TSL BUSINESS MEETING

Polski szczyt logistyczny

 

Polski szczyt logistyczny zgromadził blisko 600 osób, praktyków, teoretyków oraz ekspertów branży. Największa w kraju konferencja TSL Business Meeting jest już trwałym wydarzeniem branży logistycznej, ale po raz pierwszy w historii połączono ją z cyklicznie odbywającym się spotkaniem branży transportowej, organizowanym przez Truck & Business Polska. Dlatego też spotkanie zdominowała tematyka transportowa, którą wyznaczył także gość specjalny szczytu – poseł Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, ekspert rynku transportowego.

Konferencja odbywała się w dwóch blokach tematycznych, prowadzonych w oddzielnych salach, a zwieńczył ją wspólny panel dyskusyjny z udziałem posła Janusza Piechocińskiego. Zdaniem wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, Polska stoi u progu prawdziwej fali kryzysu, która może doprowadzić do lawinowego bankructwa firm transportowych. Według posła, pierwsza faza kryzysu doprowadziła do zwiększenia efektywności firm przewozowych, dzięki czemu mogą one tym samym taborem przewieźć znacznie więcej towarów.

Polskie standardy

O efektywnym wykorzystaniu sieci transportowej w łańcuchu dostaw mówił Janusz Anioł, wiceprezes zarządu Raben Polska: – nasze rozwiązania i standardy, które wypracowaliśmy w logistyce są w wielu ogniwach lepsze niż te obowiązujące w Europie Zachodniej. Raben realizuje przesyłki (nawet pół palety), przesyłając je z jednego końca kraj na drugi-następnego dnia. Spółka Raben dysponuje około 235 tys. mkw. powierzchni magazynowej, flotą samochodową liczącą 1500 jednostek, z których połowa posiada windy wyładowcze oraz siecią 23 terminali (w trakcie budowy znajdują się obiekty w Legnicy, Cholerzynie i Strykowie). Prezes Anioł zwrócił uwagę na to, że rozwój globalnych sieci handlowych prowadzi do modernizacji łańcuchów dostaw i kontroli ich wpływu na środowisko, dlatego przy wyborze przewoźnika firmy coraz częściej będą się kierowały dodatkowym składnikiem ceny, wyznaczonym przez spełnienie standardów w ochronie środowiska.

Standaryzacja i optymalizacja łańcucha dostaw przyświecała wszystkim prelegentom szczytu. O standardach bezpieczeństwa w logistyce mówił Piotr Zwierzyński ze spółki GEFCO Polska, która zarządza pięcioma magazynami o ponad 40 tys. mkw. powierzchni. Najpoważniejszym problem w firmach logistycznych w kwestii przestrzegania standardów bezpieczeństwa są kradzieże oraz nieprzestrzeganie przepisów BHP. W celu zapobiegania tym zjawiskom bardzo ważny jest dobór pracowników do działów bezpieczeństwa firmy oraz współpraca tego działu z innymi działami w firmie.

Paweł Trębicki ze spółki euro-pegaz, jednej z największych firm co-packingowych na rynku polskim poruszył kwestie związane z transparentnością usług we współpracy z klientami. Spółka euro-pegaz zarządza flotą 130 pojazdów w dwóch centrach logistycznych. Kluczowy element w co-pakingu stanowi precyzyjne zdefiniowanie zadań, ustalenie terminów ich realizacji oraz kontrola jakości. Dlatego celu pomocna jest wizualizacja całego procesu co-packingu, którą euro-pegaz wdraża w swojej firmie, przechodząc z modelu współpracy – „zaufaj mi”, do modelu – „pokaż mi”.

 

Rekomendowane praktyki

Grup praktyków z branży TSL, skupiona wokół czasopisma, „Eurologistics”, którzy na co dzień zajmują się usprawnianiem procesów logistycznych, przedstawiła uczestnikom szczytu swój nowy projekt, którego celem jest upowszechnienie i popularyzacja dobrych praktyk, prowadzących do standaryzacji i optymalizacji procesów logistycznych. Z ich doświadczenia wynika, że dla zoptymalizowania procesów logistycznych nie zawsze jest potrzebny olbrzymi budżet lub całkowita reorganizacja przedsiębiorstwa. Upowszechnianie i popularyzacja tych praktyk odbywać się będzie za pośrednictwem naszego czasopisma oraz portalu LOG24.pl. Pierwszą praktykę w ramach projektu zaprezentował Andrzej Lada-Kubala z firmy Damco/ Maersk Logistics/, a dotyczyła ona ewolucji kodów kreskowych i ich wykorzystaniu w dokumentach dostawy.

Rolę doradców w projektowaniu i usprawnianiu procesów logistycznych podkreślał Bartosz Jacyna ze spółki Logisys. Zgodnie z cyklem Boyda w walce konkurencyjnej przetrwają tylko najważniejsi. Czynnikiem dominującym w wyścigu do innowacji jest czas. Korzystanie z usług doradcy w projektowaniu i usprawnianiu procesów logistycznych pozwala przyspieszyć podejmowanie decyzji i ich wcielanie w życie. Zewnętrzny doradca wnosi do firmy dystans, doświadczenie i wiedzę. O przydatnym narzędziu marketingowym, jakim jest oprogramowanie Apollo, aktywizujące wymianę gospodarczą oraz automatyzujące proces oferowania usług i przyjmowania zleceń mówili z kolei Juliusz Taniewski i Bartłomiej Antczak z firmy Control Systems Software.

 

Informatyka a efektywność

Wykorzystaniu nowoczesnych technologii IT w usprawnianiu procesów logistycznych poświęcono wiele miejsca na konferencji zarówno w bloku logistycznym jak i transportowym. Dariusz Robak, zastępca dyrektora logistyki ds. rozwoju w firmie Topex zachwalał rozwiązania Asseco Business Solution na podstawie nowatorskiego wdrożenia oprogramowania do zarządzania magazynem. Topex dysponuje magazynem centralnym w Warszawie i pięcioma magazynami lokalnymi w Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie, w których składowanych jest ponad 5 tysięcy jednostek magazynowych. Firma dystrybuuje ok. 2 tys. ton towarów miesięcznie do kilku tysięcy różnych odbiorców, wystawiając ok. 8 tys. dokumentów sprzedaży. Wdrożenie usprawniło wszystkie procesy magazynowe, przyczyniając się do konsolidacji kompletacji i przejrzystości gospodarki magazynowej. Jak dowodził jednak podczas swojej prezentacji Marek Jędra z Quantum software S.A., wiele firmy z branży TSL niechętnie stosuje standardy IT obowiązujące w dokumentacji elektronicznej. Najczęściej korzysta się z nich w procesie przygotowania towaru do wysyłki, natomiast potężny potencjał w tym zakresie tkwi w logistyce produkcyjnej. Bardzo mały ruch interfejsowy odbywa się również w obrębie rozliczeń końcowych. W większości przypadków informacje wymieniane są w systemie klasy ERP.

O zaletach stosowania nowoczesnych technologii RFID w zarządzaniu magazynem oraz w całym łańcuchu dostaw mówił Piotr Płoszka z Phoenix Pharma Polska, opierając swoje doświadczenia na użyciu skanerów w procesie re-kontoli.

Rozwiązaniom informatycznym poświęcona była także cała seria prezentacji dla transportowców. Wdrożenie oprogramowania wspierającego zarządzanie firmą transportową prowadzi do znacznego zwiększenia efektywności jej funkcjonowania. O swoich pomysłach na ten temat mówili Andrzej Kułakowski i Patryk Grzelak z firmy interLan, Robert Bastrzyk z Transics International i Grzegorz Ogrodowski ze spółki Punch Telematix.

 

Transportowcy o kierowcach, VAT i symulatorach

Nowy rok przyniósł nam kolejne zmiany w przepisach prawa podatkowego. Tym razem ustawa o podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania usług transportowych została w znacznym zakresie znowelizowana. Wszystko za sprawą ustawy z 23 października 2009 r. O zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 195, poz. 1504), która wprowadziła nowe, odmienne zasady opodatkowania usług świadczonych przez transportowców. Zgodnie z nowymi obowiązującymi już regulacjami, co do zasady miejscem opodatkowania usług świadczonych dla podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest kraj siedziby usługobiorcy. O szczegółach, niejasnościach i dowolnościach interpretacyjnych nowych przepisów mówił Marek Konieczny z Deloitte Doradztwo Podatkowe.

Jednym ze sposobów zmniejszenia kosztów działalności przewozowej jest korzystanie z kart paliwowych. Dowodziła tego Jagoda Pogorzelska z firmy DKV Euro Service Polska. Dobrym pomysłem na znalezienie dodatkowych frachtów, które mogą zapełnić puste przestrzenie ładunkowe w pojazdach mogą być natomiast giełdy ładunków. O nowoczesnych rozwiązaniach dla usprawniania łańcucha dostaw mówili Magdalena Fołda i Denis Pašala z giełdy TimoCom Truck&Cargo, przedstawiając platformę przetargową i giełdę transakcji na rynku spot. Z kolei Marek Różycki, ekspert ds. transportu zapowiedział, że już wkrótce na rynku pracy może brakować od 100 do 200 tys. kierowców. Taki efekt mogą wywołać nowe przepisy o emeryturach pomostowych dla kierowców, co w konsekwencji spowoduje kłopoty przewoźników drogowych.

Od wielu miesięcy problemem kierowców samochodów ciężarowych i ich pracodawców jest konieczność zdobywania przez trakerów kwalifikacji wstępnej i okresowej. Dodatkowym dylematem pozostaje konieczność podjęcia decyzji, czy praktyczną część szkolenia kierowca ma odbywać na torze zwanym autodromem, czy też na symulatorze. Izabella Mitraszewska z Instytutu Transportu Samochodowego zachęcała do symulatora. Wybór pozostaje jednak w gestii właścicieli firm transportowych.

 

Kryzys nie taki straszny

Na logistycznym szczycie nie mogło zabraknąć miejsca do prezentacji wyników jednego z najważniejszych badań rynku logistyczno-transportowego, przygotowywanego na zlecenie organizatora szczytu, Wydawnictwo Eurologistics przez firmę Data Group Consulting – Barometr Logistyki i Transportu. Wyniki badań dowodzą, że wśród usług logistycznych znajdują się takie dziedziny, które rozwijają się tak szybko, jakby spowolnienia gospodarczego w ogóle nie było. Do pesymistycznych i bardziej optymistycznych scenariuszy w branży TSL nawiązywano podczas dyskusji, która zakończyła konferencję TSL Business Meeting. Wśród najbardziej wytrwałych uczestnicy spotkania rozlosowano nagrody, jak zwykle na konferencjach organizowanych przez czasopisma Eurologistics i Truck & Business Polska.

Alicja Kostecka

Marek Loos

Fot. M.Loos

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt