Supply Chain Sectors

Łańcuchy dostaw ukryte w sektorach

 

Supply Chain Sectors to nowy projekt Wydawnictwa Eurologistics, który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem menedżerów łańcuchów dostaw z różnych branż gospodarki, którzy 20 września br. licznie przybyli do hotelu Lord w Warszawie, aby odbyć swoistą podróż po specyficznych rozwiązaniach łańcuchów dostaw ukrytych w różnych sektorach.

Dla ułatwienia tej podróży konferencję zorganizowano w czterech blokach tematycznych: automotive, FMCG, elektronika i e-commerce.

Automotive

Konferencję otworzył blok tematów związanych z branżą automotiv – lider rozwiązań stosowanych w logistyce. Dlatego w tej części konferencji nie mogło zabraknąć firmy Delphi – globalnego innowatora rozwiązań technologicznych dla branży automotive. Delphi Automotive jest wiodącym, globalnym dostawcą elektroniki pojazdowej oraz technologii dla pojazdów osobowych i ciężarowych, dostarcza je 25 największym, globalnym producentom pojazdów. Koncern posiada 126 zakładów produkcyjnych oraz 15 głównych centrów technologicznych. Obiekty te zlokalizowane są tak, by znajdowały się blisko klientów, co umożliwia szybkie spełnienie ich wymagań i pozwala zrealizować indywidualne zamówienia wynikające ze zróżnicowania regionalnego globalnych platform, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów łańcucha dostaw. Paweł Łaszczak, Supply Chain Optimization Supervisor EMEA i Tomasz Kalemba, Advanced Logistic Engineer EMEA Delphi podkreślali, że innowacyjność jest wpisana w DNA firmy a ukierunkowują ją trzy megatrendy współczesnego świata: bezpieczeństwo, dbałość o środowisko naturalne i łączność. Na tę innowacyjność pracuje 19 tysięcy inżynierów i naukowców. Firma każdego dnia dostarcza 60 mln części dla klientów znajdujących się w 23 000 lokalizacji. Aby dostawy tych części były efektywne, Delphi posługuje się matematycznym wzorem pozwalającym wyliczyć centrum grawitacyjne dla najlepszej lokalizacji magazynu. Prelegenci na przykładzie Europy zaprezentowali model matematyczny pozwalający wytyczyć takie optymalne centrum dystrybucyjne w rejonie Norymbergii. Doskonałym uzupełnieniem dystrybucji dla automotiv było wystąpienie operatora logistycznego CAT LC, który specjalizuje się w usługach dla tego sektora. CAT LC zarządza 102 platformami w całej Europie i dysponuje 300 tys. mkw. powierzchni do dystrybucji i magazynowania. Tomasz Zarzycki, kierownik sprzedaży i marketingu CAT LC Polska, który zachęcał nie tylko do outsourcingu usług logistycznych, ale outsourcingu generalnie przywołując maksymę amerykańskiego guru od zarządzania, Toma Petersa – „Rób to, co robisz najlepiej, a resztę outsoursuj”. A o tym, że outsoursować można praktycznie prawie wszystko dowodzą przykłady ze świata, takie jak: outsoursowanie własnej pracy czy zatrudnianie asystenta życia, którego zadaniem jest organizacja życia danej jednostki.

FMCG

Kolejny blok tematyczny poświęcony był branży FMCG. Otworzył go Dariusz Krasoń, supply chain manager z firmy Carlsberg Polska, który odpowiedzialny jest z rozwój współpracy z klientami. Rocznie Carlsberg warzy w Polsce około 8 milionów hektolitrów piwa, co oznacza ponad 1,7 mln palet dostarczanych do klientów rocznie. Jest to wymagająca i realizowana na ogromną skalę operacja logistyczna. W szczytowym sezonie, w ciągu jednego dnia ponad 700 ciężarówek wozi piwo lub opakowania należące do Carlsberg. Duża skala działania wymaga zaawansowanych rozwiązań w zarządzaniu łańcuchem dostaw i ciągłej zmiany procesów. A ponieważ oczekiwania klientów cały czas rosną dlatego Carlsberg Polska wprowadził już kilka lat temu i z powodzeniem rozwija program współpracy z klientami. Customer Collaboration, to świadoma i strategiczna inwestycja Carlsberg w rozwój współpracy z klientami. Ta współpraca dotyczy wszystkich działów w firmie, a nie tylko działu handlowego. W ramach Customer Collaboration w Carlsberg Polska identyfikowane są te obszary, które umożliwiają podnoszenie jakości serwisu oraz zwiększają wartość współpracy w całej sieci logistycznej zarówno po stronie Carlsberg, jak i u klienta.

O nowych praktykach w branży FMCG mówili Marcin Smoła, dyrektor operacyjny ID Logistics i Maciej Klich, senior manager ds. projektów i kontraktów Carrefour Polska. Operator logistyczny ID Logistics specjalizuje się w obsłudze sieci handlowych i od początku swojej obecności w Polsce, czyli od 2008 r. współpracuje z siecią Carrefour. Prelegenci przedstawili w jaki sposób na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się logistyka kontraktowa, przechodząc od obsługo dużych jednostek typu paleta, skrzynia do tzw. „detail pickingu”, czyli obsługi pojedynczych sztuk artykułów. Taki „detail picking” wymaga od operatora logistycznego specyficznej organizacji i procesów mających na celu optymalizację składowania, czasu realizacji zamówienia i kosztów obsługi. Firma ID Logistics uznała „deatail picking” za strategiczną szanse rozwoju, dlatego w 2013 r. przejęła CEPI – operatora 3PL specjalizującego się w tym obszarze. Grupa ID Logistics rozwija także dynamicznie swój własny dział R&D, który pozwala jej pozyskiwać know-how i dostarczać swoim klientom szytych na miarę innowacyjnych rozwiązań, dostosowanych do ich potrzeb. I to jest ta największa wartość dodana jaką sieć Carrefour czerpie ze współpracy z ID Logistics. A o tym, jakie ogromne wpływ na łańcuch dostaw ma cyfryzacja mówił Wiktor Wysocki, prezes zarządu Comp-Win, przedstawiając kilka przykładów optymalizacji łańcuchów dostaw, przy zastosowaniu odpowiedniego software. Logistyka będzie zawsze kosztem w firmie i po to, aby dobrze optymalizować te koszty potrzebne są programy komputerowe i algorytmy, które w szybki sposób potrafią zilustrować całościowe efekty wprowadzanych modyfikacji w łańcuchu dostaw.

Logistyka elektroniki

Na algorytmach i liczeniu skupił się także Joerg Sabellek, odpowiedzialny za system optymalizacji operacji logistycznych w regionie w firmie Panalpina, który w tym celu specjalnie przyjechał z Niemiec. Panalpina, aby rozszerzyć portfolio swoich usług dla klientów nawiązała współpracę z Uniwersytetem Cardiff, który jest wiodącą uczelnią kształcąca logistyków w Wielkiej Brytanii, i wspólnie opracowali algorytm D2ID (Demand Driven Inventory Dispositioning), który pozwala optymalizować poziom zapasów w magazynowych stosownie do przewidywanego popytu. Prelegent zapowiedział, że kolejnym modułem tego użytecznego narzędzia D2DI będzie wersja, która pozwoli optymalizować zapasy magazynowe przy uwzględnieniu cyklu życia produktów. A że ten cykl jest coraz krótszy, to w bloku poświęconym elektronice nie mogło zabraknąć blisko stuletniego, światowego giganta – firmy Panasonic. Krzysztof Bobiński, Head of Supply Chain CEEG z Panasonic, scharakteryzował rynek elektroniki, który cechuje wysoka wartość produktów przy niskich marżach oraz opowiedział o rozwiązaniach stosowanych, w tym sektorze i trudnościach wynikających z efektu tzw. „kija hokejowego”, czyli szczytów sprzedażowych, które generują duże koszty w logistyce. W związku z tym firmy starają się te koszty minimalizować poszukując różnego rodzaju nowatorskich rozwiązań i dźwigni kosztowych. A ponieważ przyszło nam żyć w dobie Czwartej Rewolucji Przemysłowej, w której szybko zmieniają się nie tylko technologie, ale także modele biznesowe, dlatego też z inicjatywy prof. Wojciecha Paprockiego przy SGH powstaje cykl szkoleń, których celem ma być przygotowanie menedżerów do „ucieczki do przodu”, czyli tworzenie nowych modeli biznesowych w epoce 4.0. Postępująca cyfryzacja tak dalece zmienia świat, że coraz częściej będziemy mieli do czynienia z wirtualnymi klientami nie tylko realnych dóbr, ale także realnych usług.

E-commerce

O nieustającym rozwoju wirtualnej sprzedaży w Polsce mówili Jacek Lipiński, dyrektor ds. rozwoju e-commerce i Paweł Janicki, dyrektor rozwoju health-care w firmie FM Logistic. Coraz więcej sieci handlowych poszerza swoją sprzedaż o handel on-line, a to oznacza wzrost zapotrzebowania na dystrybucję wielokanałową. Wygrają więc na rynku te firmy, które potrafią sprostać tym wymaganiom i stworzą cross-kanałowy łańcuch dostaw. Grupa FM Logistic obsługuje rynek e-commerce od 2009 roku, obecnie usługi te stanowią 10% obrotów, co oznacza wysyłkę 50 tys. paczek dziennie. Choć najlepiej on-line sprzedaje się odzież, to coraz częściej klienci wybierają tę drogę zakupu także dla kosmetyków. Jednak prawdziwe wyzwanie w handlu e-commerce stanowi sprzęt AGD. Anna Galas, dyrektor ds. rozwoju logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics dowiodła, że kluczem do sukcesu na konkurencyjnym rynku artykułów gospodarstwa domowego jest sprawna i bezszkodowa organizacja operacji logistycznych. Organizacja ta sprawia, że do ROHLIG SUUS Logistics należy już w kraju już 60% produkcji i sprzedaży AGD. Do obsługi tego rynku potrzebna jest zarówno sprawna siec dystrybucji, jak i zwinny operator. Optymalizacja łańcucha dostaw na rynku AGD polega m.in. na tym, aby łączyć ze sobą dostawy produktów pochodzących od wielu producentów. ROHLIG SUUS Logistics przeprowadził własne badania ankietowe na temat największych wyzwań e-commerce AGD. Z badań tych wynika, że największe wyzwania stoją przed logistyką. Od 2016 roku operator oprócz dystrybucji do sklepów, realizuje dostawy do klientów indywidualnych, także z opcją wniesienia towaru. Z tej ostatniej opcji korzysta już 34% klientów, którzy w trosce o własne zdrowie wolą zapłacić za wniesienie, niż trudzić się samemu. A jeśli o zdrowiu mowa to warto wspomnieć o łańcuchu dostaw health-care i farmacji, o których na konferencji mówili Sebastian Plesiński, dyrektor handlowy DSV Road i Michał Bąk, Business Development Manager DSV Solution. Grupa DSV zarządza jednym z największych magazynów farmaceutycznych na świecie, zlokalizowany on jest w RPA i zajmuje powierzchnię 65 tys. mkw. W kraju multiklienckie centrum dystrybucyjne produktów farmaceutycznych DSV usytuowane jest w Kampinosie. Z tego miejsca wysyłane są farmaceutyki nie tylko w głąb kraju, ale coraz częściej na Wschód.

 

Poszczególne bloki tematyczne kończyła zawsze ożywiona dyskusja. Na koniec konferencji losowano nagrody ufundowane przez sponsorów. Główną nagrodą była jazda Porsche Turbo ufundowana przez CAT LC, wygrała ją Danuta Dzierżak z Axi Immo.

 

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt