XII Międzynarodowa Konferencja Lean Management

XII konferencja Lean Management

Lean wdrażane wielopunktowo

Implementacja koncepcji Lean Management w zakładach produkcyjnych odnosi najlepszy skutek, gdy narzędzia poprawy jakości są wdrażana równolegle z kulturą Lean. Bez komplementarnego podejścia do procesu ciągłego doskonalenia oczekiwany wzrost efektywności może nie spełnić oczekiwań firmy.

 

Lean Management znajduje zastosowanie w każdej dziedzinie życia ekonomicznego – przekonywał Tomasz Koch z Lean Enterprise Institut Polska podczas XII Konferencji Lean Management, która odbyła się w dniach 29-31 maja we Wrocławiu. Wydarzenie zgromadziło 340 praktyków i teoretyków z sektora produkcyjnego i branż pokrewnych. Podczas wydarzenia zaprezentowano najnowsze trendy w zarządzaniu opartym na przesłankach Lean Management. Praktycy i teoretycy produkcyjni mieli okazję wysłuchać wykładów światowej klasy ekspertów i praktyków Lean Management, m.in.: Takashi Tanakiego – eksperta w dziedzinie Toyota Management System, Samuela Obarę – wdrożeniowca sytemu produkcyjnego Toyoty w jej fabrykach w Japonii, Brazylii, Wenezueli i USA, Johna Allena – lidera procesu wdrażania Lean globalnie w siódmej co do wielkości firmie farmaceutycznej świata czy Bohdana Oppenheima – profesora na Uniwersytecie Layola w Los Angeles, konsultanta w zakresie Lean, Inżynierii Systemów i jakości. Przez wszystkie dni konferencji towarzyszył dedykowany dla sektora usługowego strumień prelekcji z elementami Six Sigma.

 

Globalne doświadczenie

Międzynarodowi specjaliści w trakcie wystąpień plenarnych, prezentując najnowsze trendy w zarządzaniu, dzielili się swoimi bogatymi doświadczeniami z zakresu stosowania i wdrażania Lean w międzynarodowych organizacjach. Takashi Tanaka wyjaśniał m.in. rolę kluczowych narzędzi TMS, m.in. Oobeya (pomieszczenie zarządzania projektem), jakość w procesie, ocena projektu konstrukcyjnego i planowanie kosztów. Rozważane były nie tylko koncepcja i narzędzia, ale również praktyczne procedury, niezbędne w każdej firmie aby mogła osiągnąć założone cele.

Samuel Obara przedstawił różne umiejętności, jakie musi posiadać lider aby mógł stworzyć środowisko sprzyjające efektywnemu i trwałem wdrożeniu Lean. Okazało się, że te umiejętności wykraczają poza narzędzia i techniki stanowiące część struktury Lean i bardziej zagłębiają się w cel i zasady stanowiące fundamenty solidnej konstrukcji systemu Lean.

Podczas swojej prelekcji Ian Glenday opisał metodę walki z drobiazgami i usuwania zatorów, jako alternatywnego podejścia do uzyskiwania lepszych wyników w fabryce. Jest to podejście, które ma na celu nie tylko eliminację większych przestojów przez nie zajmowanie się nimi, ale które jest również ogromnie motywujące dla operatorów.

Z kolei John Allen oraz Małgorzata Jakubik wygłosili prelekcję na temat „Korzyści i pułapki w procesie oceny stopnia wdrożenia Lean, czyli jak badać aktualną sytuację i wyciągać wnioski”. Prowadzący pokazali, co w procesie ocen z punktu widzenia Lean może przynieść korzyści a czego warto unikać.

Bohdan Oppenheim mówił o Inżynierii Systemów opartej o wytyczne Lean Management. Prelegent opisał m.in. proces tworzenia „Wytycznych Lean” dla Inżynierii Systemów oraz przedstawił wybrane Wytyczne, które podzielone są na kategorie odpowiadające sześciu podstawowym zasadom Lean. Okazuje się, że Wytyczne zawierają 147 wskazówek mówiących co należy robić oraz czego należy się wystrzegać podczas praktykowania Inżynierii Systemów. Wskazówki te opierają się na eliminacji marnotrawstwa oraz tworzeniu wartości.

Chris Vogel przedstawił swoją drogę rozwoju przywództwa zgodnie z zasadami Lean Management w banku Wells Fargo. Prelegent podzielił się doświadczeniami w zakresie wprowadzania Lean do sektora usług finansowych, w zakresie wyzwań przy ustalaniu od czego zacząć i w zakresie tego jak rozwijać Lean przy jednoczesnym dopasowaniu w ramach dużej korporacji.

Uczestnicy seminarium prowadzonego przez Remigiusza Horbala oraz Małgorzatę Góral z LEI Polska mieli okazję, na bazie praktycznej gry symulacyjnej i teorii, zdobyć umiejętność posługiwania się metodą mapowania procesów usługowych. Poznali również zasady tworzenia map stanu obecnego, opracowywania usprawnień i projektowania map stanu przyszłego.

Tematem seminarium wygłoszonego przez Bartosza Misiurka z LEI Polska była poprawa produktywności pracowników biura w oparciu o wybrane metody TWI. Uczestnicy zdobyli wiedzę z zakresu wykorzystywania metody TWI doskonalenie Metod Pracy do usprawnienia rzeczywistego procesu usługowego. Ponadto prelegent wyjaśnił m.in. jak opracowywać arkusz podziału pracy, który jest niezbędnym narzędziem do standaryzacji pracy oraz do efektywnego przekazywania wiedzy.

 Swoje doświadczenia zaprezentowały również firmy zaawansowane we wdrażaniu Lean Management: Electrolux, Pratt&Whitney, Mars Polska, Hewlett-Packard, IBM, Rolls-Royce Poland, Bosch, Bam Zachodni WBK.

 

Warsztaty i zwiedzanie fabryk

Ostatniego dnia konferencji przeprowadzone zostały cztery warsztaty. Takashi Tanaka oraz Yuko Yale przedstawili uczestnikom sposoby urządzania prawdziwego centrum zarządzania Oobeya. Samuel Obara przeprowadził warsztat dotyczący metodologii kaizen – trwałego doskonalenia jako codziennego sposobu życia każdego członka organizacji. Trzeci warsztat, który prowadzony był przez Iana Glendaya traktował o powtarzalności i elastyczności w działaniach operacyjnych. Z kolei Chris Vogel wyjaśnił sposoby oceny stanu wdrożenia Lean w organizacjach usługowych.

Uczestnicy, którzy wcześniej wyrazili chęć zwiedzania zakładów produkcyjnych, mieli niezwykłą okazję zwiedzić w ostatnim dniu konferencji fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland we Wałbrzychu, Electrolux w Świdnicy oraz General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

 

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt