Innowacje i strategie win-win w logistyce i transporcie
Skazani na współpracę
Do kolejnej edycji naszych konferencji poświęconych innowacjom włączyliśmy dodatkowo strategie Win-Win w logistyce i transporcie, aby pokazać, że współpraca popłaca. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 350 osób, którzy mieli możliwość swobodnego wyboru bloków tematycznych konferencji, która odbywała się w dwóch salach.
Konferencję otworzył gość specjalny – dr Maciej Błaszak, kognitywist z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, który na konkretnych przykładach udowadniał zebranym, że przy podejmowaniu decyzji ludzie są mniej racjonalni niż im się to wydaje. Nasz mózg jest bowiem bardziej mechanizmem przeżycia niż uczenia się. Za to odkrycie Kohneman otrzymał w 2002 roku Nagrodę Nobla. Oznacza to, że człowiek za bardziej prawdopodobne jest w stanie uznać zdarzenie, które wiąże się z elementem przeżywania. A to prowadzi do wniosku, że ludzie przy podejmowaniu decyzji nie do końca są istotami racjonalnymi. W związku z tym, aby robić biznes trzeba nieźle znać siebie i wiedzieć, jak funkcjonuje mózg i jak to wpływa na podejmowanie decyzji. Bo człowiek jest istotą społeczną i dlatego – chce czy nie chce – skazany jest na strategie Win-Win. Wystarczy uświadomić sobie, że wszystkie spotkania biznesowe są spotkaniami wielokrotnymi, a przebieg kolejnego spotkania zawsze zależeć będzie od tego, jak wyglądało ostatnie spotkanie. – Nasz mózg najaktywniej pracuje w relacjach związanych z 4P – partner, przyjaciel, przeciwnik i pokarm – mówił prelegent – a w relacjach z innymi należy pamiętać, że zawsze mamy taką siłę, jaką partner widzi. Dlatego nieustannie należy pracować nad własnym wizerunkiem.
Wtórował mu Marek Jędra, wiceprezes Quantum software przytaczając badania ”Journal of Advertising Research”, z których wynika, że w procesie podejmowania decyzji o zakupie emocje są dwa razy ważniejsze niż fakty. A z tego wynika prosty wniosek, że aby dotrzeć do odbiorców nie wystarczają wyłącznie czynniki oparte na racjonalnym podejściu. Firmy, które koncentrują się wyłącznie na merytoryce i treści nie mogą liczyć na spektakularne sukcesy. Aby więc nawiązać kontakt z konsumentem należy również kierować się emocjami. Bo i tak, ostatecznie, w danej branży kilku liderów podzieli między siebie światowy rynek. Wystarczy obserwować przejęcia, które następują w poszczególnych branżach. Po wyłonieniu się branży i przejściu jej do kumulacji działalności – liczba przedsiębiorstw wyraźnie spada. Ale niewątpliwie, aby zostać jednym z liderów rynku trzeba wybrać drogę innowacji, którą należy kroczyć zgodnie z oczekiwaniami klientów.
Pozytywny przykład realizacji strategii Win-Win między producentem, a operatorem logistycznym zaprezentowali uczestnikom konferencji Łukasz Tomalik z Raben Polska i Grzegorz Mućko z firmy Nutricia. Przy wdrażaniu strategii powołano grupy robocze składające się z przedstawicieli obu firm w celu rozwiązywania pojawiających się przy współpracy problemów. W ten sposób, dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczeń pracowników pracujących bezpośrednio przy poszczególnych operacjach, grupa znajduje najlepsze rozwiązania, które wpływają na poprawę warunków pracy i jakość oraz obniżenie kosztów.
Dr Marzena Walczak z Izby Celnej w Warszawie zachęcała przedsiębiorców do zdobywania certyfikatu AEO potwierdzającego normy bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw. Polska znajduje się na piątym miejscu w Europie pod względem wydanych certyfikatów AEO (po Niemcach, Holandii, Francji i Włochach). AEO to między innymi możliwość korzystania z procedur uproszczonych, mniej kontroli, priorytetowe traktowanie w przypadku wniosków do organów celnych, a także nadanie statusu bezpiecznego partnera biznesowego.
Innowacyjne rozwiązania w logistyce
Firma IBM zaprezentowała oprogramowanie do pomiaru efektywności biznesowej w przedsiębiorstwie logistycznym na przykładzie wdrożenia w spółce PEKAES. Rafał Kupis, analityk w firmie IBM mówił o możliwościach oprogramowania, które może być szyte na miarę, i korzyściach jakie daje jego wdrożenie.
Interesujący sposób na zautomatyzowanie procesów, które wymagają wypełnienia papierowego formularza zaprezentowała firma IMPAQ – jest to pióro cyfrowe. Narzędzie umożliwia pisanie na formularzu papierowym z jednoczesnym zapisywaniem wprowadzanych danych w formie elektronicznej.
Z kolei o automatyzacji w zarządzaniu zwrotami towarów mówiła Magdalena Choquet z SDI Group. Badania wykazują, że w zarządzaniu zwrotami znaczny poziom niepewności generuje różnorodność produktów, ale automatyzacja pozwala się z tym uporać.
Studiu przypadku z wdrożenia Kaizen w firmie GEFCO przedstawił Jacek Lichwa, kierownik systemu zarządzania GEFCO. W projekcie przeszkolono około 900 pracowników, co zaowocowało 360 wnioskami kaizenowskimi, które przełożyły się na obniżenie kosztów o 36 tys. euro.
Damian Grzywacz, Development & Construction Director z Point Park Properties na przykładzie magazynu DC3 Point Park Poznań, w którym zastosowano proekologiczne rozwiązania zgodne ze standardami BREEAM, udowadniał konkretne oszczędności eksploatacyjne magazynu. Instalacje solarne wykorzystywane do podgrzewania wody pozwalają zaoszczędzić w skali roku 2 tys. euro, baterie umywalkowe na podczerwień – 2, 5 tys. euro, energooszczędny system oświetlenia – 4 tys. euro, niskokondenscayjne kotły gazowe – 1,5 tys. euro. Zdaniem prelegenta coraz więcej najemców zwraca uwagę nie tylko na koszty inwestycji, ale także na koszty eksploatacyjne, nie mówiąc już o tym, że budynku ekologiczne są jednym elementów dobrego postrzegania firmy przez otoczenie.
Piotr Szekiełda z firmy Still Polska mówił o tym, że przyszłością rozwiązań intralogistycznych są wózki bezzałogowe, które są znacznie bezpieczniejsze i ekonomiczniejsze niż te obsługiwane przez personel. Nawigacja nimi odbywa się laserowo, za pomocą magnesów lub taśmy magnetycznej przy pomocy systemu WMS.
W sukurs prelegentowi przyszedł Patryk Pająk, prezes spółki P2P2, która opracowała i wdraża system STEP do zarządzania flota wózków, który pozwala na śledzenie w czasie rzeczywistym pracy wózka, kontrolowanie czasu pracy operatora, otrzymywanie powiadomień o awariach i nieprawidłowościach.
Innowacyjne rozwiązania w transporcie
Przykłady w zastosowaniu dla potrzeb biznesu map cyfrowych zaprezentowała Izabella Wieczorek, dyrektor sprzedaży w spółce Emapa. Mapy cyfrowe przy dzisiejszym rozwoju systemów informatycznych dają praktycznie nieograniczone możliwości, a co najważniejsze urealniają rzeczywisty czas dotarcia do celu i wytyczają optymalne trasy uwzględniające aktualne warunki pogodowe.
W jaki sposób optymalizować decyzje w transporcie zaprezentowała firma interLAN. Wystarczy połączyć doświadczenie i kompetencje człowieka z szybkością, niezawodnością i jakości pracy systemu informatycznego TMS.
Optymalizować zarządzanie flotą pozwalają także systemy telepatyczne, wdrożenie których pozwala na oszczędność kosztów do 30 procent. Konkretne efekty z wdrożenia telematyki zaprezentowała firma Trimble. Gdy do tego dodamy jeszcze ekojazdę – efekt optymalizacji będzie murowany. Firma Transics przedstawiła, w jaki sposób sami kierowcy mogą przyczynić się do obniżenia kosztów w firmie transportowej. Ekojazda, to m. in. obniżenie czasu przejazdu i zużycia paliwa. Wystarczy zamontować w samochodzie komputer pokładowy TX-MAX i monitorować pracę kierowcy. W tym samym nurcie utrzymana była prezentacja firmy Qualcomm, która pokazała, w jaki sposób skutecznie egzekwować terminowość dostaw – wystarczy połączyć wszystkich kierowców za pomocą aplikacji Driver Telematics. A wszystko to może się odbywać przy wsparciu giełd transportowych typu Timocom czy Wtransnet zapewniających bezpieczeństwo transakcji.
Prapremiera
Na konferencji odbyła się prapremiera nowoczesnej naczepy typu double – deck Vario Liner, która umożliwia przewóz ładunków częściowych. Zaprezentował ją nowy operator logistyczny na rynku polskim – firma Fine. Prezes spółki – Dariusz Wakuła wraz z Jochen’em Eschborn’em – prezesem partnerskiej sieci ELVIS zaprezentowali europejskie systemy konsolidacji przesyłek z wykorzystaniem tej naczepy.
Na zakończenie konferencji wystąpił Andrzej Sadowski z Centrum im. A. Smitha, który nazwała Polaków najbardziej przedsiębiorczym narodem w Europie, dlatego nie powinniśmy się bać kryzysu, bo wszelkie niepowodzenia tylko jeszcze bardziej mogą nas wzmocnić. Bo, jak udowadniał na przykładzie naszych doświadczeń z końca lat 80-tych – gospodarka ma bardziej strukturę mrowiska niż pociągu, jest ona bowiem fenomenem społecznym, a nie fizycznym. Dlatego właśnie na początku lat 90-tych możliwy był tak niebywały w skali europejskiej wybuch przedsiębiorczości Polaków, którzy stworzyli dla siebie 5 – 6 mln miejsc pracy. – Pieniądze i wiedza rozwoju nie dają – mówił prelegent – wystarczy popatrzeć na byłe NRD, w którym utopiono ponad 2 biliony euro, a bezrobocie jest tam dwukrotnie wyższe niż w zachodniej części Niemiec, nie powstają też tam nowe firmy, a bloki zostają wyburzane, bo nie ma kto w nich mieszkać. Podstawą rozwoju jest system, w którym się funkcjonuje, a nie technologie i kapitał. Największym niewykorzystanym kapitałem Polski jest kapitał ludzki i przedsiębiorczość Polaków. Na światowym Forum Ekonomicznym w Davos stwierdzono, że kapitał będzie podążać nie tam, gdzie znajduje się tania praca, lecz tam, gdzie są jej zasoby. Tymczasem Polska dysponuje znaczącymi zasobami pracy w Europie. Bo jak pokazuje praktyka, bogactwo jest w większym stopniu produktem umysłu niż pieniędzy.
Alicja Kostecka
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.