Wyniki Profesjonalnego Testu Flotowego

Wyniki Profesjonalnego Testu Flotowego

Grupa Volkswagena zdominowała grono zwycięzców Profesjonalnego Testu Flotowego. Na siedem kategorii w sześciu triumf odniósł samochód marki Volkswagen, Škoda lub Audi i tylko miano najlepszej nowości flotowej wywalczyła koreańska Kia Optima.

Najlepsze auta do firm wybierały, na podstawie analizy kosztów i przydatności do firm, osoby zarządzające pojazdami służbowymi zrzeszone w Stowarzyszeniu Kierowników Flot Samochodowych. Nagrody wręczono podczas konferencji “Flotowe spotkania biznesowe”, o której więcej napiszemy już wkrótce.

Profesjonalny Test Flotowy, organizowany przez FlotęAutoBiznes i Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych, składał się z trzech etapów. Kilka miesięcy temu osoby odpowiedzialne za zarządzanie pojazdami w przedsiębiorstwach nominowały poprzez wypełnienie ankiet auta, które ich zdaniem powinny zostać poddane sprawdzianowi analityczno-praktycznemu. Do wyboru było ponad 140 modeli różnych marek.

Analiza kosztów i testy

Pojazdy, które uzyskały najwięcej głosów zakwalifikowano do wzięcia udziału w teście praktycznym i analizie kosztów. Jedyną marką, która nie zgodziła się dostarczyć swoich aut był Fiat. Na podstawie danych importerów, weryfikowanych przez opiekunów aut służbowych, samochody zostały poddane dokładnej analizie w aspekcie detalicznej ceny zakupu, cen części eksploatacyjnych, częstotliwości przeglądów, spalania, itp. Wielką pracę wykonali tutaj członkowie SKFS-u z Jackiem Częścikiem, Andrzejem Torchałą i Włodzimierzem Młodzińskim na czele. Określeniem wartości rezydualnej zajęli się najwięksi fachowcy w Polsce pod tym względem – firma EurotaxGlass’s.

Podczas części praktycznej samochody sprawdzano w warunkach naturalnych – na odcinkach miejskim i pozamiejskim, w sumie trasa liczyła 42,5 kilometra. Oceniano między innymi design, komfort dla kierowcy i pasażerów, użyteczność przestrzeni ładunkowej, przyspieszenie, spalanie. Nie zabrakło okazji do sprawdzenia widoczności oraz zwrotności samochodów w trakcie manewru parkowania. Warto podkreślić zaangażowanie ponad 50 testujących menedżerów, wśród których nie brakowało również kobiet. Najwięcej jazd wykonał Michał Miszewski.

Triumf Grupy Volkswagena

Wyniki przedstawiają się w pewien sposób zaskakująco, bowiem podczas poprzednich dwóch edycji testu, żaden koncern nie zdominował grona zwycięzców, tak jak w tym roku przedstawiciele Grupy Volkswagena. Škody, Volkswageny i Audi wywalczyły aż sześć pierwszych miejsc i tylko w gronie nowości flotowych triumfowała Kia Optima. Na podium w różnych segmentach nie zabrakło jednak przedstawicieli innych marek. Drugie miejsce w segmencie C wywalczyła Toyota Auris, podobnie jak bratni Lexus GS250 wśród nowości, Citroën DS4 i Peugeot Partner reprezentują w czołówce, auta francuskie, wspomniana Optima, Kia Rio, Hyundai i40 oraz Hyundai i30 to z kolei asy z Korei Południowej.

Zaś jeśli chodzi o pozostałe marki rodem z Niemiec oprócz „volkswagenowskich”: Ford zdobył dwie trzecie lokaty dzięki Fieście i Transitowi Connectowi (Mondeo tuż za podium w segmencie D), BMW X6 było drugie w klasie premium, a Mercedes Vito także wywalczył „srebro” wśród dużych aut dostawczych. W środku stawki plasowały się za to Ople, jedyne zaskoczenie in minus z grona tej marki to ostatnie miejsce Astry. Zresztą w segmencie aut kompaktowych na pewno na więcej liczyły również Ford Focus i Škoda Octavia.

Nie ma już auta, które mogłoby się pochwalić zwycięstwem we wszystkich trzech edycjach Profesjonalnego Testu Flotowego. Miały na to szanse Kia cee’d i Peugeot Partner. Koreańskie auto nie miało szans na tegoroczny triumf, gdyż doczekało się nowej wersji, lecz i tak, gdyby je sklasyfikować, zajęłoby w swoim segmencie 5. miejsce. Z kolei Partner bardzo wyraźnie przegrał rywalizację o triumf z Volkswagenem Caddym.

Optima najlepszą nowością

Za to w segmencie B, w porównaniu do edycji z 2011 roku, pozycję obroniła Škoda Fabia, a na drugim miejscu również była Kia. Tyle że nie Venga, która przegrała już podczas nominacji do praktyczno-analitycznej części testu, ale odświeżony model Rio. Trzecią lokatę obroniła Fiesta. Również Superb okazał się drugi raz z rzędu super, ale różnica między nim, a drugim Hyundaiem i40 nie była zbyt wysoka.

W ubiegłorocznym teście pierwsze miejsce wśród dużych aut dostawczych zajął Volkswagen Crafter. Tym razem wystartowała już nowa wersja tego pojazdu, ale konkurencja okazała się mocniejsza i olbrzym ze stajni z Wolfsburga zajął trzecie miejsce, ustępując między innymi swojemu „bratu” – Transporterowi. Być może za rok będziemy mieli do czynienia z podobną sytuacją, wszak w segmencie C triumf w obecnej edycji odniósł Volkswagen Golf, a nie stanowi tajemnicy, że już wkrótce pojawi się na rynku kolejna odsłona tego modelu.

Warto podkreślić wysokie oceny i wyniki analizy kosztów wszystkich ośmiu nowości flotowych. Gdyby zwycięzcę w tej kategorii porównać z pozostałymi samochodami segmentu D, Kia Optima zajęłaby trzecie miejsce. Na podium zmieściłyby się również Lexus GS250, Opel Combo oraz Peugeot 208, ale te dwa ostatnie pojazdy uzyskały noty niższe od Hyundaia i30 startującego w bardzo mocno obsadzonej kategorii pojazdów kompaktowych, stąd właśnie koreański produkt znalazł się na podium w tej klasyfikacji.

Zaledwie dwa samochody, które podczas nominowania aut do części praktyczno-analitycznej poprzez wypełnianie ankiet, zajęły pierwsze miejsce, wywalczyły końcowy sukces. Są to Volkswageny: Caddy i Transporter. Dodajmy jednak od razu, że to głosowanie nie miało żadnego wpływu na ostateczne rezultaty.

Bezpieczny test

Robert Romecki, doradca ds. klientów kluczowych Nokia Gear

– Idea „Rozmawiaj i prowadź bezpieczniej”, promowana w Polsce przez firmę Nokia, towarzyszyła opiekunom aut służbowych testującym samochody w Profesjonalnym Teście Flotowym 2012. Testowane auta wyposażone zostały w nowy zestaw słuchawkowy Bluetooth Nokia BH-310, dedykowany aktywnym kierowcom, zapewniający przede wszystkim bezpieczeństwo, ale i wygodę rozmowy przez telefon podczas prowadzenia pojazdu. Zestaw jest kompletnym rozwiązaniem niewymagającym profesjonalnego montażu. Posiada uchwyt ładujący oraz opcję samoczynnego łączenia się z telefonem i odbioru połączenia.

Wyniki

Segment B

1. Škoda Fabia

2. Kia Rio

3. Ford Fiesta

Segment C

1. Volkswagen Golf

2. Toyota Auris

3. Citroën DS4

Segment D

1. Škoda Superb

2. Hyundai i40

3. Volkswagen Passat

Małe auta dostawcze

1. Volkswagen Caddy

2. Peugeot Partner

3. Ford Transit Connect

Duże auta dostawcze

1. Volkswagen Transporter

2. Mercedes Vito

3. Volkswagen Crafter

Segment premium

1. Audi Q7

2. BMW X6

3. Volvo XC60

Nowość flotowa

1. Kia Optima

2. Lexus GS250

3. Hyundai i30

Nagroda specjalna za wykonanie największej liczby jazd testowych: Michał Miszewski.

Poleć ten artykuł:

Polecamy