Zmiany ADR

Zmiany ADR

Od 1 stycznia 2011 roku, na terytorium UE, weszły w życie nowe przepisy techniczne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych (ADR 2011). Podobnie jak w latach poprzednich ustanowiono sześciomiesięczny okres przejściowy w czasie którego można stosować postanowienia umowy ADR

Najistotniejsze zmiany w ADR 2011 dotyczą zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ). Nadawca towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych ma obowiązek poinformować przewoźnika na piśmie o całkowitej masie brutto nadawanych towarów(niezależnie od ilości tych towarów). W praktyce oznacza to dodatkowy wpis w dokumentacji przewozowej (w liście przewozowym lub otwartym dokumencie towarzyszącym). Natomiast każdy kierowca prowadzący samochód o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 12 t będzie miał obowiązek oznakowania pojazdu specjalnym napisem, tablicą lub znakiem, gdy masa takich towarów (LQ) przekroczy 8 ton.

 

Nowy uczestnik przewozu – rozładowca

W nowych przepisach został także zdefiniowany nowy uczestnik przewozu – rozładowca. W myśl ADR 2011 rozładowca – to przedsiębiorstwo dokonujące rozładunku towarów niebezpiecznych z pojazdu lub kontenera. Do obowiązków tego uczestnika przewozu należy m.in.: upewnienie się, czy zostały rozładowane właściwe towary (przez porównanie odpowiednich informacji zawartych w dokumencie przewozowym z informacjami znajdującymi się w sztuce przesyłki, kontenerze), sprawdzenie przed i podczas rozładunku, czy opakowania nie są uszkodzone w stopniu zagrażającym bezpieczeństwu czynności rozładunkowych (w przypadku stwierdzenia takiego uszkodzenia wstrzymanie rozładunku do czasy zastosowania odpowiednich środków), a także dokonanie odpowiedniego oczyszczenia i odkażenia pojazdów.

 

Zmiany w praktyce

Najważniejsze zmiany podyktowane nowymi przepisami, dotyczą przede wszystkim zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ). Są to ważne zmiany dla całej branży TSL, gdyż wdrożenie ich wymaga dodatkowych (obowiązkowych) wpisów w dokumentacji przewozowej oraz dodatkowego (obowiązkowego) oznakowania pojazdów. Dotychczas przewóz tego typu towarów nie był limitowany ilościowo i nie podlegał żadnemu oznakowaniu pojazdu. W ADR 2011nastąpiły też inne zmiany np. w treści Instrukcji Bezpieczeństwa dla kierowców w wyniku, której dotychczasowe Instrukcje utraciły ważność, wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia ADR dla kierowców itd., ale są to zapisy o mniejszym znaczeniu w porównaniu do zmian w wyłączeniach LQ.

Nowy znak LQ dla towarów pakowanych w ilościach ograniczonych w załączniku.

UWAGA: w okresie przejściowym – do 2015 roku będzie można również stosować dotychczasowe znaki podane w ADR 2009

Poleć ten artykuł:

Polecamy