OPTYMALIZACJA KOSZTÓW W ZARZĄDZANIU FLOTĄ 2012
Optymalizacja kosztów w zarządzaniu flotą 2012
– W trakcie Euro 2012 radzimy odpowiednio zmodyfikować trasy kierowców aut firmowych, bo podczas „dni meczowych” nie unikniemy zwiększonego natężenia ruchu. Szczególnie na drogach prowadzących do Poznania, Warszawy, Gdańska i Wrocławia, a także w samych aglomeracjach – mówił na prelekcji wygłoszonej specjalnie dla uczestników konferencji „Optymalizacja kosztów w zarządzaniu flotą” Szymon Konop, koordynator projektu obsługi transportowej spółki Pl.2012.
Konferencja została zorganizowana w podwarszawskim Falętych przez FlotęAutoBiznes i zgromadziła ponad 200 osób bezpośrednio związanych z zarządzaniem aut służbowych. Szczególnie ciekawe dyskusje wzbudziły wystąpienia Radosława Mazura i Grzegorz Konkola, menedżerów zajmujących się zarządzaniem pojazdami służbowymi w, odpowiednio: Grupie Impel oraz Iglotechu.
Małe i duże floty
– Nasz park samochodowy liczy około 1200 aut. 40 procent z nich stanowią Škody – Fabie i Octavie, 30 procent Volkswageny – modele Caddy, Transporter, Passat, a 12,5 procenta Ople – Insignia, Astra, Combo. Obsługujemy ponad 2500 kart paliwowych PKN Orlen. Nasze działania cechuje efektywność, racjonalność i optymalizacja kosztów związanych z obsługą floty samochodowej – powiedział Radosław Mazur z Grupy Impel.
Finansowanie zakupu samochodów w Grupie Impel opiera się w 80 procentach na wynajmie długoterminowym, a wśród usługodawców prym wiodą Volkswagen Leasing Polska oraz BRE Leasing. Jeśli chodzi o ubezpieczenia, najkorzystniejsze warunki zaproponowała Compensa.
Do wygłoszenia prelekcji zaprosiliśmy również reprezentującego segment średniej wielkości floty – Grzegorza Konkola. – Użytkujemy 44 samochody osobowe, 5, dostawczych, 3 specjalne i 2 ciężarowe. Jeśli chodzi o markę, prym wiodą również Skody. 38 procent kosztów floty stanowi paliwo, 35 procent raty, 19 procent obsługa warsztatowa, 6 procent ubezpieczenia – powiedział Konkol.
Pochwała dla FAB-a
Ku naszemu zaskoczeniu – wcale nie było to wyreżyserowane – prelegent jako jedno z najważniejszych źródeł swojej wiedzy wskazał FlotęAutoBiznes, nie szczędząc nam pochwał. – Od kilku lat jestem na niemal każdej konferencji organizowanej przez FlotęAutoBiznes i muszę przyznać, że część mojej polityki flotowej oparłem na niezwykle przydatnych informacjach usłyszanych właśnie podczas tych spotkań. Redaktor naczelny i jego zespół wykonują świetną pracę. Tym bardziej mi miło, że mogłem teraz przekazać teraz swoje doświadczenia innym opiekunom pojazdów firmowych – powiedział Konkol.
Radosław Pluciński z Kancelarii Radców Prawnych Plucińska Skowron&Partnerzy opowiadał jak uzyskać odszkodowanie, jeśli auto ulegnie awarii spowodowanej dziurą w drodze. – Warto nie odjeżdżać w takiej sytuacji z miejsca zdarzenia tylko wezwać policję lub straż miejską, by otrzymać od funkcjonariuszy stosowną notatkę. Radzę wykonać zdjęcia z uwidocznieniem uszkodzenia pojazdu, samej dziury, a także… znaków drogowych, szczególnie tych dotyczących ewentualnego ograniczenia prędkości – to będzie bowiem podstawowa linia obrony zarządcy drogi – powiedział Radosław Pluciński.
I zaraz dodał: – Następnie trzeba się dowiedzieć, do kogo należy fragment drogi, opisać czas, miejsce i przyczynę zdarzenia, sporządzić szkic sytuacyjny, w tym prędkość pojazdu, warunki atmosferyczne, wielkość i rozmiar szkód, dołączyć kopie notatki policyjnej, straży miejskiej, pisemne oświadczenia świadków zdarzenia, zdjęcia, kopie dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy kierowcy oraz określić wysokość żądanego odszkodowania – mówi R. Pluciński.
A może LPG?
Już od kilku lat FlotaAutoBiznes, między innymi wraz z firmą Nokia propaguje bezpieczną jazdę. Tym razem Robert Romecki z Nokii opowiadał o pozytywach związanych z rozmawianiem przez telefon w samochodzie za pośrednictwem zestawu głośnomówiącego. – W badaniach przeprowadzonych przez Nokię, do rozmawiania przez telefon przyznało się blisko 60 procent kierowców. 27 procent z nich czyta smsy, 18 procent pisze SMS-y, a 7 procent pisze wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej… Użytkowanie zestawu głośnomówiącego, a te przez nas proponowane są kompatybilne z większością dostępnych na rynku telefonów, znacznie poprawia bezpieczeństwo. O tym, że warto nie trzymać słuchawki w ręki przekonują choćby testy ADAC – mówi R. Romecki.
Przedstawiciele Opla i firmy Czakram przekonywali, że w czasach drożejącej benzyny i oleju napędowego, warto sięgnąć po gaz. – Pozytywów jest bardzo wiele. Oczywiście największe to tańsze paliwo i rozwiązanie propagujące ekologię. Opel posiada szeroka gamę modeli – od Corsy do Insignii – z fabrycznie montowaną instalacją LPG, którą pokrywa nasza gwarancja na samochód. Przeglądy są przeprowadzane co rok lub co 30 000 kilometrów, a serwis można przeprowadzić we wszystkich autoryzowanych serwisach Opla – powiedział Waldemar Szajkowski z General Motors.
– Polska to kraj, w którym działa prawie 6000 stacji na LPG, wiele z nich znajduje się na obiektach koncernów emitujących karty paliwowe. My współpracujemy z zewnętrznym dostawcą LPG – renomowaną firmą BRC oraz importerami aut. Zakładając eksploatację 100 samochodów przez trzy lata, z przebiegiem 150 000 kilometrów, porównując flotę Diesla i LPG – na gazie zaoszczędzimy około 14-18 procent. Według wyliczeń, na jednym pojeździe miesięczny „zysk” może wynieść około 392-503 zł w zależności od samochodu. Zapewniamy dwuletnią gwarancję na instalację i montaż jej bez utraty gwarancji producenta aut – powiedział Krzysztof Grabarz, dyrektor handlowy Czakram.
Wiadomo, że nie wiadomo
Konferencję swoim wystąpieniem zaszczył Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. Opowiadał on między innymi o leasingu środków transportu. 43 procent z nich stanowią samochody osobowe, 22 procent ciągniki siodłowe, 14 procent auta ciężarowe o d.m.c. poniżej 3,5 t, a 8 procent ciężarowe o d.m.c. powyżej 3,5t.
– Wciąż nie mamy pewności, czy na pewno „kratki” nie powrócą – mówił z kolei Marcin Witaszek, reprezentujący Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. – Według tylko nieoficjalnych informacji nie będzie można jednak w 2013 roku odliczyć od zakupu samochodu pełnego VAT-u, czyli przepisy obecnie obowiązujące mają zostać utrzymane.
Usilne próby, by zaprosić na konferencję przedstawiciela spółki Pl.2012 zostały zakończone sukcesem. Szymon Konop, koordynator projektu obsługi transportowej spółki Pl.2012 opowiadał o tym w jaki sposób najlepiej zaplanować trasy dla kierowców podczas Euro 2012.
– Przedstawię to na przykładzie Wrocławia. Jeśli 12 czerwca rozgrywany w tym mieście mecz rozpocznie się o godzinie 18, to z największymi utrudnieniami trzeba się liczyć między godzinami 12–17.30 oraz 20.30– 1 w nocy. Korytarze rekomendowane dla kibiców w tym przypadku to: DK5 odc. Poznań – Wrocław, DK8/S8 odc. Piotrków Trybunalski – Wrocław, DK8 odc. Kudowa Zdrój – Wrocław. Tak więc trzeba się spodziewać właśnie tam największej liczby pojazdów. Dodam, że w każdym mieście gospodarzu, znacznie ograniczony będzie ruch wokół stadionu i stref kibica – powiedział Szymon Konop.
Konferencję podsumowała krótka dyskusja dotycząca sposobów zmniejszenia kosztów użytkowania aut firmowych. Są to między innymi ograniczenie jazd prywatnych, wprowadzenie opłat dla użytkowników za spowodowanie szkody, program związany z bezpieczeństwem, monitoring pojazdów, zmniejszenie liczby aut (choć ta idea wywowałała pewne kontrowersje). Itp. – Dużo zależy od indywidualnych uwarunkowań firmy. Dlatego nic dziwnego, że przytaczane są różne sposoby na zmniejszenie kosztów – powiedział Tomasz Szlęzak ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.
Kolejna konferencja FlotyAutoBiznes już 3. lipca. Szczegóły – wkrótce.
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.