Wydanie: Eurologistics 63 ( Kwiecień-Maj 2011 )

Eurologistics nr 2/2011

Szklana Kula Organizacji




Polska gospodarka poradziła sobie ze światowym kryzysem lepiej niż inne. Nie oznacza to jednak, że kryzys na światowych rynkach finansowych i gospodarczych nie miał wpływu na polskich przedsiębiorców. Z pewnością uświadomił im, niezależnie od branży i skali, w jakiej działają, znaczenie zewnętrznych uwarunkowań ich działalności, a także konieczność elastycznego reagowania na bieżące wydarzenia. Optymistyczne prognozy dla gospodarki potwierdza badanie Barometr Logistyki i Transportu prowadzone przez Piotra Szretera z DGC. Firmy logistyczne stopniowo odbudowują swój potencjał materialny i ludzki, co wskazuje na wzrost i umiarkowane tempo zmian popytu na usługi. W trakcie ubiegłego roku sytuacja na rynku stopniowo się normalizowała. Dalsza poprawa przewidywana jest w roku bieżącym, kolejne grupy firm logistycznych wchodzą w fazę dynamicznego wzrostu sprzedaży. Duże firmy z optymizmem patrzą na to, co się zaczyna dziać w bieżącym roku, 80 procent z nich planuje zwiększyć nakłady na inwestycje. Przedsiębiorstwa chcą rozszerzać posiadany aparat wytwórczy, a także inwestować w innowacje. Jakość produktów i usług ma bowiem dla wielu firm kluczowe znaczenie. Priorytetem w ciągu najbliższych dwóch lat będzie dla nich wzrost udziału w rynku poprzez poszukiwanie nowych klientów. Przedsiębiorcy uznają, że dobrzy partnerzy w dużym stopniu ułatwiają prowadzenie biznesu. Ponad 83 procent przedsiębiorstw identyfikuje dobre relacje z partnerami biznesowymi za kluczowe dla swojej działalności. W efektywnym zarządzaniu tymi relacjami pomaga niewątpliwie kultura biznesowa, jaką zdołano wypracować w przedsiębiorstwie, czyli zbiór norm, wartości, postaw i przekonań, wspólnych dla członków organizacji pozwalających im identyfikować się z firmą. To swoiste credo organizacji przyczyni się z kolei do efektywnego zarządzania doświadczeniem swoich klientów, ponieważ przekłada się na ramy codziennego dnia pracy, zachowania pracowników i w konsekwencji pozwala osiągnąć cele organizacji. Tymczasem firmy wydają miliony na programy mające przynieść lojalność klientów zapominając przy tym, że po to, aby zdobyć serca i umysły swoich biznesowych partnerów, a przez to ich portfele, muszą same byćlojalne wobec składanych im obietnic. Lojalność bierze się z emocji, a te powstają z tego, czego klienci doznają w relacjach z partnerem. Sposób, w jaki firmy generują wartość swoim klientom jest więc nie do przecenienia. Każda organizacja musi jednak wypracować sobie swoje własne generatory wartości.

Alicja Kostecka, zastępca redaktora naczelnego

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.