Wydanie: Eurologistics 129 ( Kwiecień-Maj 2022 )

Hasło e-commerce atakuje nas ze wszystkich stron. Jak się nas przekonuje – także na łamach wielu artykułów, czekających na Państwa na kolejnych stronach - od rewolucji nie ma odwrotu i handel elektroniczny zdominuje sposób, w jaki robimy zakupy. Jak na wszystkie prognozy, trzeba patrzeć na te zapowiedzi z dużą dozą krytycyzmu, zwłaszcza w dobie wygasającej pandemii.

Moment oddawania tego numeru Eurologistics do druku zbiegł się akurat z kilkoma publikacjami i komentarzami, które dotyczą rynku e-commerce i prezentują zgoła odmienny ton. Nawet osoby których sukces oparty został na wystrzale popularności e-commerce – np. szef InPostu, Rafał Brzoska – wieszczą, że dwucyfrowe wzrosty obrotów w obszarze handlu elektronicznego są już za nami i warto w strategiach rozwoju biznesu zakładać stabilizację tego obszaru gospodarki.
Dlatego też na łamach Eurologistics coraz częściej zamiast słowa e-commerce pojawia się omnichannel. Jak się bowiem okazuje, równoległy rozwój cyfrowych i tradycyjnych kanałów sprzedaży przekłada się na poprawę sprzedaży wyższą niż miałoby to w przypadku skupienia się tylko na jednym z nich. Doskonale wiemy, że obsługa logistyczna handlu prowadzonego w wielu kanałach jednocześnie to jedno z najtrudniejszych branżowych wyzwań. Eksperci, z którymi rozmawialiśmy o tym podczas przygotowywania numeru wskazywali na wiele wyzwań, jakie trzeba pokonać, projektując i prowadząc doskonale działającą omnilogistykę. Nie ma tu jednak drogi odwrotu – operatorzy logistyczni chcący pozyskiwać nowych klientów muszą równolegle obsługiwać przedsiębiorstwa działające online i offline, w obu tych obszarach oferując równie wysoki poziom usług. Zaś sprzedawcy nie mogą sobie pozwolić na zaniedbywanie wymagań klientów w sytuacji, gdy od oferty konkurencji dzieli ich tylko jedno kliknięcie myszką.
Wracając zaś do kwestii rozwoju e-commerce, warto spojrzeć na problem jeszcze z jednej strony. Nawet po wypłaszczeniu się wzrostów handlu elektronicznego w Polsce nadal możemy w ponadprzeciętny sposób korzystać z trwającej rewolucji. Ogromne inwestycje gigantów e-handlu zapewniły nam rolę logistycznego hubu e-commerce dla Europy, a dziś warunkiem koniecznym dla utrzymania się tego stanu rzeczy jest pomyślne zakończenie wojny na Ukrainie. Z nadzieją czekamy zatem na dobre wieści ze Wschodu, wiedząc, że toczy się tam gra o naprawdę wielką stawkę.

Witold Zygmunt

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.