Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw

Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw

Ponad 400 uczestników zgromadziła kolejna już edycja konferencji Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw zorganizowana przez Wydawnictwo Eurologistics. Jak co roku w konferencji uczestniczyli menedżerowie, specjaliści i praktycy nie tylko z branży logistycznej, ale również z gałęzi pokrewnych. W tym roku po raz pierwszy w historii tych spotkań obrady odbywały się w dwóch równolegle przebiegających blokach tematycznych, prowadzonych w oddzielnych salach: poświęconych logistyce kontraktowej oraz morskiej.

Gość specjalny

Gościem specjalnym konferencji był Joseph F. Paris Jr., prezydent XONITEK Group, który w 1985 roku stworzył w Stanach Zjednoczonych firmę konsultingową specjalizująca się w obsłudze przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych w zakresie zarządzania doskonałością operacyjną. Joseph Paris prowadzi także wykłady dla studentów i profesjonalistów na różnych amerykańskich uczelniach m.in.: w Johnson School of Management na Uniwersytecie Cornell ,Watson School of Engineering na Uniwersytecie Binghamton i w School of Management na Uniwersytecie Albany w USA. Prowadzi także warsztaty na temat doskonałości operacyjnej podczas wielu międzynarodowych konferencji i kongresów.

Gość specjalny podzielił się z uczestnikami konferencji swoimi doświadczeniami i wiedzą z zakresu doskonałości operacyjnej w łańcuchu dostaw. W swojej prezentacji określił, jakimi cechami powinien się charakteryzować lider i jakie umiejętności przywódcze są niezbędne do osiągnięcia doskonałości operacyjnej. Zidentyfikował także tarcia w łańcuchu dostaw oraz powiedział, co można zrobić, aby przybliżyć wizję świata bez tarć, aby przyspieszyć połączenie tych, którzy mają z tymi, którzy potrzebują. Przedstawił również, w jaki sposób można wyeliminować z procesu wszystko, co nie przysparza wartości w oczach klientów.

Barometr Logistyki i Transportu

Jak co roku Piotr Szreter z DGC Consulting zaprezentował wyniki sondażu Barometru Logistyki i Transportu oraz perspektywy popytu i podaży usług logistycznych w 2011 roku. Okazuje się, że zmienność koniunktury najlepiej wykorzystują średnie i duże firmy, których głównym źródłem przychodów jest spedycja. Z kolei firmy logistyczne stopniowo odbudowują swój potencjał materialny i ludzki, co wskazuje na kierunek i tempo zmian popytu na usługi.

Na rynku widoczna jest dysproporcja zatrudnienia. W transporcie zmniejsza się zjawisko redukcji etatów, a w spedycji odnotowuje się ogromny wzrost zatrudnienia. Firmy rezygnują z świadczenia innych usług na rzecz spedycji. Z kolei przedsiębiorstwa spedycyjne szukają nowych źródeł przychodów poza spedycją. Firmy spedycyjne obecnie aktywniej niż inne pozyskują klientów krajowych i najszybciej reagują na zmiany koniunktury.

Biblię przetargową zaprezentował Andrzej Zawistowski, wieloletni ekspert w dziedzinie zakupów. Oprócz 10 złotych zasad udanych negocjacji w logistyce słuchacze poznali między innymi kluczowe etapy tworzenia procesu zakupowego oraz filozofię negocjacji i współpracy z dostawcami.

Bezpieczeństwo

Ogólny zarys działań służących zwiększeniu bezpieczeństwa ładunków w spedycji morskiej kontenerowej nakreślił Adam Pietrzak z GEFCO Polska. Słuchacze tej prelekcji dowiedzieli się, w jaki sposób GEFCO Polska poprzez działanie operacyjne oraz formalno-prawne minimalizuje niebezpieczeństwo uszkodzenia lub kradzieży ładunków w spedycji morskiej kontenerowej. Zagadnienie bezpieczeństwa ładunku zostało poruszone również przez dr Dariusza Woźnickiego z Agencji Bezpieczeństwa Gospodarczego. Wyniki ostatnich badań wskazują, że ponad 73 procent firm związanych z logistyką i transportem zostało w przeciągu ostatnich pięciu lat dotknięte kradzieżą bądź wyłudzeniem towaru. Uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję dowiedzieć się, jakie zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa występują w łańcuchu dostaw oraz poznać sposoby przeciwdziałania stratom spowodowanymi nadużyciami gospodarczymi. O roli bezpieczeństwa firmy w aspekcie jej reputacji mówił Norbert Bogucki z Security Plus. W celu zwiększenia świadomości menedżerów i specjalistów branży TSL niezbędne jest przewidywanie zagrożeń i niepożądanych sytuacji w łańcuchu dostaw, które wynika z audytu bezpieczeństwa. Prelegent na podstawie konkretnych przykładów przedstawił skrajne przypadki niekompetencji w zabezpieczaniu składowanego towaru. Z kolei mecenas Katarzyna Woroszylska, partner Kancelarii Prawnej enwc radziła, jak przygotować bezpieczną umowę pomiędzy klientem a operatorem logistycznym. Uczestnicy dowiedzieli się również, w jaki sposób bezpiecznie z takiej umowy wyjść, czyli rozwiązać ją formalnie.

Zaawansowana logistyka

O zaawansowanych usługach transportowych i logistycznych dla towarów z Dalekiego Wschodu w systemie Just in Time do sieci handlowych mówił Maciej Przywrzej, dyrektor generalny IFB International Freightbridge Poland. Na przykładzie współpracy z siecią LIDL oraz ALDI zilustrował specyfikę płynnie przebiegającej bez zakłóceń dostawy door – door. Złoty środek na udaną implementację firmy Kuehne + Nagel zdradził Romuald Jaworski. Przedstawił klasyczny przykład pomyślnej implementacji przeprowadzonej zgodnie z procedurami – metodologii CTI -Customer Transition and Integration. O nowoczesnym modelu współpracy z klientem w systemie stand-by-trailers opowiadał Paweł Trębicki, dyrektor generalny Raben Transport. Uczestnicy poznali specyfikę systemu stand-by trailers, korzyści oraz problemy jakie rozwiązało jego wdrożenie. Maurycy Szczęsny, członek zarządu Geschäftsführer Logistik Kaufland, zaprezentował case-study pt.„Kameleon rzeczywistości”. Słuchacze tej prelekcji mieli okazję poznać szczegóły procesu uruchomienia bezobsługowego magazynu oraz innowacyjne rozwiązania z nim zastosowane. Uczestnicy poznali również praktyczne rozwiązania logistyczne oferowane przez DB Schenker w relacjach z Dalekim Wschodem i korzyści ze współpracy z dostawcą bezpiecznych rozwiązań logistycznych. Piotr Kozłowski, dyrektor Biznesu Lotniczego i Oceanicznego DB Schenker zaprezentował między innymi urządzenie smartbox autorstwa DB SCHENKER, które na bieżąco pozwala śledzić warunki w jakich transportowany jest ładunek (temperaturę, wilgotność etc).

O sposobach optymalizacji zarządzania flotą wózków widłowych na podstawie alternatywnych rozwiązań w zakresie przejmowania, finansowania oraz serwisowania floty mówił Przemysław Wlazeł, menadżer ze spółki STILL Polska. Podkreślał rolę nowoczesnych narzędzi takich jak STILLReport w procesie optymalizacji kosztów. Tego typu rozwiązania pozwalają na bieżący dostęp do wszystkich informacji niezbędne do zarządzania oraz tworzenie planów optymalizacji posiadanej floty.

Logistyka morska

Kondycje przewozów i przeładunków kontenerowych na świecie na podstawie Portu Hamburg przedstawił Maciej Brzozowski, przedstawiciel portu w Polsce. Okazuje się, że na rynkach zmieniły się poziom konsumpcji oraz wzorce zakupowe. Walka z kryzysem i jego skutkami w ciągu ostatnich dwóch lat wymusiły dyscyplinę działań handlowych i finansowych. Dążenie do maksymalizacji przychodów i minimalizacji kosztów, zachwiało relacje współpracy z załadowcami. Procedurę odprawy celnej w portach zachodnich szczegółowo przedstawił Martin Klamann z Import Partner Internationale Zollspedition GmBH. Słuchacze tej prelekcji dowiedzieli się między innymi o możliwości odroczenia natychmiastowej zapłaty wwozowego podatku VAT w ramach procedury fiskalnej przeprowadzanej w porcie Hamburg. O odprawie celnej fiskalnej z odroczonym podatkiem mówiła również podczas swojej prezentacji Adriana Konat, Thorsten Porath GmBH. Prezentacja dotyczyła również systemu importu ICS i eksportu ECS. Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie znakowania i mocowania ładunków z i do Polski przedstawił Roladn Gildemeister Wasserschutzpolizei, z kolei Evelyn Eggers z Dakosy AG zaprezentowała proces zintegrowanej obsługi dokumentów dla wszystkich ładunków w porcie Hamburg.

Konferencja Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw służy platformie wymiany informacji na temat najnowszych trendów w świecie logistyki. Co roku wydarzenie to cieszy ogromną popularnością, o czym świadczy nieustannie zwiększająca się liczba uczestników.

 

Piotr Kozłowski, dyrektor Biznesu Lotniczego i Oceanicznego Schenker – Konferencja Kondycja Polskich Łańcuchów Dostaw była dobrą okazją do merytorycznej dyskusji i wymiany doświadczeń w zakresie najlepszych praktyk w logistyce kontraktowej i morskiej, ale nie tylko. Atmosfera panująca w trakcie konferencji sprzyjała kuluarowym rozmowom, wymianie informacji o nowościach i panujących nastrojach w branży. Bardzo się cieszę, że mogliśmy, jako DB Schenker, być partnerem tego ważnego, branżowego wydarzenia. Gratuluję Wydawnictwu Eurologistics sprawnego przeprowadzenia konferencji, doboru ekspertów oraz dobrego pomysłu na spotkanie.

Halszka Gwiżdż

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt