Zielony Czas Pomagania w DB Schenker
Ile trwa sadzenie sadu owocowego? Co oprócz drzew można znaleźć w lesie? W jaki sposób pomóc bezdomnym zwierzętom? Jak nauczyć dzieci segregowania śmieci? Na te i inne pytania odpowiedź przyniosły EKOprojekty realizowane przez pracowników DB Schenker w kilkunastu oddziałach firmy w całej Polsce
Zakończyła się trzecia edycja programu wolontariackiego Zielony Czas Pomagania, w ramach, którego pracownicy oraz partnerzy biznesowi DB Schenker Logistics zrealizowali EKOprojekty na rzecz lokalnych społeczności. W tym roku przeprowadzona została rekordowa liczba 23 projektów w 17 oddziałach firmy w całej Polsce. W ramach inicjatyw pracownicy – wolontariusze m.in. sadzili drzewa i krzewy, sprzątali brzegi kieleckiego zalewu, przygotowali ogródek dla podopiecznych podkarpackiego hospicjum dla dzieci, organizowali warsztaty ekologiczne dla młodzieży, podczas których zachęcali do segregowania śmieci i oddawania ich do recyklingu.
Bezpośrednio w projekty Zielonego Czasu Pomagania zaangażowało się 548 pracowników – wolontariuszy, którzy w sumie poświęcili 2 170 godzin na działania wolontariackie. Dodatkowo w projekty pośrednio zaangażowało się 264 pracowników DB Schenker np. przynosząc dary dla zwierząt ze schroniska. Do projektów przyłączali się również klienci i współpracujący z firmą przewoźnicy i kurierzy. W sumie w ciągu dwóch miesięcy zebrano 295 worków śmieci, 2,5 tony makulatury, 9 kg plastikowych nakrętek oraz 45 kg aluminiowych puszek. Posadzono 250 drzew, a także ponad 600 sztuk krzewów i kwiatów. Pomysły na projekty ekologiczne były bardzo różnorodne np. w Bydgoszczy zorganizowano dzielnicowy festyn ekologiczny, w Białymstoku zasadzono sad owocowy, w Świnoujściu sprzątano wydmy, a w Krakowie wolontariusze DB Schenker pomogli bezdomnym zwierzętom ze schroniska.
„Cieszy nas, że Zielony Czas Pomagania już na stałe wpisał się w kalendarz działań prospołecznych Schenker Sp. z.o.o. W tym roku już niemal połowa firmy zaangażowała się na rzecz środowiska naturalnego – to bezsprzeczny sukces naszego programu wolontariatu pracowniczego. Jest to dla nas ważny sygnał, że nasi pracownicy mają inicjatywę, drzemie w nich duży potencjał i chęć
wspólnego, zespołowego działania na rzecz lokalnych społeczności” – koordynatorka programu Paulina Koszewska z zespołu marketingu Schenker Sp. z o.o.
Program Zielony Czas Pomagania jest jednym z pól zaangażowania DB Schenker w działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego oraz budowę relacji z lokalnymi społecznościami. Odbywa się on na zasadzie konkursu – pracownicy zgłaszają swoje pomysły, a kapituła wybiera najlepsze i je dofinansowuje. Operator logistyczny podejmuje także inne inicjatywy, których celem jest budowanie dobrych relacji z mieszkańcami. Jednym z takich przykładów był projekt badawczy „DB Schenker, jako preferowany sąsiad” – zrealizowany przez firmę w 2010 roku. Jego celem było poznanie opinii o firmie wśród społeczności lokalnych z terenów, na których znajdują się oddziały DB Schenker, a także oczekiwania mieszkańców wobec operatora. Wyniki badania pozwoliły określić strategię i konkretne działania, które mogą być podejmowane np. w ramach projektów wolontariatu pracowniczego i w ten sposób odpowiadać na realne potrzeby mieszkańców.
Zaangażowanie DB Schenker w budowanie partnerskich relacji ze społecznościami lokalnymi zostało docenione m.in. w tegorocznym Rankingu Najbardziej Odpowiedzialnych Firm przygotowanym przez Dziennik Gazetę Prawną. Globalny operator logistyczny zajął drugie miejsce w zestawieniu ogólnym firm najbardziej odpowiedzialnych społecznie, zaś w subrankingu branżowym „Transport, Usługi, Handel” firma była pierwsza.