Zakończenie drugiej kontroli MiLoG – ponownie bez kar

Zakończenie drugiej kontroli MiLoG – ponownie bez kar

Zakończyła się druga kontrola polskiego przewoźnika wykonującego transport na terytorium Niemiec. Tak jak w poprzednim przypadku, kierowcy rozliczani byli prawidłowo i na firmę nie zostały nałożone żadne kary.

Po raz kolejny potwierdziło się zatem stanowisko ekspertów Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, że ryczałt i dieta mogą stanowić część wypłacanej kierowcom niemieckiej płacy minimalnej.

 

Po zakończeniu na początku października pierwszej w Polsce kontroli MiLoG niemiecki Urząd Celny zaaprobował wliczanie diety i ryczałtu noclegowego do niemieckiej płacy minimalnej w przypadku transportów wykonywanych na terenie Niemiec. Część ekspertów ostrzegała przed nadmiernym optymizmem ze względu na brak w niemieckim porządku prawnym reguły precedensu.

 

– MiLoG jest ogromnym wyzwaniem dla polskiej branży transportowej, co zawsze podkreślaliśmy. Jednak zespół ekspertów OCRK po analizach niemieckiej ustawy o płacy minimalnej, unijnego prawa oraz wytycznych Urzędu Celnego uznał, że ryczałt i dieta są składnikami płacy minimalnej. Na ten moment, aby firmy transportowe mogły ograniczyć koszty związane z ustawą MiLoG, bezpiecznym rozwiązaniem jest właśnie takie rozliczanie kierowców, co potwierdziła kolejna kontrola – mówi Bartosz Najman, prezes OCRK. – Największym błędem jest niezgłoszenie kierowców pracujących na terenie Niemiec lub niewypłacanie należnego wynagrodzenia. Wtedy przedsiębiorstwo naraża się na poważne konsekwencje i kary sięgające nawet 500 tys. euro – przestrzega Bartosz Najman.

 

– Obecnie naszym priorytetem jest bezpieczeństwo naszych klientów. Oczywiście życzymy sobie, aby Komisja Europejska pomyślnie zareagowała w sprawie uderzającego w polską branżę transportową MiLoGu, jednak na tym etapie liczy się realne ograniczenie kosztów ponoszonych przez firmy oraz rozliczanie kierowców w sposób zgodny z literą prawa – dodaje Bartosz Najman.

Poleć ten artykuł:

Polecamy