Za nami Retail Summit 2018
W dniach 13-14 marca 2018 roku w warszawskim hotelu Hilton odbył się kongres Poland & CEE Retail Summit 2018 - najważniejsze i najbardziej reprezentatywne spotkanie polskiego sektora handlu i FMCG.
Każdego roku gromadzi ponad 1000 uczestników największych firm działających na polskim rynku. Forum stało się miejscem silnie integrującym wszystkich graczy branży.
Jubileuszową, 10. edycję Retail Summit w ramach inspiracji zza oceanu rozpoczął wykładem Paul Misener – Vice President for Global Innovation Policy and Communications, Amazon USA. Po nim wystąpili Nick Harrison reprezentujący firmę Oliver Wyman i Michał Kułakowski z Enginiety. W ramach przedpołudniowej sesji odbyła się dyskusja panelowa pod tytułem Rewolucja Digital & Futurology czy skuteczna ewolucja krok po kroku oraz wystąpili Marcin Walaszczyk (MAM), Tomasz Waszkiewicz (Philips Lighting), Maron Kristofersson (AHA.IS), Tomasz Blicharski (Żabka Polska) i Jarosław Sokolnicki (Microsoft).
Program popołudniowej części forum składał się z sześciu równoległych sesji pod hasłem: Stwórz swój program – do wyboru sesje równoległe bądź warsztat. Bloki tematyczne podzielone zostały według kategorii 1. Handel w Polsce 2020, 2. Współpraca: sieć handlowa – producent FMCG, 3. Omnishopper w świecie marek, 4. E-commerce w handlu detalicznym, 5. Supply Chain Excellence, 6. Futurology in retail (AI / Big Data / Nowe technologie w handlu). Największą popularnością cieszyła się sesja poświęcona futurology. Dynamika zmian w branży produktów szybkozbywalnych wymusza zainteresowanie technologiami przyszłości.
Wieczorem odbyła się gala Retailer Of The Year 2017, podczas której najpierw wręczono wyróżnienia dla zwycięzców w kategoriach: Sieci multiformatowe – Carrefour Polska (nagrodę odebrał sekretarz generalny, wiceprezes zarządu Robert Noceń), Supermarkety – Stokrotka (wiceprezes Cezary Baran), Dyskonty – Lidl Polska (Communications Manager Aleksandra Robaszkiewicz), Sklepy małego formatu – Lewiatan Holding (prezes zarządu Wojciech Kruszewski)
Hurtownicy i dystrybutorzy – Makro Poland (menedżer Pionu Sprzedaży Janusz Gembalski)
W finale tytuł Retailer Of The Year 2017 zdobył Lidl Polska.
Warto dodać, że nagroda jest jedynym wyróżnieniem na rynku przyznawanym sieciom detalicznym i hurtowym przez ich dostawców. Firmy oceniane były według kryteriów: warunki handlowe, kontakty z zespołem współpracującym po stronie sieci, współpracy przy rozwoju biznesu, logistyka, wizerunek sieci.
Sesję plenarną drugiego dnia rozpoczęła opowieść o życiowej pasji Aleksandra Doby – pierwszego człowieka na świecie, który przepłynął kajakiem Ocean Atlantycki z kontynentu na kontynent. Uczestnicy przyznali, że została ich naturalność i siła ekspresji z jaką pan Aleksander potrafi przykuć uwagę. Kolejnym punktem porannej sesji była zajmująca prelekcja o wyzwaniach w 2018 roku światowego banku wygłoszona przez Carlosa E. Piñerúa (World Bank).
Duże poruszenie wzbudziły dwie dyskusje panelowe: Perspektywy sektora handlu 2025 – inwestycje, wyzwania, ryzyka, perspektywa gospodarcza, makroekonomiczna prowadzona przez ekspertów z sektora gospodarki i ekonomii – Dariusza Użyckiego, Marcina Petrykowskiego, Andrzeja Sadowskiego, Wojciecha Rybaka oraz Gospodarka obiegu zamkniętego! Partnerstwo sieci handlowych, producentów FMCG i organizacji, w której brali udział Renata Juszkiewicz, Maciej Ptaszyński, Gerjo Scheringa, Marek Borowski. Druga z dyskusji okraszona została dodatkowo bardzo prowokującymi pytaniami prowadzącego dyskusję Krzysztofa Badowskiego.
Przed południem w czasie sesji plenarnej wystąpili jeszcze Adam Beniowski (Pro Business Solutions), Piotr Kaznowski (Mars), Damian Janiszewski (Sandoz) z prelecją Chcesz wzrostów – dopilnuj ekspozycji – nowoczesne metody kontroli ekspozycji, business case Mars Polska i z rynku farmaceutycznego Sandoz, potem Qaalfa Dibeehi z Forrester Research wystąpił z krótkim, ale bardzo inspirującym tematem The New Keys to Retail Success… just like before. Przed przerwą Szymon Mordasiewicz z Nielsen Polska z powodzeniem podjął się próby odpowiedzi na pytanie What’s Next in Tech.
Po wspólnym obiedzie uczestnicy ponownie mogli wybrać jedną z pięciu (sesja futurology została zakończona) rozpoczętych poprzedniego dnia sesji lub w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni – speed networking budować i zacieśniać relacje biznesowe. Uczestnicy w kameralnych grupach mieli możliwość wymiany doświadczeń oraz wspólnych poszukiwań dla nurtujących wyzwań. Drugi dzień konferencji koncentrował się na zdobywaniu praktycznej wiedzy branżowej. Forum zakończyło się sukcesem przede wszystkim uczestników, którzy dzięki sprawnie zorganizowanemu networkingowi zrealizowali swoje cele biznesowe.
(BBM)