Konferencja Zakupy Flotowe w Praktyce

W 150 sekund polski nastolatek zrobił zakupy na ponad 250 000 złotych w ramach konkursu jednej z sieci handlowej, nie płacąc przy tym ani grosza. Flotowe procesy zakupowe trwają znacznie dłużej, w dodatku oferenci nie proponują tak korzystnych promocji, więc należy je przeprowadzać z tym większą rozwagą – dostosowując narzędzia finansowe i wybór produktów. Ten i wiele innych ciekawych tematów poruszyli eksperci FlotyAutoBiznes podczas spotkania odbywającego się pod hasłem „Flotowe zakupy w praktyce”.

Przedpremiera

* To był absolutny hit. Na naszym spotkaniu po raz pierwszy menedżerowie flotowi i zakupowi mogli zobaczyć jeszcze przedprodukcyjne wersje Forda Mondeo i Forda Focusa. Samochody prezentują się znakomicie i będą na pewno hitem marki, w której za sprzedaż flotową odpowiada Wojciech Biela. Z zainteresowaniem oglądali je… nawet dealerzy Forda, widzący pierwszy raz na własne oczy pojazdy.

Samochody i rowery

* Dużym zainteresowaniem cieszyły się jednak również inne pojazdy prezentowane przez naszych partnerów: SEAT Ibiza, SEAT Leon, Skoda Octavia, Skoda Rapid Spaceback, Volkswagen Golf oraz Volkswagen Jetta. Większość z nich było już poddane testom dziennikarzy FlotyAutoBiznes, który wypadły jak najbardziej pozytywnie.

* Po raz pierwszy na spotkaniu FlotyAutoBiznes pojawiły się… rowery i to w wersji elektrycznej. Nie zabrakło nawet testów po hotelowych arteriach. Z pewnością tego rodzaju środki lokomocji mogą odpowiadać na specjalne potrzeby na przykład firm produkcyjnych.

Impuls

*A konkretnie Impuls Leasing był jednym z partnerów naszego spotkania. Firma oferuje bardzo elastyczne warunki finansowania, które powinny zaspokoić potrzeby niemal każdej firmy, chcącej sfinansować zakup samochodu osobowego i ciężarowego, motocykla, sprzętu rolniczego, medycznego, budowlanego.

Zaufanie a pieniądze

* Niedawno było głośno o połączeniu dwóch gigantów rynku monitoringu pojazdów. Jednak na świetnie zrealizowane usługi można liczyć również w nieco mniejszych podmiotach stosujących polityka maksymalnego dopasowana produktu względem klienta. Jedną z takich firm jest Tecom, którego przedstawiciele również zaszczycili obecnością nasze spotkanie. Na stoisku można było się dowiedzieć bardzo wielu ciekawych informacji, w tym jak zaoszczędzić wiele złotówek…

Pomocna dłoń

Ubezpieczenia komunikacyjne to niezwykle zawiłe zagadnienia. Lepiej powierzyć je profesjonalistom, do których z pewnością zalicza się firma Bik Brokers. Broker jest przydatny zarówno w momencie wybierania oferty jak i w trakcie akcji związanych z wypłaceniem odszkodowania.

Ważne liczby

* 10 lat jest już z Państwem FlotaAutoBiznes. Przez ten czas wydaliśmy 59 numerów czasopisma, zorganizowaliśmy kilkadziesiąt konferencji i warsztatów, zamieściliśmy kilkanaście tysięcy różnego rodzaju informacji na stronie internetowej www.fab.com.pl

* 15 własnych Stacji Kontroli Pojazdów przeprowadzających przeglądy pojazdów własnych i pojazdów klientów zewnętrznych (d.m.c. do 3,5t i ponad 3,5t posiada Poczta Polska.

* 72 procent pojazdów ciężarowych o d.m.c do 3,5t w Poczcie Polskiej stanowią auta Grupy PSA.

* 74 pojazdy osobowe, głównie w wynajmie długoterminowym wspieranym przez wynajem średni i krótki liczy flota Glenmark.

* 80 procent planowania i zbierania informacji i 20 procent negocjacji to sposób na zakupy Piotra Uklejewskiego z Glenmark.

* 200 uczestników zgromadziło spotkanie „Flotowe zakupy w praktyce”.

* 350 aut liczy flota Anca Cars.

* 6000 pojazdów o ładowności od 0,5-24 tony użytkuje Poczta Polska. 1600 z nich są w zarządzaniu i finansowaniu własnym, 3200 w leasingu, 350 w wynajmie długoterminowym, 850 w outsourcingu.

* 1,4 mld przesyłek listowych rocznie przewozi Poczta Polska.

Sesja

* Sesja networkingowa cieszyła się wielkim zainteresowaniem i trwała 2 godziny. Niektórzy długo stali w oczekiwaniu na możliwość rozmowy z naszymi ekspertami. Oprócz wielce ciekawej tematyki handlowej sporo osób chciało koniecznie zasięgnąć porady Andrzeja Zawistowskiego, naszego eksperta od procesów zakupowych. Podczas sesji handlowej dostępni byli między innymi przedstawiciele ABB, Anca Cars, Generali, Glenmark Pharmaceuticals, Hoop Polska, Jeronimo Martins, Poczta Polska, Polimex, Provident, Stella Pack, Ford, Impuls Leasing, SEAT, Skoda Bohemia Motors, Carport, Tekom, Kancelaria Prawna Adwokatów i Radców Prawnych Pluciński Madej & Partnerzy Spółka Partnerska.

Zasłyszane

* Kupując samochód prosimy nawet o 20 wartości rezydualnych danego modelu w zależności od jego wersji – Piotr Uklejewski, Glenmark

* – Robimy przetarg na usługę fsl. W tym tygodniu wysłałem zapytanie do największych firm na rynku i dałem czas na odpowiedź kilka dni – dobrą ofertę można przygotować przecież nawet w dwie godziny – Marcin Lemieszek, Generali.

* Koszt leasingu dla Firmy to nie tylko koszt ponoszony z tytułu rat leasingowych ale również koszty obsługi (czas pracy) własnych pracowników – Aleksandra Chrzanowska, Locandis.

* Proś o oferty tylko z rozbiciem na poszczególne składowe, czyli ile za co płacisz w racie serwisowej oraz szczegółowe części finansowania – Piotr Uklejewski, Glenmark.

* Możemy dostać nawet 7 ofert leasingowych z taką samą sumą opłat, a i tak będą się one mocno różnić. „Inność” może polegać na opłacie wstępnej wynoszącej np. 30 lub 20 procent, wartości końcowej auta (np. 5 procent lub 1 procent), czy okresu leasingu (np. 48 miesięcy lub 47 miesięcy) – Aleksandra Chrzanowska, Locandis.

*Po zakończeniu leasingu jest kilka możliwości: sprzedaż samochodu przez dealera/leasingobiorcę, wystawienie go na aukcję typu Carport, podział zysku/strat po 50 procent pomiędzy dealerem a leasingobiorcą – Krzysztof Kołaczyński, Polimex-Mostostal.

* Warto przed złożeniem podpisu wysyłać umowę leasingową do opinii prawnej – Piotr Uklejewski, Glenmark.

* Stosujemy dualsourcing – dostawca główny realizuje 60 procent zamówienia, natomiast dostawca drugorzędny 40 procent – Łukasz Grzelak, Anca Cars.

* Najtańszy oferent nie zawsze jest najlepszy (porównuj, badaj, pytaj i dociekaj) – Piotr Uklejewski, Glenmark.

* Nawet niższa suma opłat w leasingu nie musi oznaczać korzystniejszej oferty – Aleksandra Chrzanowska, Locandis.

Zapotrzebowanie zakupowe

* Wybrane przetargi centralne planowane na 2015 rok przez Pocztę Polską:

– dostawa płynu AdBlue do aut,

– zakup części zamiennych do samochodów koncernu PSA,

– zakup opon do pojazdów i materiałów do ich naprawy,

– dostawa olejów i płynów eksploatacyjnych do pojazdów samochodowych,

– dostawa płynu do spryskiwaczy pojazdów samochodowych,

– dostawa hurtowa paliwa do własnych stacji paliw Poczty Polskiej,

– zakup bezgotówkowy paliwa na podstawie kart paliwowych w sieci stacji paliw i w stacjach dedykowanych w najbliższej odległości od baz transportowych,

– przetarg ramowy na wynajem samochodów ciężarowych powyżej 8 ton.

* Planowane zakupy na rok 2015 Anca Cars:

– 300 samochodów (segment B, C, D, E)

– 200 kompletów opon zimowych

– finansowanie

– usługi serwisowe

– karty flotowe

– urządzenia monitorujące (GPS)

Ciekawe informacje

* Glenmark przygotowuje proces zakupowy przez rok . Zdaniem Piotra Uklejewskiego to i tak niewiele czasu na podjęcie decyzji…

* Poczta Polska użytkuje nawet quady i rowery.

* Podczas spotkanie nie zabrakło kwestii związanych z oszczędnościami. Jedna z firm nie finansuje pracownikom na przykład zakupu płynów do spryskiwaczy i jazdy na myjnie co generuje kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie oszczędności.

* Ubezpieczyciel nie może ubezpieczać samochodów użytkowanych przez swoich pracowników. Zatem flota Generali jest pod rządami firm konkurencyjnych.

* Modele finansowania Anca Cars

– zakupy gotówkowe

– kredyt, pożyczki

– leasing finansowy z ratą balonową

– leasing operacyjny

– podnajem.

* Kryteria wyboru ofert stosowane przez Anca Cars

– cena

– ocena i wybór dostawców ze względu na jakość

– analiza kosztów

– silne powiązanie z dostawcą (partnerstwo)

– standaryzacja

– elastyczność

– współpraca długoterminowa

– „okazja”.

*Cena nowego pojazdu wynika bezpośrednio z polityki cenowej i rabatowej importera. Dodatkowo cena transakcyjna to efekt marż dealerskich oraz wsparcia finansowego od importera. Im większe rabaty od ceny katalogowej tym niższa wartość rezydualna (liczona jako procent od ceny katalogowej).

* Im wyższy segment tym wyższa kwota zakupu auta oraz większe ryzyko zainwestowanych środków, bowiem średnie spadki wartości większe dla najdroższych segmentów.

* Idealne auto z punktu widzenia wysokiej wartości rezydualnej:

– segment B lub C

– silnik benzynowy, szczególnie przy małych rocznych przebiegach. Wysokie przebiegi zaczynają uzasadniać zakup diesla

– wyposażenie z elementami pożądanymi przez dużą ilość klientów, np. klimatyzacją, elektrycznie otwieranymi szybami, radiem CD MP3

– nadwozie typu hatchback lub kombi

– manualna skrzynia biegów

– zakup w początkowym okresie cyklu życia produktu.

* Każda ingerencja w samochód (np. zamontowanie GPS-a) musi odbywać się za zgodą firmy leasingowej.

* Firma leasingowa może wypowiedzieć błyskawicznie umowę, nawet z powodu niespłacenia jednej raty. Ale jest możliwość cofnięcia wypowiedzenia umowy leasingowej.

* Przykładowe koszty dodatkowe wyszczególnione w Tabelach Opłat i Prowizji umów leasingowych:

– zmiana Leasingobiorcy lub statusu prawnego

– zmiana terminu płatności rat lub prolongata płatności

– faktura zbiorcza

– zmiana harmonogramu płatności zwiększenie/zmniejszenie wysokości wybranych rat leasingowych, zmiana ilości rat leasingowych

– podnajem przedmiotu leasingu

– doposażenie (gdy wymagane jest przygotowanie aneksu do umowy)

– wznowienie umowy po rozwiązaniu

– opóźnienie w zwrocie przedmiotu leasingu po okresie umowy (za każdy dzień opóźnienia)

– monity/opinia o kliencie/duplikat dokumentu

– upoważnienie do wyjazdu za granicę

– przygotowanie zestawienia dla Klienta zgodnie ze zleceniem

– udzielenie pisemnej informacji o użytkowniku pojazdu (mandaty)

– opłata za czynności rejestracyjne

– wymiana dowodu rejestracyjnego / Wymiana tablic rejestracyjnych

– odbiór zatrzymanego dowodu rejestracyjnego

– wydanie tablic rejestracyjnych indywidualnych

– wpis instalacji gazowej/haka holowniczego

– wydanie znaku legalizacyjnego dla pojazdu

– opłata za dokonanie wpisu normy EURO/wpis VAT

– wydanie wtórnika nalepki kontrolnej na szybę

– wydanie zaświadczenia potwierdzającego dane pojazdu

– wydanie skierowania na wyrobienie tabliczki znamionowej

– wydanie potwierdzonej za zgodność kserokopii dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policję

– niedostarczenie polisy w terminie określonym w OWUL

– wystawienie polisy ubezpieczeniowej przez firmę leasingową jeśli klient nie dostarczył polisy (gdy ubezpieczenie klienta)

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt