Zapewnić mobilność przewoźnikom

Zapewnić mobilność przewoźnikom

„Nie chcemy już tylko kupować samych produktów, zależy nam na maksymalnej mobilności, oszczędności czasu, wydatków, nowoczesności, by być bardziej konkurencyjnym na rynku”. Takie głosy pojawiały się nierzadko w kuluarowych rozmowach przewoźników, jeszcze przed pandemią, teraz ton wypowiedzi ulega wręcz wzmocnieniu. Dostawcy nie są obojętni sygnałom klientów, jednym z przykładów stanowi branża oponiarska a konkretnie pomysł Goodyeara.

Oponiarski koncern opracował kompleksowy program o nazwie Goodyear Total Mobility w skrócie GTM, dostarczający narzędzie wspierające firmy transportowe. I nie jest to tylko slogan wyciągnięty z komunikatów marketingowych, ale rzeczywistość.

Fleet Tracker

Weźmy przykład jednego ze składników GTM – o nazwie Fleet Tracker. To aplikacja monitorująca stan opon, by ustalić właściwy czas na wymianę, pogłębianie lub regenerację ogumienia. Przekazuje kierownikom flot i serwisom dane dotyczące przebiegu pojazdu z dokładnością do 95%. Bo zgodnie ze znanym sloganem reklamowym „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Pamięć wewnętrzna przechowa ponad 55 000 rekordów. Domyślnie urządzenie wysyła sygnał GPS co 15 minut. Następnie, co dwie godziny lub gdy pojazd zatrzymuje się/zaczyna jechać, dane lecą do chmury. Interwał przesyłania informacji może być skonfigurowany przez przewoźnika. Do tego dochodzą raporty, historia, panel kontrolny w urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, czyli właściwie standard. Co ważne, śledzenie jest możliwe również w przypadku transportów dalekobieżnych, w każdym typie zestawu. Innymi słowy – producent opon dorzuca do sprzedaży ogumienia usługi telematyczne.

Czytnik najazdowy

Naszym zdaniem ciekawe rozwiązanie w ramach GTM stanowi również tzw. czytnik najazdowy. Zamontowany w podłożu czytnik mierzy ciśnienie w oponach, głębokość bieżnika, obciążenie osi i całkowitą masę pojazdu. Za każdym razem, gdy pojazd wraca na plac i przejeżdża przez specjalną płytę, w ciągu kilku sekund kierownik floty otrzymuje obszerny przegląd kluczowych parametrów. Po co takie pomiary? Dla obniżenia zużycia paliwa spowodowanego niedopompowanymi oponami, spadku liczby awarii ogumienia, częstotliwości jego wymiany, kosztów konserwacji. Jeden z celów to także uniknięcie potencjalnych kar związanych z przeciążeniem.

– Sprawdzenie opon w naszych 50 ekologicznych pojazdach wymaga zazwyczaj około 20 godzin ciągłej pracy, teraz możemy ten czas zmniejszyć do… 1 godziny. Tyle oszczędności daje czytnik najazdowy Goodyear Drive-Over-Reader, który w ciągu kilku sekund mierzy kluczowe parametry – wyjaśnia Krystian Tyksiński, menadżer techniczny floty w firmie Omega.

Opony Fuelmax

Omega Pilzno, dysponująca w sumie flotą ponad 700 pojazdów korzysta z opon Fuelmax. – Wraz z innymi działaniami pomogły one nam zmniejszyć zużycie paliwa i ograniczyć emisję CO2 do 20%.

Zarządzający flotą pozostaje w stałym kontakcie z ekspertami Goodyeara, którzy pomagają znaleźć inne sposoby maksymalizacji eksploatacji opon – dodaje Krystian Tyksiński.

Wspomnieliśmy o oponach. One także są częścią programu Goodyear Total Mobility. Przykładem Kmax Gen-2 dla przewoźników lokalnych i Fuelmax Gen-2 – dla firm transportowych międzyregionalnych i dalekobieżnych. Jak deklaruje producent, stosowanie tego ogumienia wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych, niższe zużycie paliwa, lepszą trakcję, dłuższe przebiegi. Zawierają identyfikację radiową (RFID), co umożliwia identyfikację i łączność z systemami zarządzania oponami i śledzenia. Do tego spełniają wymagania przepisów dotyczących opon zimowych.

TruckForce

Nie wspomnieliśmy jeszcze o TruckForce – sieci niezależnych serwisów – jest ich blisko 2000 w 32 krajach. Zakres prac obejmuje m.in. konserwację prewencyjną, wymianę, rowkowanie, bieżnikowanie i pomoc drogową w nagłych przypadkach. Wszystko, by pojazd wrócił na drogę w ciągu 120 minut. Przykładowo jedna z flot pokonuje 350 000 km na oponach Fuelmax T 385/65 R22.5, inna zrezygnowała ze stosowania opon zapasowych. Oczywiście Truck Force także działa w tamach GTM, aczkolwiek tę usługę, podobnie jak każdą inną, nie trzeba kupować w pakiecie – można pojedynczo.

Na początku listopada Goodyear uruchomił kampanię Drive Results skierowaną do firm transportowych i logistycznych. Głównym celem jest podkreślenie oszczędności czasu i kosztów, jakie daje Goodyear Total Mobility. Opiera się na danych terenowych i zasadniczych oszczędnościach w zakresie efektywności paliwowej, zwiększenia czasu sprawności, zarządzania kosztami i redukcji kosztów administracyjnych. Zainteresowanych odsyłamy na https://www.driveresults.eu/pl/

Poleć ten artykuł:

Polecamy