TSL Business Meeting

Wiedza na trudne czasy

Aż trudno uwierzyć, że tegoroczna nasza wiosenna konferencja odbyła się już po raz piąty. Jeszcze trudniej zdać sobie sprawę, że jej motto przewodnie – „Jak przetrwać na polskim rynku transportowym” – wymyślone w 2006 r. niezmiennie pozostało do dzisiaj aktualne. Przewoźnicy stale walczą o przetrwanie w bojach z biurokracją, głupotą i zwykłym zdzierstwem naszego państwa, a my im w tym pomagamy.

Niemal pół tysiąca właścicieli firm transportowych oraz menedżerów transportu z notesami na kolanach i z długopisami w rękach, z ogromnym zainteresowaniem słuchało prelekcji na temat najważniejszych dla siebie spraw.

 

Logistyk a przewoźnik

Piotr Szreter, właściciel firmy badającej rynek – Data Group Consulting zaprezentował wyniki najnowszego sondażu – Barometr Transportu i Logistyki. Wynika z niego, że ogólnie sytuacja firm zajmujących się drogowym transportem rzeczy poprawia się i ma dobre perspektywy. Przewoźnicy muszą jednak pamiętać, żeby zróżnicować swoje dochody, by nie uzależnić się całkowicie od zmiennej koniunktury w transporcie. Zresztą już tak się dzieje. Transportowcy „wchodzą” w magazynowanie, usługi logistyczne, serwisowanie pojazdów, wynajem kierowców i inne formy działalności, co prawda pokrewne z transportem.

Następnie odbyły się dwie bardzo ważne prelekcje, które wzbudziły ogromne zainteresowanie audytorium. Dotyczyły relacji przewoźnik – operator logistyczny. Andrzej Lada-Kubala z firmy Damco opowiedział jak skutecznie negocjować i zawierać kontrakty z operatorami logistycznymi. Z kolei mecenas Katarzyna Woroszylska z Kancelarii Prawnej e|n|w|c, opowiedziała o najczęstszych pułapkach i błędach w sporządzaniu umów transportowych z operatorami logistycznymi. Paweł Wojtysiak z firmy Trimble Transport&Logistics opowiedział o najnowszych rozwiązaniach telematycznych do zarządzania flotą transportową.

Transportowa emerytura

Wielkie zainteresowanie wzbudziło wystąpienie praktyka z branży – Leszka Ludy, właściciela firmy przewozowej Higiena mbth z Wrocławia. Tytuł jego prelekcji był dość kontrowersyjny: „Jak zapewnić sobie godziwą emeryturę z działalności transportowej?”. Odpowiedź: trzeba dywersyfikować działalność i regularnie, każdego miesiąca odkładać jakąś, nawet niewielką kwotę, na emeryturę.

Tomasz Wiesiołek z firmy Tom Tom opowiedział o optymalizacji procesów w zarządzaniu flotą samochodową, a Tomasz Łochocki z Transicsa przybliżył wyzwania stojące przed operatorami logistycznymi w sferze zarządzania flotą pojazdów ciężarowych i naczep.

Wiele emocji wśród przewoźników drogowych wzbudzają niemieckie procedury nakładania kar za wykroczenia drogowe – ich dowolność i niejasność niektórych procedur. Właśnie na ten temat mówił Dariusz Kardas, redaktor naczelny zaprzyjaźnionej z nami redakcji kwartalnika „Prawo w Transporcie”.

Karol Rzepka ze spółki Quantum software z Krakowa zadał słuchaczom pytanie tytułowe jego prelekcji, które brzmiało: „Czy stanęliśmy przed ścianą optymalizacji procesów transportowych?” i razem ze słuchaczami starał się na nie odpowiedzieć. Na konferencji nie zabrakło również przedstawiciela giełdy ładunków. Tym razem swoje nowe rozwiązanie dla przewoźników drogowych zaprezentowała giełda Trans. Paweł Tronina – przedstawiciel tej giełdy – opowiedział o nowej platformie przetargowej, funkcjonującej na giełdzie. Zapewniał, że pozwala ona obniżyć koszty przewozowe.

Mytowy bałagan

Z ogromnym zainteresowaniem spotkało się wystąpienie mecenasa Łukasza Chwalczuka z krakowskiej Kancelarii Prawnej Iuridica, który przybliżył możliwości zastosowania zastawu w prawie transportowym. Jak zawsze z dużym zainteresowaniem wysłuchano prelekcji Izabelli Mitraszewskiej z Instytutu Transportu Samochodowego, która opowiedziała o naszym polskim, tradycyjnym bałaganie. Tym razem rozgardiasz dotyczy procesu wprowadzania elektronicznego systemu naliczania opłat drogowych w Polsce, który teoretycznie ma rozpocząć funkcjonowanie 1 lipca, ale na podstawie tego co pani Izabella powiedziała nie ma na to wielkich szans. Już więc pojawiły się doniesienia, że posłowie mają wystąpić z propozycją opóźnienia do końca roku wejścia systemu w życie. Taką możliwość dają nam zobowiązania w tej sferze względem Unii Europejskiej.

Tadeusz Wilk z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przedstawił najnowsze wiadomości z pierwszej ręki na temat polsko-rosyjskiego sporu o zezwolenia transportowe przez terytorium Rosji. Były to informacje z pierwszej ręki, bo sam uczestniczy w tych negocjacjach. Jak już informowaliśmy sprawa nie zakończyła się jeszcze i rozmowy trwają nadal.

Całą salę zelektryzował i rozbudził Piotr Benedyk, trener biznesu i (z języka angielskiego) coach. Opowiedział on częściowo słowami audytorium o zasadach prowadzenia naboru kierowców, polityce lojalnościowej, motywowaniu do rzetelnej i intensywnej pracy oraz kontroli pracowników. Cała sala wraz z panem Piotrem odpowiedziała sobie na te pytania, a mi utkwiło w pamięci stwierdzenie, że niemal wszystko pracodawca może kupić za pieniądze, oprócz jednego – SZACUNKU.

Niestety nie dojechał na konferencję nasz dotychczas żelazny prelegent – Marek Różycki. Można go jednak usprawiedliwić, bo właśnie przychodził na świat jego potomek.Jak zawsze na zakończenie imprezy, zostały rozlosowane wśród uczestników upominki od naszych partnerów. Mamy nadzieję, że słuchacze wrócili do swoich firm bogatsi o solidną porcję wiedzy transportowej.

Marek Loos

Fot. Marek Loos

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt