Zelektryfikowana droga już działa

Zelektryfikowana droga już działa

Elektryczne pojazdy ciężarowe Scania rozpoczęły testy w normalnym ruchu publicznym. To kolejny etap projektu firmy wspierającego rozwój idei transportu uniezależnionego od paliw kopalnych. Pierwszy odcinek zelektryfikowanej drogi otworzono w pobliżu Gävle, w Szwecji.

Pionierska, zelektryfikowana droga to 2-kilometrowy fragment autostrady E16. Odcinek testowy został uruchomiony pod koniec czerwca. Poruszające się nią elektryczne samochody ciężarowe Scania wykorzystują układ zasilania opracowany przez firmę Siemens.

 

Największą zaletą nowej technologii jest wszechstronność. Na zelektryfikowanym odcinku pojazd korzysta z napędu elektrycznego, poza nim działa jako hybryda. Hybrydowy układ napędowy testowanych pojazdów Scania jest zgodny z Euro 6, może też być zasilany biopaliwem.

 

Pojazdy pobierają energię za pośrednictwem pantografu umocowanego na wsporniku za kabiną. Ten czerpie ją z napowietrznej linii biegnącej nad prawym pasem autostrady. Podczas jazdy auta mogą swobodnie łączyć się z siecią i odłączać od niej. Kiedy samochód opuszcza prawy pas, np. podczas wyprzedzania i pantograf zostaje odłączony od przewodów, auto jest napędzane silnikiem spalinowym lub elektrycznym, zasilanym przez akumulatory.

 

Rozwój projektu jest kluczowym elementem strategii Scania, która przewiduje uruchomienie w Szwecji do 2030 roku floty pojazdów uniezależnionych od paliw kopalnych. Jego realizacja wpłynie na wzrost konkurencyjności kraju, jako dostawcy rozwiązań dla zyskującego na znaczeniu zrównoważonego transportu drogowego.

 

Inwestycja w elektryfikację drogi E16 w Gävle została przeprowadzona w ramach rządowego programu zamówień publicznych, wspierającego rozwój innowacyjnych rozwiązań. Rząd Szwecji zapewnił publiczne środki w wysokości 77 mln koron szwedzkich, a dodatkowe 48 mln dostarczyli przedsiębiorcy i władze regionu Gävleborg, przez który przebiega droga.

 

Twórcami projektu są Trafikverket – ministerstwo transportu Szwecji, szwedzka agencja energii Energimyndigheten, agencja Vinnova oraz firmy Scania i Siemens. Za koordynację projektu odpowiadają władze regionu Gävleborg.

 

Dane techniczne pojazdów poruszających się zelektryfikowaną drogą.

  • Typ pojazdu: Scania G360 4×2, masa 9 ton.
  • Układ napędowy: hybrydowy, równoległy ze skrzynią biegów GRS895.
  • Silnik spalinowy: 13-litrowy, 360 KM (może pracować na biopaliwo).
  • Silnik elektryczny: 130 kW, 1050 Nm.
  • Akumulatory: Li-Ion 5 kWh (zapewniają zasięg 3 km, po odłączeniu od sieci napowietrznej).
  • Napięcie układu: 700V.
Poleć ten artykuł:

Polecamy