Przezorny zawsze uporządkowany – tworzymy idealną politykę flotową
Teoretycznie zasady użytkowania aut w firmie są proste. Jednak, aby flota działała w pełni mobilnie należy skonstruować i wprowadzić w życie reguły zwane polityką flotową. Między innymi o tym rozprawiano podczas kolejnych Warsztatów Flotowych organizowanych przez FlotęAutoBiznes.
Nie tylko temat car policy wzbudził spore zainteresowanie „publiczności”. Niby wiadomo, że kupując pojazd do firmy cena zakupu, nawet dobrze wynegocjowana, to tylko jedno z wielu kryteriów wyboru środka lokomocji. Co jeszcze? Opłaty serwisowe, rzeczywista ocena wydatków na paliwo, wartość rezydualna, czyli prognozowana kwota za jaką będzie można sprzedać samochód za iks lat. Nasza prelegentka Maria M. Biedroń, tylko uczestnikom Warsztatów Flotowych, opowiedziała o swoim sposobie na tzw. TCO (Total Cost of Ownership), we flocie z firmy branży finansowej.
Jednym ze sposobów na remarketing jest wystawianie pojazdów za pośrednictwem aukcji internetowej. Taką możliwość stwarza między innymi firma Autorola, o czym opowiadał Michał Wojciechowski. Możliwości, jakie stwarza platforma są olbrzymie, między innymi ustalając minimalną cenę, za jaką dojdzie do transakcji lub zaakceptować niższą kwotę. Więcej o Autoroli już wkrótce na www.fab.com.pl.
Michał Krakowski zarządzający autami firmy Barlinek zdradził swój sposób na oszczędności w budżecie. Wprowadził on do swojej firmy ekojazdę, co przyniosło wymierne korzyści. Jeszcze do niedawna niemal wszyscy menedżerowie floty z niedowierzaniem patrzyli na spokojniejsze poruszanie się po drodze przez auta firmowe, jednak jest to możliwie. W 2012 roku Barlinek otrzymał nagrodę od Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów w kategorii Flota Najbardziej Przyjazna Środowisku. Co ciekawe, większość aut firmy jest serwisowana we własnym punkcie o nazwie Get Car, mającym autoryzację Forda. Flota Barlinka liczy około 190 samochodów, czego jednak tylko nieco ponad połowa w Polsce, a pozostałe pojazdy jeżdżą w spółkach zależnych na Ukrainie, w Rosji, Rumunii i Niemczech. Ze względu na lokalną specyfikę jest również duże rozczłonkowanie marek, wśród których można wymienić Forda, Volkswagena i Audi (Polska, VW również w Niemczech), Škodę (Rosja) oraz Renault i Dacię (Rumunia). Firma korzysta z kart BP, bo koncern dysponuje dobrej jakości paliwem, dużą ilością stacji, także w Europie dzięki sojuszowi z kilkoma innymi koncernami o nazwie Routex, dzięki któremu kartą można płacić nie tylko na obiektach brytyjskiego koncernu. Nie bez znaczenia pozostają dobry program analityczny, odroczony termin płatności i rabaty.
Mimo piątkowego popołudnia, niemal wszyscy uczestnicy spotkania z niecierpliwością czekali na ostatnią prezentację. Tematyka użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych wciąż przewija się zarówno w naszych publikacjach jak i na Warsztatach. I za każdym razem Czytelnicy/Uczestnicy proszą o jeszcze. Tym razem Tomasz Rudyk przedstawił swoją strategię działania, sprawdzającą się w jednej z firm branży telekomunikacyjnej już od o ośmiu lat. Teraz zresztą nasz prelegent wciela te zasady u nowego pracodawcy. Przy okazji dużo dyskutowano o kontrolach wykonywanych przez urzędników. Niektórzy kontrolerzy nawet czają się za rogiem ulicy patrząc, czy pojazdy po zakończeniu pracy są zabierane przez pracowników do domu, czy pozostają w firmie. Jako anegdotę Tomasz Rudyk przytoczył historię, że kiedyś udzielał wywiadu TVN Turbo właśnie na temat użytkowania aut służbowych do celów prywatnych. Po emisji odebrał kilka telefonów od kolegów po fachu z życzeniami przyjemnej rozmowy z urzędnikami, którzy zapewne jutro go odwiedzą, skoro publicznie wypowiedział się na ten temat. Jednak prawdopodobnie nasz prelegent ma tak doskonale poukładane te kwestie, że kontrolerzy pozostali przy ((swoich) biurkach.
Prawie wszystko co trzeba wiedzieć o amortyzacji samochodu – tak brzmiał tytuł prezentacji kancelarii prawnej R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza Spółka Komandytowa. Okazało się, że nawet na tak zawiłe dla niektórych tematy prawne można mówić w sposób interesujący. Mecenas Ryszard Sowa imponował wiedzą, nie unikał odpowiedzi na wnikliwe pytania flotowców i pozostawił po sobie bardzo dobre wrażenie. A więcej o amortyzacji będzie można przeczytać w czerwcowym wydaniu FlotyAutoBiznes.
Na koniec powróćmy jeszcze krótko do wywołanej na wstępie polityki flotowej, o której mówił Krzysztof Kopysiewicz z APC Instytut. Dlaczego w skrócie? Więcej na jej temat można przeczytać również w kolejnym wydaniu FAB-a. Pamiętajmy: stworzyć dokument to jedna, wcale nie tak łatwa sprawa. Jednak również ważne jest stanowcze i konsekwentne egzekwowanie zapisów, przy czym tutaj niezwykle istotną rolę odgrywa współpraca z zarządem, działem HR i innymi jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa. Problem będzie stanowić z pewnością egzekucja przepisów od najwyższych szefów, lecz jeśli zarząd chce mieć porządek w przedsiębiorstwie, sam musi podporządkować się rygorom.
W przerwach można było sprawdzić swoje umiejętności prowadzenia samochodu w warunkach wirtualnych – na symulatorze bezpiecznej jazdy.
Jak zwykle nie zabrakło dyskusji, do których dochodziło praktycznie podczas każdej prelekcji. Różne opinie oraz sposoby na rozwiązanie konkretnych kwestii, sprawiały, że Warsztaty były niezwykle interesujące.
A już 16. maja Warsztaty Interaktywne. Zapraszamy, więcej informacji na www.fab.com.pl.