Wyniki Grupy Michelin za I kwartał 2013 roku

Wyniki Grupy Michelin za I kwartał 2013 roku

W pierwszym kwartale 2013 roku Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie blisko 5 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Istotnym czynnikiem wpływającym na wyniki Michelin jest słaba kondycja rynku.

W segmencie opon do samochodów ciężarowych wolumen sprzedaży (pierwsze wyposażenie) w I kw. 2013 roku zanotował spadek o 3 proc., na co wpływ miały z jednej strony spadająca liczba nowych rejestracji w Europie Zachodniej, a z drugiej strony wysoki popyt w Europie Wschodniej. Także rynek w Ameryce Północnej odnotował znaczące spowolnienie, tracąc 12 proc., głównie za sprawą niepewności co do podatków od nowych ciężarówek. Z kolei rynek w Azji odnotował wzrost o 5 proc., na co wpływ miał wzrost w Chinach o 8 proc., spadek w Japonii o 14 proc. oraz silny wzrost w krajach Azji Południowo-Wschodniej o 29 proc. W Ameryce Południowej też zanotowano silny wzrost o 23 proc., co było spowodowane głównie wprowadzeniem standardów emisji Euro V w Brazylii.

Na rynku wymiany w Europie popyt wzrósł o 5 proc. W Europie Zachodniej, gdzie sytuacja w przewozach jest cały czas słaba, rynek wzrósł o 1 proc. Z kolei w Europie Wschodniej wzrósł o 24 proc. Z kolei w Ameryce Północnej nastąpił spadek sprzedaży o zaledwie 1 proc., głównie za sprawą popytu w USA, gdzie segment przewozów kontynuował wzrost. Rynek w Azji także zmniejszył się – o 5 proc. Natomiast popyt w Chinach zmniejszył się w okresie nowego roku, po czym odbił w marcu i zakończył kwartał spadkiem o 6 proc. Spadki odnotowano również w Japonii (o 2 proc.), gdzie sprzedawcy zmniejszali zapasy, oraz w Korei (o 4 proc.), gdzie zmniejszyły się przewozy. Na skutek bardziej sprzyjającej sytuacji ekonomicznej na rynku w Ameryce Południowej nastąpił wzrost wolumenu sprzedaży o 5 proc., co było spowodowane między innymi zmniejszaniem barier celnych w regionie.

Mimo zróżnicowanej sytuacji rynkowej Michelin podtrzymuje założenia wolumenu sprzedaży określone na 2013 rok. Spadek cen surowców ma pozwolić Grupie na wzrost rocznego wyniku operacyjnego o około 550 mln euro. W obecnym otoczeniu rynkowym Michelin potwierdza swój cel na 2013 rok, tj. zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych powinien pozostać na niezmienionym poziomie. Spodziewany jest ponad 10 proc. wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.

Poleć ten artykuł:

Polecamy