Praktyczne Rozwiązania w Zarządzaniu Flotą 2012
Tylko z FlotąAutoBiznes
Bogata merytoryka za darmo? Takie rzeczy tylko na konferencjach FlotyAutoBiznes. Ponad 200 osób uczestniczyło w spotkaniu „Praktyczne rozwiązania w zarządzaniu flotą”. Każdy z nich z pewnością znalazł coś ciekawego dla siebie.
Postawić na integrację
Na dobry początek Piotr Białobłocki opowiedział w jaki sposób zintegrować urządzenia monitorujące pojazdy z systemem IT. Dzięki odpowiednim działaniom w grupie BZK Group opiekun floty otrzymuje informacje na temat przewinień kierowców, mogąc w oparciu o dobrze napisaną politykę flotową choćby wyciągać konsekwencje za wysoce ponadnormatywne spalanie. Wszystko działa automatycznie i nie wymaga sztabu ludzi do wpisywania i analizowania danych. Idea zastosowana przez Piotra Białobłockiego może być także kluczem w rozwiązaniu problemu wprowadzenia ekojazdy w firmach, bowiem na podstawie informacji z systemu można na przykład zrobić ranking wyników zużycia oleju napędowego/benzyny i sposobu jazdy pracowników. Pomysł zastosowany w BZK Group warto zaimplementować w innych przedsiębiorstwach, także tych posiadających flotę samochodów ciężarowych.
Niezbędne raporty
BZK Group korzysta z produktów firm PasCom i Tronik. Zdaniem Marka Zwierzchowskiego (PasCom) i Piotra Nowaka (Tronik) integrować warto między innymi dane związane z paliwem (m. in. zużycie, pory tankowania), telefonami, pojazdami (łącznie z dokumentacją napraw), HR, GPS-ami, szkodami/odszkodowaniami, itp. Odpowiednia integracja powoduje mniejsze koszty dla firmy, zwiększenie wydajności pracowników (np. alarmy o braku aktywności zatrudnionych), oszczędność czasu, wykrywanie różnych nieprawidłowości (choćby jazdy prywatne), czy znalezienie kierowców jeżdżących niebezpiecznie (rejestr przekroczeń prędkości).
Nowa karta
Nową kartę paliwową wprowadził firma PKN Orlen. Open Drive ma zasięg międzynarodowy – nie wszyscy zapewne wiedzą, że nasz rodzimy koncern działa również na Litwie (jako Orlen), w Czechach (Benzina), a nawet w Niemczech (ponad 500 obiektów!), gdzie funkcjonuje ekonomiczna marka Star. Ta ostatnia jest uznawana za jedną z najnowocześniejszych w kraju naszych zachodnich sąsiadów. Ciekawostka – hitem w placówkach Orlenu w państwie nad Renem są kiełbaski. Wprowadzono również kartę zakupową, dzięki której można kupować cały asortyment dostępny na stacji. Korzystają z niej zarówno klienci indywidualni jak i firmowi. W przypadku przedsiębiorstwa może to być ciekawa wartość dodana dla kierowców w programie motywacyjnym danej firmy.
Flota ochroniarska
Grupa Hunters posiada około 140 samochodów, między innymi Fiaty, Peugeoty, Ople, Mercedesy. Głównym dostawcą jest jednak Skoda. Firma zajmująca się głównie ochroną korzysta z wynajmu długoterminowego, z pełną opcją serwisową, zarządzaniem i finansowaniem. Jako usługodawców wybrano Lease Plan Fleet Management oraz Business Lease. Jak mówi Dominik Wujec, specjalista ds. zakupów w Grupie Hunters, dzięki temu firma nie musi angażować środków własnych, korzysta z rabatów ilościowych zewnętrznego partnera, obniżeniu ulegają koszty działalności administracyjnej, można precyzyjnie zaplanować budżet, uproszczona została procedura likwidacji szkód.
Bezpieczeństwo z Nokią
Już niemal tradycyjnie Robert Romecki z Nokii opowiadał o bezpieczeństwie. Podał on bardzo ciekawe zestawienie statystyczne. 97 procent kierowców wie jakie konsekwencje grożą za rozmowę przez telefon za pomocą słuchawki, mimo to 67 procent to czyni… A przecież lepiej korzystać z zestawów głośnomówiących. Firma Nokia ma w tym względzie bardzo bogatą ofertę, a jej urządzenia są kompatybilne również z aparatami konkurencyjnych marek. Nowością jest za to bezprzewodowa ładowarka do telefonu.
Polska historia GM
Podczas prelekcji firmy General Motors można było między innymi dowiedzieć się o wielu ciekawych kwestiach związanych z historią przedsiębiorstwa. General Motors powstało w 1908 roku. Firma prowadzi działalność w ponad 120 krajach i zatrudnia 202 000 pracowników rozmawiających w 50 językach. Produkuje nie tylko samochody, ale również silniki okrętowe, instalacje przemysłowe, posiada w ofercie również usługi finansowe. 158 obiektów firmowych, w tym 30 zakładów produkcyjnych rozlokowano w 23 strefach czasowych na sześciu kontynentach. Najnowsza historia ma również bogate polskie akcenty – w 1998 roku rozpoczęto w Gliwicach produkcję Astry Classic, a w tym roku weszła na taśmy zakładu już czwarta generacja tego przedstawiciela segmentu C. Fabryka korzysta z ponad 110 rodzimych poddostawców.
Inteligentne Zarządzanie Flotą
Sławomir Iwaniec z Amervoksu opowiadał o Inteligentnym Zarządzaniu Flotą. Składa się na nie pięć modułów. „E-call” pomaga w niemal błyskawicznej informacji o zdarzeniu drogowym służb ratowniczych, dzięki czemu poszkodowany może liczyć na szybka pomoc. Przy okazji zapisane zostają wszelkie parametry wypadku – takie dane bywają często bezcenne dla policji i towarzystw ubezpieczeniowych. „Ochrona” wspiera zabezpieczenie auta przed kradzieżą i włamaniem, „technika jazdy” informuje o prędkości, obrotach silnika, przyśpieszaniu, hamowaniu. Opiekun floty może zatem przy odpowiednim działaniu wpłynąć na zmniejszenie kosztów eksploatacji auta. „Zarządzanie flotą” to między innymi planowanie i monitoring tras przejazdów, stref i miejsc postoju, kontrola stanu paliwa (tankowania, upusty, rozliczanie jazd służbowych i prywatnych). Wreszcie moduł „Mobileye” odczytuje znaki drogowe pionowe i poziome, śledzenie zachowania odległości od pojazdu poprzedzającego, wykrywanie na drodze pieszych, rowerzystów i motocyklistów – wspiera więc bezpieczeństwo użytkownika środka lokomocji.
Będą zmiany w prawie?
Duże zainteresowanie wzbudziło wystąpienie Radosława Plucińskiego z Kancelarii Plucińska Skowron & Partnerzy. Resort finansów zamierza od 1. stycznia 2014 roku wprowadzić jednolite zasady odliczania VAT-u od aut osobowych i innych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz paliw i pozostałych wydatków eksploatacyjnych dotyczących tych pojazdów. Ministerstwo proponuje, by nowy limit odliczeń wyniósł 50 procent kwoty podatku naliczonego, obecnie to 60 procent. Limit kwotowy ograniczenia w odliczaniu wzrósłby z 6000 zł do 8000 zł. Plany dotyczą również wprowadzenia możliwości dokonania 50 procent odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych pojazdów oraz pozostałych wydatków związanych z ich eksploatacją. Proponowane zmiany zlikwidują odmienne traktowanie samochodów osobowych i samochodów z tzw. kratką.
Wypadek i co dalej?
Postępowanie po wypadku samochodowym wbrew pozorom nie dla wszystkich kierowców jest takie oczywiste. Naszym ekspertem w tym zakresie był Bartłomiej Krupa z firmy Votum.
Kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym jest obowiązany:
1) zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku;
3) niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub rannego;
4) podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku.
Prowadzący pojazd, który, uczestnicząc w wypadku drogowym, nie udziela niezwłocznej pomocy ofierze wypadku, podlega karze aresztu albo grzywny.
Jeżeli w wypadku jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest obowiązany ponadto:
1) udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać zespół ratownictwa medycznego i Policję;
2) nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu wypadku;
3) pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie zespołu ratownictwa medycznego lub Policji wymaga oddalenia się – niezwłocznie powrócić na to miejsce.
Nie tylko cena
Wielu menedżerów flot czekało na wystąpienie Marii M. Biedroń i Łukasza Janii ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. Menedżerowie opowiadali o Total Cost of Ownership. Okazuje się, że teoretycznie tańszy samochód, przynajmniej tak na to wskazywałaby jego cena zakupu, a nawet wartość rezydualna, może być podczas trzyletniego użytkowania droższa. Związane jest to na przykład z wyższymi kosztami serwisowymi, ubezpieczeń, czynności pozagwarancyjnych, paliwem, itp. Maria Biedroń, która jak sama twierdzi „TCO to konik”, przytaczała wiele ciekawych przykładów z życia wziętych.
Bezpieczne szkolenie
„Smaczny” posiłek, odwołując się do terminologii kulinarnej, powinien mieć odpowiedni deser. Z punktu widzenia wiedzy merytorycznej bez wątpienia było nim szkolenie jazdy proaktywnej przygotowane przez Szkołę Jazdy Renault. Prelegent – Wojciech Szajnert – zachęcał uczestników konferencji między innymi by opowiedzieli o swoich zdarzeniach drogowych. Gdy analizowano przyczyny tych zdarzeń, w ustach opowiadających najczęściej pojawiały się słowa „nagle” oraz „prędkość”. Zwrócono także uwagę na rolę odległości od samochodu w aspekcie zdarzenia na drodze. Okazuje się również, że to nie jakość drogi, czy zły stan techniczny pojazdu, ale przede wszystkim my sami ponosimy największą odpowiedzialność za to, że doszło do wypadku. Na tym polu można wiele zrobić, by zminimalizować ryzyko.
Ponad godzinne szkolenie stanowiło idealne podsumowanie dla tej udanej konferencji. Kilka osób odchodziło zresztą bogatszych nie tylko o wiedzę, ale i nagrody, których nie brakowało podczas październikowego eventu.
Kolejne spotkania z FlotąAutoBiznes już na początku 2013 roku. Tym razem jednak nie będzie to konferencja, ale szkolenie flotowe. Bliższe informacje znajdą Państwo wkrótce na stronie internetowej www.fab.com.pl.
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.