Wydanie: Eurologistics 45 ( Marzec-Kwiecień 2008 )

 

KTO NIE MYŚLI LOGI(sty)CZNIE TEN GINIE  



Najważniejszym motywem naszych działań, napędzającym także gospodarkę, nie są pieniądze, lecz emocje – twierdzi Tyler Cowen, autor najpoczytniejszego blogu ekonomicznego na świecie. Jak dowcipkuje Woody Allen, pieniądze szczęścia nie dają, ale pomagają je osiągnąć? Trudno się z nimi nie zgodzić. Emocji w polskich realiach nie brakuje. Operatorzy logistyczni i ich klienci nie narzekają na brak emocji. Natomiast, pierwsi narzekają, że za mało, a drudzy, że za dużo. Czego? Pieniędzy.



Zamiast kusić innych zapłatą, lepiej ich zmotywować, a nie ma silniejszej formy perswazji niż perspektywa partnerstwa i uczestniczenia w podziale zysków z osiągniętych oszczędności. Dla ekonomii kluczowym pojęciem nie jest wcale pieniądz, ale motywacja, którą kierują się ludzie i zwierzęta podejmując taką lub inną decyzję. Pieniądze często stanowią istotną zachętę. Konferencja zorganizowana przez naszą redakcję pokazała, że w biznesie ważne jest zaufanie. Bardziej niż kilkadziesiąt stron umowy. Łańcuch dostaw to nie tylko sumaryczny zapis zysków i strat. Na jego początku i końcu stoją ludzie.



Niedawno przeprowadzono ciekawe badanie, w którym wypróbowano dwa sposoby nakłonienia uczniów do posprzątania szkoły. Jeden polegał na prawieniu uczniom kazań o tym, że powinni dbać o czystość i porządek. Druga metoda opierała się na chwaleniu ich za to. Pouczanki nic nie dały, natomiast pochwałami udało się trzykrotnie zwiększyć częstotliwość wyrzucania śmieci. Uczniowie dostrzegli pewną korzyść w tym, że mogą myśleć o sobie jako o osobach porządnych i dbających o otoczenie. W biznesie pochwała jest synonimem wymiernej korzyści finansowej i perspektywy dalszego jej wzrostu.



Makroekonomia opiera się na mikroekonomii, na zrozumieniu ludzkich zachowań – na przykład tego, dlaczego ludzie w pewnym momencie ubiegają się o pożyczkę lub przestają ją spłacać. Prawdziwym celem ekonomii jest podniesienie jakości życia.


                                                                      Przemysław Walewski


                                                                        Redaktor Naczelny

 

                                                   


P.S.


Zgodnie z założeniem poprawy jakości życia, od tego numeru "Eurologistics" ma nową szatę graficzną. Układ tematyczny magazynu stał się bardziej czytelny. Mamy nadzieję, że nasi Czytelnicy w nowej formule pisma szybciej odnajdą interesujące ich tematy. Zawsze jesteśmy otwarci na sugestie i propozycje naszych Czytelników.


 

 

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.