucji w każdym z nich. Wierzymy, że dalsze sukcesy leżą również w silnych i stabilnych rozwiązaniach dla dystrybucji z krajów skandynawskich, stąd też mocno rozwijamy nasze rozwiązania w Estonii, jednocześnie wzmacniając połączenia drobnicowe między krajami bałtyckimi a Szwecją i Finlandią. Jednym z elementów dalszego rozwoju będzie wzmocnienie działań spedycyjnych właśnie w tym kraju, z zaangażowaniem zespołu lokalnych specjalistów.
Jeśli chodzi o rynek polski, to bez przerwy pracujemy nad rozwojem naszych usług dedykowanych dla dystrybucji nocnej. Tutaj CAT jest liderem. Wierzymy, że dzięki nowym pomysłom i projektom nasze rozwiązania będą już za chwilę jeszcze bardziej atrakcyjne dla naszych klientów, pomagając im budować przewagę konkurencyjną.
Rok 2021 to również nasza inwestycja w sieć dzienną, gdzie widzimy ogromny potencjał dla usług już rozwiniętych w CAT LC, jak również nowych rozwiązań, które zamierzamy wprowadzić.

Skorzystacie z efektu synergii…
Oczywiście, że tak. Już trochę o tym miałem przyjemność opowiedzieć. Komplementarność przepływów pomiędzy krajami – uzupełnianie pustych przepływów, jeden system IT, czy też rozwiązania technologiczne. Również umiejętne zarządzanie podwykonawcami transportowymi, jak też możliwości, jakie się przed nimi otwierają, gdy mają do dyspozycji tak wiele przepływów – to obszary do wzmacniania naszych rozwiązań dla przewozów międzynarodowych.
W pierwszej kolejności chcemy wykorzystać potencjał sprzedażowy naszych zespołów we wszystkich trzech krajach. Sprzedaż cross-sell, różnorodność i doświadczenie zespołu – wierzymy, że tutaj jest prawdziwy potencjał i możliwości rozwoju .
Wykorzystywanie lokalnych struktur to pierwszy etap, jednak rozpoczęliśmy również budowanie struktury w oparciu o region CEE – właśnie od decyzji dotyczących zarządzania i rozwoju sprzedaży. Jedna osoba na czele regionu, jak również jedna osoba odpowiedzialna za rozwój sprzedaży w regionie. Kolejne zmiany już wkrótce.
Poza rozwojem komercyjnym, naszym drugim filarem rozwoju i korzystania z efektów synergii są oczywiście procesy operacyjne. Czyli już wspomniane systemy IT, unifikacje technologiczne, współdzielenie zasobów. Koncentrujemy się na rozwoju naszych procesów, opierając się na wybranych rozwiązaniach wynikających z doświadczeń budowanej kultury Lean. Wierzę, że właśnie to eliminowanie marnotrawstw i przejrzystość procesów, pozwala CAT LC wzmacniać swoje wartości usług dostarczanych klientom.
Wymiana najlepszych praktyk, rozwiązań, ale również współdzielenie narzędzi i program wymiany pracowników, to kolejne działania na naszej mapie budowy wartości wynikających z utworzenia regionu CEE.

Dziękuję za rozmowę.

Poleć ten artykuł:

Polecamy