Jubileuszowa, 20. edycja Trendowni

Jubileuszowa, 20. edycja Trendowni

Piękna, dwudziestoletnia

Jubileuszowa, dwudziesta edycja Trendowni przeszła do historii. 8 i 9 maja 2025 blisko trzystu menedżerów i specjalistów przybyło do Torunia, który przez te stał się stolicą trendów napędzających logistykę, mobilność i produkcję. Z równie wielką radością witaliśmy zarówno tych gości, których twarze widzimy niemal co roku, jak i tych, dla których dwudziesta Trendownia była ich pierwszą.

Piernikowy gród gościł Tredownię już po raz trzeci z rzędu, nic więc dziwnego, że podczas otwarcia wydarzenia pojawił się specjalny gość. Uczestników wydarzenia obok przedstawicieli organizatorów – Adama Błusia z Eurologistics i Marka Jędry z Quantum Software – witał Adam Szponka, z-ca Prezydenta Miasta Torunia. Po kilku słowach wstępnych szybko przeszliśmy do zasadniczej części wydarzenia, program konferencji był bowiem wyjątkowo intensywny.

Spacerem przez trendy

Wielki jubileusz Trendowni nie mógł nie znaleźć odzwierciedlenia w agendzie konferencji. Tytanicznego zadania, jakim było wyłuskanie z programów 19. dotychczasowych edycji najważniejszych trendów podjęła się prof. SGH dr hab. inż. Jana Pieriegud, z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W swojej niezwykle obszernej prezentacji omówiła najważniejsze wydarzenia gospodarcze obserwowane od 2006 roku, pojawiające się równolegle innowacje technologiczne oraz zmiany w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw.

W 2006, gry odbyła się pierwsza edycja Trendowni – jeszcze pod nazwą Forum Praktyków Logistyki – Polska była dość świeżo upieczonym członkiem UE, zaczynała korzystać z funduszy unijnych a zarazem funkcjonować jako coraz bardziej atrakcyjne miejsce do inwestowania dla firm zagranicznych. W obszarze technologicznym obserwowaliśmy rosnącą popularność smartfonów i aplikacji mobilnych oraz premierę Amazon Web Services. Z kolei w logistyce widać było rosnący popyt i podaż na nowoczesne powierzchnie magazynowe, wyzwania związane z obowiązkiem stosowania cyfrowych tachografów czy wdrożenia testowe z zastosowaniem tagów RFID. Ta ostatnia kwestiach była jednym z głównych punktów dyskusji podczas pierwszej edycji konferencji.

W kolejnych kilku latach najwięcej mówiło się oczywiście o globalnym kryzysie z 2008 roku, a następnie kryzysie zadłużeniowym w Grecji. Hasło Przemysł 4.0, które padło podczas Targów w Hanowerze, zaczęło zmieniać produkcję, co oczywiście odbiło się na całym łańcuchu dostaw. Rosło zainteresowanie automatyzacją, systemy WMS zyskiwały kolejne funkcjonalności, pojawiały się tanie drukarki 3D – ale równolegle z nowoczesnymi technologiami ogromne sukcesy w Polsce odnosiły japońskie metody zarządzania, jak Lean Management, Kaizen, 5S czy Kanban.

W połowie drugiej dekady XXI wieku z UE rozstała się Wielka Brytania, coraz więcej mówiło się o uczeniu maszynowym zaś logistycy zaczęli zdawać sobie sprawę, że e-commerce stworzy zupełnie nowe wyzwania na polu dystrybucji. Ostatnie pięć lat to bez wątpienia okres ogromnej niepewności – Covid-19, wojna na Ukrainie, Pakiet Mobilności, Gen AI czy coraz powszechniejsze cyberataki stworzyły zupełnie nową rzeczywistość, w której nasza branża musi się skutecznie odnajdywać.

Jana Pieriegud w końcowej części swojej prelekcji postarała się wskazać trendy, które będą nadawać kształty przyszłym łańcuchom dostaw. Zaapelowała też, aby nie tracić czasu na czarne łabędzie i szare nosorożce, a skupiać się na błękitnych wielorybach – czyli szukać szans w wyzwaniach, jakie idą w parze ze zmianami.     

Dane królem e-commerce 

Czy optymalizacja w e-commerce to tylko sztuka kosztów, a AI i heurystyka to duet czy przeciwnicy w tej grze?  Na takie pytanie starał się odpowiedzieć Karol Wacowski z Solvertech, który zadbał o zaangażowanie uczestników wydarzenia w swoją prelekcję dzięki interaktywnym elementom prezentacji, oraz pokazał niezwykle ciekawe case study zza naszej południowej granicy.

Aby pokazać, że wymagania stawiane przed logistyką e-commerce nie są uniwersalne dla całej Europy, Pan Karol posłużył się wynikami badania przeprowadzonego w Czechach. 3/4 badanych osób zetknęło się z sytuacją, w której kurier pojawił się w domu w czasie, gdy ich tam nie było, zaś zdecydowana większość nie uwzględnia w swoich planach konieczności czekania na dostawę. Dlatego też bardzo cenione są te sklepy, które dają dające wybór slotów czasowych dostawy oraz ich dotrzymują.

Do tego niezbędne jest oczywiście skuteczne planowania. Pan Karol zaprezentował je na niezwykle ciekawym przykładzie – sieci rohlik.cz, która skutecznie działa w Czechach, Niemczech, Austrii, Rumunii i Węgrzech dzięki modelowi subskrypcyjnemu, gwarantującemu klientom dostawę zamówień świeżych produktów w ciągu 60 minut od momentu złożenia zamówienia. Subskrypcja obejmuje cztery takie zamówienia w miesiącu, zaś Pan Karol wyjaśnił, że rohlik.cz konkuruje raczej z lokalnymi sklepami a nie innymi podmiotami z obszaru e-grocery, zaś jego największą przewagą jest duża ilość dostępnych SKU.

W ramach systemu optymalizacji dostaw opracowanego przez Solvertech, zamówienia są automatycznie przeplanowywane co minutę. O sukcesie wdrożenia i bardzo wysokim wskaźniku dostaw na czas decydują bardzo dokładne dane historyczne zasilające system, oraz ścisła integracja systemu z pracą magazynu, w którym tylko 0,1% wygenerowanych zamówień wymaga ręcznej interwencji.

To nie technologia zmienia logistykę

Łukasz Krawczyk i Jacek Chylak z firmy Play Rozwiązania dla Biznesu postanowili spojrzeć na ostatnie 20 lat z perspektywy operatora danych. W ich prelekcji nie zabrakło refleksji nad dotychczasowym rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej realnej użyteczności dla biznesu.

Pierwszą część wystąpienia zdominował temat cyfrowych bliźniaków. Prelegenci pokazali jak ta koncepcja pomogła w przygotowaniu misji ratunkowej dla rakiety Apollo 13, a jak stosowana jest dziś w logistyce. Wskazali też cztery technologie, napędzające rozwój cyfrowych bliźniaków – Internet rzeczy, rozszerzoną rzeczywistość, AI oraz chmurę obliczeniową. To ta ostatnia jest szkieletem, na którym opiera się działania cyfrowych bliźniaków, prelegenci zauważyli też, iż infrastruktura IT pełni dla danych taką rolę, jaką dla fizycznych towarów jak centrum logistyczne.

Goście konferencji dowiedzieli się, że w nadchodzących latach suwerenność danych stanie się niezwykle ważnym tematem dla gospodarki UE. Wydatki na rozwiązania w zakresie suwerennej chmury obliczeniowej do 2027 r. osiągną 258,5 mld USD, zaś największe inwestycje w tym obszarze lokowane są we Francji, Niemczech i Polsce.

Na koniec zaprezentowane zostały konkretne przykłady wykorzystywania AI w biznesie. Wniosek z ich analizy pozostaje niezmienny – to nie technologia zmienia logistykę, a decyzje ludzi, którzy mają odwagę z niej mądrze korzystać.

Dwie dekady dojrzewania

Wojciech Krysiak z Rawlplug 5PL oraz Mateusz Matysik z Quantum Qguar spojrzeli na ostatnie dwie dekady z punktu widzenia swoich firm, które także świętują jubileusz współpracy. Goście Trendowni mogli dzięki przekonać się, jak w tym okresie zmieniała się intralogistyka oraz jakie rozwiązania IT ewoluowały wraz z rosnącymi potrzebami polskiego producenta technik zamocowań.

Pierwszy wspólny projekt 5PL i Quantum Qguar obejmował uruchomienie systemu WMS w manualnym magazynie. 20 lat temu logistyka oparta była na magazynach lokalnych. Na jednej kartce mieściło się 1 zlecenie, ale cała dobowa kompletacja to już 6 ryz, zaś wyzwaniem informatycznym było wydajne drukowanie kart zbiórki nośnika. Pierwsze wdrożenie WMS w Rawlplug miało na celu zwiększenie dokładności i lepsze planowanie procesów magazynowych. Rosnące wymagania klientów powodowały jednak, że był to tylko początek zmian.

Naturalną kolejną rzeczy stały się pierwsze próby automatyzacji procesów oraz decyzja Rawlplug o skierowaniu się w stronę logistyki własnej. Tak głębokie zmiany spowodowały, iż IT przestało być tylko dostawcą gotowych rozwiązań, a zaczęło pełnić rolę partnera biznesowego – obecnego na co dzień, blisko operacji. W samych tylko latach 2008-2014 Quantum Qguar dokonało ponad 500 udoskonaleń w systemie.

Dziś Rawlplug 5PL ma za sobą drogę od producenta do operatora logistycznego, a Quantum Qguar od lidera na polskim rynku do międzynarodowego integratora. Coraz bardziej zaawansowane wspólne projekty udowodniły, że aby intralogistyka mogła skutecznie dojrzeć produkt musi współgrać z technologią, musi mu towarzyszyć sprawdzona metodyka wdrożeniowa i – co kluczowe – potrzebni są wiarygodni partnerzy biznesowi.

Logistyka bez barier

Prelekcja Agnieszki Staręgi z Amazon Fulfillment Poland i Olgierda Kosiby z Towarzystwa Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego GEST spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem przez uczestników Trendowni 2025. W jej ramach poznaliśmy projekty, które mają na celu aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnościami w branży logistycznej. Współpraca obu organizacji trwa już pięć lat, a plany obejmują dalsze jej rozszerzenie.

Już od 2020 roku funkcjonuje program zatrudnienia osób głuchych i niesłyszących w centrach dystrybucyjnych Amazon. Pracownicy „MigaMy” są zatrudnieni już w sześciu z jedenastu naszych centrów logistycznych, współtworząc przyjazne i inkluzywne środowisko pracy. Dostosowanych zostało 140 miejsc dla tej grupy pracowników. W 2024 roku zadebiutował jeszcze bardziej ambitny program – HOMER, skierowany do osób niewidomych i niedowidzących. Współpraca z lokalnym samorządem Dolnego Śląska umożliwiła stworzenie nowych stanowisk w centrum logistycznym w Bielanach Wrocławskich. Tym samym stało się ono pierwszym centrum dystrybucyjnym w EU, które zatrudnia osoby niewidome i niedowidzące.

Prelegenci opowiedzieli o barierach jakie były napotykane podczas realizacji tych przełomowych projektów. Tych oczywiście nie brakuje, ale jak się okazało, wiele obaw związanych z zatrudnieniem osób głuchych i niedowidzących było absolutnie nieuzasadnionych. Podczas dostosowywania środowiska pracy do potrzeb pracowników skuteczne okazały się zasady projektowania uniwersalnego w przygotowaniu środowiska, produktów i usług bez barier.

Choć programy te mogą być mylnie postrzegane przede wszystkim jako działania wizerunkowe, okazuje się, że były one dla Amazona strzałem w dziesiątkę. Niedobór pracowników magazynowych powoduje, że osoby z niepełnosprawnościami stają się bardzo cenne dla pracodawcy, a co więcej, uzyskują znakomite wyniki. Na koniec okazało się, że Amazon wspiera tych pracowników także w dalszym rozwoju, a jeden z nich jest w trakcie zdobywania prawa jazdy kategorii C+E.

Lojalny pracownik

Yuriy Grygorenko z Gremi Personal pokazał na podstawie doświadczeń swojej firmy jak tworzyć środowisko pracy, w którym ludzie chcą pracować. Choć w branży TSL elastyczne formy zatrudnienia stają się standardem, wielu pracodawców zmaga się z wysoką rotacją i brakiem lojalności pracowników. Jednak oparcie pracy magazynu czy fabryki na pracowników tymczasowych wcale nie musi oznaczać stałej niepewności co do ich utrzymania.

Jak pokazał raport Edelman Trust Barometer, w tym roku po raz pierwszy od siedmiu lat spadło zaufanie pracowników wobec pracodawców. Aż 80% pracowników oczekuje aktywnej roli pracodawcy w utrzymaniu dialogu w miejscu pracy, firmy widzą zaś, że koszty zatrudnienia nowych pracowników nieustannie rosną, podczas gdy ich efektywność spada.

Rozwiązaniem tego problemu jest według Gremi Personal stworzenie ekosystemu pracowniczego. Wymaga to dużego zaangażowania ze strony pracodawcy, lecz w systemie tym firma dba o lojalność i stabilność zespołu, pracownicy tymczasowi stanowią część większej całości, a klient zyskuje nie tylko ludzi, ale też zaangażowany zespół.

Pan Yuriy na przykładzie sieci Marriott pokazał, że zwiększanie pensji nie gwarantuje lojalności pracownika. Skuteczna okazała się realna troska o ich potrzeby. Podobnie działa Gremi Personal, zapewniając przyjeżdżającym z zagranicy pracownikom wsparcie formalne i prawne, dostęp do usług medycznych w języku ukraińskim, inicjatywy integracyjne, program rozwoju czy program stypendialny.  

Energooszczędne obiekty przemysłowe

Jak obniżyć koszty operacyjne i zyskać przewagę konkurencyjną – na to pytanie szukał odpowiedzi Bartosz Brzewiński z WPIP Green Energy. To bardzo ważne pytanie, bowiem choć w ostatnich miesiącach ceny energii spadły, to i tak pozostają na poziomie wyraźnie wyższym niż przed inwazją Rosji na Ukrainę. Stąd też obszar ten wymaga dużej uwagi.

WPIP Green Energy specjalizuje się w doborze i montażu rozwiązań poprawiających efektywność energetyczną budynków magazynowo-przemysłowych. Proces ten zawsze poprzedza dogłębny audyt, w ramach którego tworzony jest profil działalności obiektu, oceniane jego potrzeby energetyczne, weryfikacja stanu rzeczywistego oraz analiza danych energetycznych. Dopiero wówczas można porozmawiać o rozwiązaniu, które realnie odpowie na potrzeby danego klienta.

Trzy najpopularniejsze aktualnie działania poprawiające efektywność energetyczną budynków magazynowo-przemysłowych obejmują montaż instalacji fotowoltaicznych, magazynów energii i przemysłowych pomp ciepła. Jak wyjaśnił Pan Bartosz, w naszych realiach nie można liczyć na zbyt dużą wydajność instalacji fotowoltaiczne w sezonie jesienno-zimowym, lecz przy jej odpowiednim dobraniu czas zwrotu z inwestycji może być krótszy niż 5 lat, zaś przy zakładanej żywotności paneli na poziomie 25 lat można liczyć na niemały zysk. Zaś potencjał produkcji energii na nadal niezagospodarowanych dachach obiektów przemysłowych w Polsce jest gigantyczny.

Zwiększenie autokonsumpcji energii z instalacji OZE można poprawić sięgając po magazyn energii. Jego inne zalety to ograniczenie opłat dystrybucyjnych, zmniejszenie opłaty mocowej, a nawet możliwość uzyskania dodatkowych przychodów dzięki opcjonalnemu udziałowi w rynku mocy i rynku usług bilansujących. W końcowej części prelekcji poznaliśmy możliwości jakie dają przemysłowe pompy ciepła, systemy BMS oraz rozwiązania do zarządzania wodą i oczyszczania powietrza.

Więcej niż światło

Kamil Kasprzyk z firmy TRILUX przeanalizował trendy w modernizacji budynków i infrastruktury ograniczające zużycie energii i redukujące emisję CO2. TRILUX jako producent z obszaru oświetlenia o ponad 100-letniej tradycji, doskonale wie jakie zmiany zachodziły w tym obszarze i śledząc je może przygotować się na kolejne wyzwania.

Na początku Pan Kamil wskazał na istotny problem, związany z rozwojem cywilizacyjnym – zanieczyszczenie światłem. Najintensywniej świecącym miastami w Polsce są Warszawa, Łódź i Poznań, a prawdziwa noc (gdy oczy przechodzą w tryb widzenia nocnego) dla 20% Polaków w 2022 roku nigdy nie wystąpiła.            

Jasne zatem jest, że dziś liczy się nie tylko oświetlenie danej przestrzeni, ale też realizacja tego procesu w sposób efektywny. Potwierdziły to też wyniki ankiety przeprowadzonej wśród klientów TRILUX – większość z nich uznała, że posiadania systemu zarządzania oświetleniem jest najważniejszym trendem w tym obszarze. Firma odpowiedziała na te potrzeby wprowadzając system LiveLink, który nieustannie ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane technologie do sterowania światłem.

Pojawienie się źródeł światła LED było prawdziwą rewolucją, lecz LiveLink jeszcze głębiej eksploatuje jej możliwości, zwiększając poziom generowanych oszczędności w zużyciu energii nawet o 90%. Dziś TRILUX patrzy na to zagadnienie w sposób bardzo zaawansowany – oprawy świetlne są punktami generującymi dane i komunikatorami informacji o różnych zadaniach, dlatego mogą odgrywać kluczową rolę w IoT. Połączenie systemów sterowania oświetleniem z innymi systemami otwiera zupełnie nowe możliwości w obszarze tworzenie inteligentnych budynków czy przestrzeni publicznych.

Magazyny dziś i jutro

Trendownia to jak co roku nie tylko prelekcje, ale i debaty. Pierwsza w nich poświęcona została perspektywom rozwoju rynku magazynowo-przemysłowego w Polsce oraz szansom i wyzwaniom dotyczącym transformacji energetycznej tych obiektów. Udział w niej wzięli Magdalena Kostjan z 7R, Sandra Winiarska z CTP i Adam Zamelczykz WPIP Green Energy; zaś rozmowę moderowała Katarzyna Pyś-Fabiańczyk z Immo Consulting.

Podczas dyskusji o ewolucji rynku magazynowego Sandra Winiarska zauważyła, że następuje jego wyraźne rozdrobnienie. Minęły czasy dominacji kilku dużych graczy i realizacji przede wszystkim inwestycji typu Big Box. Dziś rynek jest stabilny, zaś szanse na jego rozwój może przynieść na przykład branża półprzewodników.

Magdalena Kostjan przyznała, że choć o nearshoringu bardzo dużo się mówi, nadal nie jest to czynnik, który miałby kluczowy wpływ na kondycję rynku. Nadal najważniejsze są nasze położenie i rozsądne koszty pracy, lecz czynnikami hamującymi rozwój są koszty kredytów i dostępność gruntów.

Adam Zamelczyk wskazał natomiast, że o upowszechnieniu się trendu inwestowania w „zielone” obiekty magazynowo-przemysłowe zadecydowały nie tylko przepisy, ale też zamieszanie na rynku energii po wybuchu wojny na Ukrainie. Użytkownicy zauważyli, że niezależność energetyczna ma swoje zalety, które przeważają nad wstępnymi kosztami inwestycji. Zdaniem Pana Adama, poluzowania obowiązków dotyczących raportowania CSRD nie oznacza końca Zielonego Ładu, zatem wymagania ekologiczne pozostaną ważnym elementem decydującym o kształcie przyszłych obiektów magazynowo-przemysłowych.

AI w praktyce

Marcin Kalisiak z Zebra Technologies jak zwykle postawił na atrakcyjną formę wystąpienia. Możliwości, jakie sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość dają użytkownikom komputerów mobilnych Zebra zostały zaprezentowane nie formie statycznej prezentacji, lecz w praktyce.

Jak wskazał prelegent, aż 80% pracowników na świecie pracuje na pierwszej linii. Dla Zebry kluczowe jest zatem wykorzystanie AI w obszarze, który wesprze pracę właśnie tej najliczniejszej grupy. Firma wykorzystuje AI od lat, w takich obszarach jak rozpoznawanie produktów, detekcja wad przez systemy wizyjne, nawigacja robotów czy wymiarowanie paczek.

Dyskutując dziś o sztucznej inteligencji nie sposób nie spotkać się z hasłem „Agenci GenAI”, czyli modele językowe dopasowane do potrzeb, które rozdzielają obciążenie pomiędzy urządzeniem i chmurą oraz obsługują konkretne przepływy pracy. Przykładem jest Zebra Companion – pan Marcin pokazał, jak za jego pomocą operator może szybko wyszukiwać na magazynie konkretne towary.

Z pomocą AI i rozszerzonej rzeczywistości szybko rozwija się również obszar rozwiązań do wymiarowania – szczególnie obiektów nieregularnych. Mogliśmy się o tym przekonać podczas pokazu na żywo. Co więcej, prowadzone prace badawczo-rozwojowe przynoszą niespodziewane pomysły – jak się okazało zasięg wiązki dokonującej pomiary jest tak duży, iż rozpoczęły się prace nad TLA, czyli optycznym systemem analizy załadunku naczep, służącym do optymalizacji wykorzystania ciężarówek.

Transport na krawędzi

Adam Błuś, współzałożyciel ThinkBigTank, dokonał wprowadzenia do drugiej debaty dnia, przedstawiając analizę katastrofalnego scenariusza, którego zaczątki zaczynamy już obserwować na rynku transportu drogowego. Pan Adam przygotował scenariusz, według którego nawet 30% ciężarówek znika z rynku i sprawdził, jak wpłynie to zarówno na załadowców, jak i całą gospodarkę.

Dlaczego ten scenariusz można uznać za możliwy? Decyduje o tym duża ilość barier, przed jaką stoją dziś firmy transportowe – rosnące koszty, niskie marże, normy emisji CO₂ i niedobór kierowców. Już dziś widzimy wzrost liczby upadłości firm, zaś redukcja flot w dużych i średnich podmiotach przyjmuje zastraszające rozmiary.

Co w sytuacji, gdy za dwa lata sprawdzi się ten scenariusz? Załadowcy mogą oczekiwać frachtów droższych o 25-30%, przy jednoczesnej gorszej dostępności i terminowości dostaw. Przełoży się to dodatkowo na wzrost kosztów magazynowania oraz liczby anulowanych zleceń. Ogólny spadek jakości usług logistycznych może wynieść od 10% do 20%.

Ponieważ udział transportu drogowego w polskim PKB sięga 6%, to utrata 30% potencjału obniży PKB o od 1,0% do – 1,5% PKB. Wpłyną na to spadek zużycia paliwa w sektorze transportu drogowego rzeczy, mniejsze wpływy z podatków od ciężarówek, utrata 3-4 mld zł rocznie z akcyzy i VAT, zaś najdotkliwiej odczuwanym skutkiem będzie utrata 100-150 tys. miejsc pracy. Scenariusz ten przełoży się ponadto na straty banków i firm leasingowych oraz oczywiście producentów ciężarówek.

Jak wesprzeć transport?     

Poprowadzona przez Adama Błusia debata o przyszłości firm transportowych była bezpośrednią kontynuacją jego prelekcji. W dyskusji udział wzięli Prof. dr hab. Wojciech Paprocki z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Łukasz Michałowski z Grupy Raben, Michał Niemiec z Shell Polska, Maciej Przywrzej z IFB International Freightbridge Poland, oraz Krzysztof Pusłowski Trimble Mobility by Platform Science.

Łukasz Michałowski w toku dyskusji zasugerował, że ramach integracji operacji prowadzonych w łańcuchu dostaw, należy postawić większe wymagania wobec dostosowania pracy magazynów do operacji transportowych, aby kierowca nie musiał czekać na magazyniera. Michał Niemiec uznał, że scenariusze nakreślone w prezentacji Adama Błusia są zbyt pesymistyczne, przede wszystkim ze względu na ogromną elastyczność, jaką wykazują się firmy transportowe.

Maciej Przywrzej zaznaczył, że trudne czasy to nic nowego dla biznesu, gdyż chociażby w obszarze transportu morskiego mamy z nimi do czynienia od 5 lat. Coraz bardziej interesującą opcją staje się transport intermodalny. Krzysztof Pusłowski zapytany o przyszłość firm transportowych wskazał, że żadna z nich nie będzie już mogła funkcjonować, nie mając wdrożonych nowoczesnych technologii. Te jednak są już zazwyczaj zaimplementowane na pokładzie każdej nowoczesnej ciężarówki i wystarczy umiejętnie z nich skorzystać.

Prof. Paprocki zaznaczył zaś, że nie da się napisać jednego scenariusza rozwoju dla całego sektora transportu, gdyż na rynku funkcjonują różne jego segmenty. Przed największymi wyzwaniami stoi segment przewozów międzynarodowych przede wszystkim ze względu na problem z dostępnością kierowców.

Geopolityczne zawirowania

Krzysztof Wojczal, popularny analityk geopolityczny i publicysta, zamknął pierwszy dzień Trendowni wykładem, w którym przedstawił swoje spojrzenie na to, przed jakimi zagrożeniami stoi Polska wobec globalnych zawirowań. Po objęciu prezydentury przez Donalda Trumpa geopolityka stała się jednym z głównych tematów rozmów biznesowych decydentów, uczestnicy Trendowni z zadowoleniem przyjęli więc rozszerzenie tematyki wydarzenia o te kwestie.

Krzysztof Wojczal reprezentuje pogląd, według którego USA wcale nie chcą wycofać się z globalnego zaangażowania – np. w NATO. Celem administracji Donalda Trumpa redefinicja zasad tej współpracy, a na polu gospodarczym obniżenie wartości dolara, przy zachowaniu jego dominującej roli w wymianie handlowej. 

Dla Rosji, a konkretnie dla Władimira Putina, wojna na Ukrainie stała się wojną o wszystko – jej niekorzystne zakończenie nie tylko zagrozi jego pozycji, ale też przekreśli szanse na negocjację przez Rosję nowego otwarcia w stosunkach z Zachodem. Będzie również sygnałem dla krajów z regionu Kaukazu do poszukiwania nowych partnerów i protektorów.

Ekspert wielokrotnie podkreślał, że nie widzi w najbliższym czasie bezpośredniego zagrożenia wojną na terenie Polski. Jest jednak wielkim orędownikiem zwiększania nakładów naszego kraju na zbrojenia, gdyż dzięki temu zapewnimy sobie w przyszłości większy potencjał gospodarczy i siłę polityczną.

Czas niedoboru usług

Prof. dr hab. Wojciech Paprocki z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie otworzył drugi dzień konferencji wystąpieniem poświęconym analizie rynku transportu lądowego w Europie – i jego malejącej dostępności. Powtórzył też swoją tezę, ze względu na segmentację rynku, nie wszystkich czekają podobne wyzwania.

Kryzys zdecydowanie widać wśród międzynarodowych przewoźników drogowych rzeczy w Polsce. W 2024 r. po raz pierwszy od 2004 r. wystąpił spadek liczby przewoźników, którzy dysponują licencją na przewozy unijne. To ich sukcesy zaważyły na pozycji polskiego sektora transportu drogowego w Europie, ale też oni zmagają się z największymi problemami, wynikającymi ze wzrostu kosztów i niedoboru kierowców.

W Europie Zachodniej od 30 lat brakuje kierowców, którzy są gotowi do wykonywania przewozów na dalekie dystanse, a teraz to samo zjawisko pojawia się w naszym rejonie kontynentu. Jak jednak zauważył prof. Paprocki, na rynku zaczyna brakować także przedsiębiorców, którzy niegdyś tłumnie zakładali małe firmy transportowe. Nie ma pomysłu, jak wypełnić lukę wywołaną wycofywaniem się małych przewoźników z rynku na skutek zmian demograficznych w Europie Środkowej. Nie wypełnią jej autonomiczne ciężarówki, które w praktyce nie są gotowe do pracy w europejskich warunkach, zaś przewozy kolejowe nie są konkurencyjne cenowo ani terminowo.

Zdaniem prelegenta, transformacja cyfrowa jest szansą dla ukształtowania łańcuchów dostaw w innowacyjny sposób, tak aby lepiej wykorzystać potencjał przewoźników drogowych i kolejowych oraz kierowców i maszynistów. Jednak jest też zagrożenie regulacyjne – źle sterowana transformacja energetyczno-klimatyczna może przyczynić się do pogłębienia niedoboru podaży usług transportu lądowego oraz odczuwalnego wzrostu cen usług.

Wielowymiarowe planowanie

Dawid Kujaczyński z Grupy Amica opowiedział o wpływie nowej rzeczywistości VUCA na zarządzanie łańcuchem dostaw. Największy polski producent AGD, zatrudniający ponad 2 tys. pracowników, tak jak cała gospodarka od lat zmaga się ze zmiennym, złożonym i nieprzewidywalnym otoczeniem gospodarczym, stawiającym szczególnie wysokie wyzwania w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw.

Tylko w ostatnich 5 latach pojawiały się tak poważne źródła zakłóceń w przepływie towarów jak pandenia Covid-19, blokada Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Evergreen, wojna na Ukrainie, globalny wzrost inflacji i blokada Morza Czerwonego. W takiej sytuacji, chcąc utrzymać kontrolę nad łańcuchami dostaw należy przygotować rożne scenariusze działania. Podczas wystąpienia dowiedzieliśmy się, jak robi to Amica, dzięki dokładnemu planowaniu długoterminowemu, średnioterminowemu i operacyjnemu.

Pan Dawid pokazał jakie procesy towarzyszą poszczególnym rodzajom planów, jakie są ich cele oraz jak można zdigitalizować prowadzone działania. W planowaniu długoterminowym tworzymy wizję lub strategię firmy, w planowaniu średnioterminowym kreślimy scenariusze i wykorzystujemy S&OP, zaś plan operacyjny zakłada realizację dwóch powyższych oraz szlifowanie doskonałości operacyjnej.

Całość została podsumowana niezwykle obszernym case study, prezentującym Architekturę Systemową Amica. Poznaliśmy realizowane procesy, KPI używane do oceny ich egzekucji, a także stosowane przez firmę narzędzia. Dzięki tej architekturze, Amica zyskuje wsparcie w podejmowaniu kluczowych decyzji w oparciu o wyniki planowania.     

Młodzież w natarciu

Dwa kolejne punkty programu Trendowni były efektem współpracy między organizatorami wydarzenia a Polskim Stowarzyszeniem Menedżerów Logistyki. PSML już po raz siódmy zorganizował program Top Young 100, w ramach którego zdolni studenci z uczelni w całej Polsce biorą udział w projektach mających na celu rozwiązania realnych problemów biznesowych z obszaru logistyki. Problemy nie są teoretyczne – praca odbywa się w konkretnych firmach, przy współpracy z opiekunami z danej organizacji. Na Trendowni zaprezentowaliśmy dwa najciekawsze projekty, realizowane rok temu.

Najpierw na scenie pojawili się Marek Knasiak z Eurocash i Paweł Krawczyk, student V roku Wojskowej Akademii Technicznej. Zespół, którego członkiem jest Pan Marek, pracował nad projektem zakładającym wykorzystanie AI w obszarach logistycznych przedsiębiorstwa. W ramach prac dokonana została analiza rynku, rozmowy z dostawcami rozwiązań rokujących szczególnie duży potencjał do wykorzystania w logistyce Eurocash oraz rekomendacja rozwiązań usprawniających pracę organizacj.

Po pierwszej analizie szeregu dostępnych na rynku aplikacji zespół uznał, że szczególnie korzystne może okazać się wdrożenie systemu śledzenia obrazu za pomocą monitoringu oraz opartego na AI programu do lepszego prognozowania wielkości zamówień. Potwierdziły to wizyty studyjne w centrach dystrybucyjnych i dokładniejsze rozmowy z pracownikami i dostawcami. Przygotowana analiza pomoże Eurocash w podjęciu decyzji na temat tych wdrożeń. Dodajmy jeszcze, iż studenci szybko zauważyli, iż na rynku funkcjonuje też wiele rozwiązań, które pod hasłem AI oferują zwykłe systemy robotyzacji, w żaden sposób nie wspierane przez AI.

Julita Bytyń z Żabka Polska i Jakub Kubica, absolwent Politechniki Krakowskiej, opowiedzieli z kolei o tym, jak zespół studentów współpracował z przedsiębiorstwem nad opracowaniem optymalnego rozwiązania dla usprawnienia procesów magazynowych największej w Polsce sieci sklepów typu convienece. Zespół postanowił do prostej automatyzacji procesów biznesowych wykorzystać MS Excel, argumentując tę decyzję popularnością tego narzędzia, a zarazem sporymi możliwościami, jakie daje wbudowany w arkusz kalkulacyjny moduł VBA.

Przygotowane przez studentów narzędzie miało dokonywać automatycznej predykcji ilości dostaw, posiadać prosty interfejs, integrować się z gotowymi danymi oraz generować powiadomienia i alerty. Pan Jakub opowiedział o podziale obowiązków w zespole, procesie tworzenia narzędzia i zaprezentował jego wygląd. Na koniec wskazał, że choć Excel ma naprawdę duże możliwości, to w przypadku bardziej złożonych problemów niezbędnie byłoby już napisanie dedykowanego programu do optymalizacji. Pani Julita podzieliła się zaś swoimi refleksjami na temat bardzo udanej współpracy biznesu z młodymi ludźmi.

Trzy razy zero

Marcin Szpak z La Lorraine Polska opowiedział o wyzwaniach związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pracy w jednej z największych piekarni przemysłowych w naszym rejonie Europy. Zakład La Lorraine to ogromna powierzchnia, tysiące metrów ciągów komunikacyjnych, mroźnia i wyzwania magazynowania w chłodzie oraz niewidoczne na pierwszy rzut oka koszty konserwacji i serwisu czy ubezpieczeń.

Pan Marcin pokazał jak w ciągu dwóch lat, we współpracy z 4Safety, udało się znacząco poprawić bezpieczeństwo na hali i w krytycznych elementach procesów produkcyjnych. Do projektu firma podeszła kompleksowo i zgodnie z obowiązująca w organizacji kulturą Lean Management. Obejmuje ona także obszar BHP, zatem wszystkie zmiany były dokładnie przeanalizowane i udoskonalane na etapie wdrożenia.

Stosowane wcześniej metalowe bariery ulegały szybkiej degradacji, niszczyły posadzkę, a koszty ich napraw były bardzo wysokie. Poszukując nowych rozwiązań La Lorraine postawiło bardzo wysokie wymagania, dotyczące trwałości, estetyki, sposobu montażu i wymagań higienicznych. Preferowano też rozwiązania dopasowane do potrzeb, a nie pochodzące ze sztywnego katalogu produktów, Efektem była współpraca z 4Safety, które zaproponowało nowoczesne elastyczne bariery w ciągach komunikacyjnych, skuteczne osłony ROP eliminujące sytuacje przypadkowego uruchomienia alarmu, oraz dedykowane rozwiązania jak np. specjalny kontener do bezpiecznego przechowywania alkoholu etylowego.

Udało się też pokonać wyzwania związane z wierceniem w mroźni i pracami monterskimi w minus 25 °C. A efekty? Po dwóch latach La Lorraine notuje zero przestojów, zero incydentów i zero niezaplanowanych kosztów. To oczywiście nie tylko zasługa nowych zabezpieczeń, ale dobrze przygotowanej kultury bezpieczeństwa.

Zielona strategia Wernel Kenkel

Marcin Wasielewski z Wernel Kenkel opowiedział o niezwykle wysokiej dbałości, jaką jego firma przykłada do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.  Wernel Kenkel to polski producent tektury falistej, opakowań i standów z 45-letnią tradycją, który postawił na ekologię i już do kilku lat i może potwierdzić to odpowiednimi certyfikatami oraz kolejno realizowanymi projektami.

Podczas Trendowni poznaliśmy dokładnie właśnie niezwykle rozbudowany projekt B+R, którego efektem były nowe produkty i technologie, stworzone w duchu zrównoważonego rozwoju. Pierwszy filar projektu zakładał stworzenie nowatorskiego systemu opracowywania konstrukcji opakowaniowych, wraz z autorskim urządzeniem w postaci prototypu mobilnego plotera wycinającego i wspomagającego procesy projektowania opakować.

Drugi filar to proces termomodernizacji tekturnicy, czyli uzyskania nowych właściwości technicznych tektury i procesów wytwarzania uszlachetnionych opakowań. Zaś w ramach trzeciego filaru Wernel Kenkel postanowił zastąpić wybrane materiały ekologicznymi alternatywami wraz z opracowaniem nowatorskiego urządzenia w postaci prototypu plotera klejąco-drukującego. Pan Marcin bardzo obszernie zaprezentował wszystkie etapy prowadzonych prac oraz ich efekty.

Szczególnie bliski był nam projekt termomodernizacji tekturnicy, za który firma otrzymała nagrodę Green Designer 2024. W jego ramach opracowano nowe profile produkcyjne dla całego zakresu maszyny w procesie wytwarzania tektury falistej, a Pan Marcin zdradził jak w ścisłej współpracy z doświadczonymi operatorami szukano parametrów, zapewniających redukcję zużycia energii przy jednoczesnym zagwarantowaniu właściwej jakości produktów.  

Ciężarówki na kolei

Także kolejna prelekcja była owocem konkursu Green Designer. Wygłosili ją Władysław Tokarz i Magdalena Jesionka z MAN Trucks Sp. z o., którzy opowiedzieli o tym, dlaczego spora część ciężarówek produkowanych w podkrakowskiej fabryce MAN podróżuje do klientów koleją.

Fabryka MAN Trucks zlokalizowana w Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej powstała w 2007 roku, rozpoczynając produkcję samochodów ciężarowych w ilości 20-50 sztuk dziennie na jednej zmianie. Dziś, po wielu rozbudowach, zakład ma powierzchnię ponad 500 tys. mkw, a na jej terenie pracuje prawie 3000 pracowników. Szczególnym powodem do chluby jest uruchomiona w 2023 roku hala wyposażania i budowy kabin gotowych – najnowocześniejszy zakład w całej sieci produkcyjnej MAN.

W ramach realizowanej polityki proekologicznej, MAN dąży do redukcji wpływu produktów i zakładów na środowisko naturalne w całym łańcuchu dostaw i cyklu życia produktu – od pozyskania surowców do końca eksploatacji. Dlatego też podjęto decyzję o rozpoczęciu transportu gotowych pojazdów do dwóch lokalizacji – Lambach w Austrii i Osnabrück w Niemczech. Pani Magdalena zaprezentowała, jak wygląda proces załadunku, realizowany na dwa sposoby oraz opowiedziała jak zwiększała się liczba transportów prowadzonych tą drogą.

Pan Władysław przedstawił natomiast dane dotyczące korzyści z wyboru kolei jako środka transportu. To nie tylko redukcja emisji CO2, ale też groźnych pyłów zawieszonych – jak się okazało, opona samochodu ciężarowego o masie 50-100 kg traci w ciągu swojego cyklu życia od 5 kg do 15 kg, dodatkowym źródeł emisji pyłów jest też zużycie hamulców i ścieranie jedni. Firma jest bardzo zadowolona z wyników projektu i już rozważa budowę bocznicy kolejowej przy zakładzie, aby usprawnić proces załadunku.

Efekt Trumpa

Co Trump robi źle w negocjacjach – jeżeli ktoś szukał odpowiedzi na to pytanie, mógł je znaleźć na Trendowni. Prof. UAM dr hab. Maciej Błaszak, obecny na scenie corocznie od dekady, zgodził się podjąć ten temat, analizując z punktu widzenia kognitywistyki błędy popełniane przez aktualnego prezydenta USA. Od razu zaznaczył jednak, że nie jest on w tych błędach odosobniony – te same błędy popełniamy i my, nie zdając sobie zazwyczaj z tego sprawy.

Prof. Błaszak zaczął od prezentacji najważniejszych czynników psychologicznym, którym ulega w swoich działaniach Donald Trump. Są to np. złudzenie indywidualizmu (skoro jestem prezydentem, to wszystko zawdzięczam sobie i widocznie na wszystkim się znam), efekt pewności wstecznej, iluzja przejrzystości, efekt reflektora czy efekt nadmiernej pewności siebie. Trump ulega też złudzeniu, że wszystko dzieje się z jakiegoś powodu. Tymczasem jak wykazały badania, bogactwo i sukcesy biznesowe wcale nie muszą być efektem inteligencji czy talentu, niezbędny jest za to łut szczęścia.

Jak poznawcze złudzenia przekładają się na błędy negocjacyjne Trumpa? Zdaniem prof. Błaszaka, prezydent USA w efekcie powyższych czynników popełnia błąd proporcjonalności (pomylenie siły przed negocjacjami z siłą w negocjacjach), błąd egocentryzmu operacyjnego (każdy ma taki styl negocjacyjnego jak mój), błąd planowania, błąd egocentryzmu aksjologicznego oraz błąd ewentyzmu, w efekcie którego negocjacje postrzegane są jako zdarzenie a nie proces. Na koniec prelegent zestawił reguły pracy z mózgu z regułami, jakimi kieruje się Trump.

Podziękowania

Wielki jubileusz już za nami. To okazja, aby podziękować wszystkim gościom tegorocznej edycji, a także tysiącom uczestników, z którymi mieliśmy przyjemność spotkać się przez minione dwie dekady. Głęboko kłaniamy się także Partnerom wydarzenia – bez nich nigdy nie udałoby się nam tak długo organizować tego unikatowego wydarzenia.

Jeżeli zapytacie nas Państwo, która z 20. edycji Trendowni była najlepsza, odpowiedź znajdziemy bardzo szybko: następna! A zatem do zobaczenia za rok.  

Poleć ten artykuł:

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października 2024 Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja 2024 Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt