Wydanie: Eurologistics 76 ( Czerwiec-Lipiec 2013 )

Bricks & clicks

W dzisiejszym świecie dostęp do informacji stał się dobrem niezbędnym do sprawnego funkcjonowania dla niemal każdej osoby i firmy. Uzyskano to dzięki rewolucji internetowej, która zmienia nasze życie i kształtuje oblicze współczesnego biznesu.
Badania Hamilton Consultants wskazują na 2-procentowy udział Internetu w PKB Stanów Zjednoczonych. Oszacowany przez Deloitte udział Internetu w gospodarce Polski wyniósł w 2010 r. 68 mld PLN, czyli 4,8% PKB. Stanowi to  prawie dwukrotność wpływów podatkowych od osób fizycznych w 2010 r. Udział ten zwiększył się w ciągu ostatnich pięciu lat prawie dwukrotnie.
Rozpowszechnienie Internetu zapoczątkowało nową erę dla handlu – w szybkim tempie zaczęły powstawać sklepy internetowe, które zmieniają kształtują i charakter usług logistycznych. Badanie największego serwisu internetowego w Polsce - Allegro - potwierdzają, że produkty oferowane w Internecie są średnio o 20% tańsze niż w tradycyjnych sklepach. Dzięki rozwojowi handlu w Internecie konsumenci mogą kupować te same produkty taniej bądź otrzymywać więcej za te same pieniądze.
Rozwój e-handlu rodzi zapotrzebowanie na nowy kształt i charakter usług logistycznych. Jedna z firm kurierskich uruchomiła już nawet mobilny oddział w Brukseli. Firma doradcza - Frost & Sullivan - przewiduje, że w ciągu najbliższej dekady wydatki na logistykę miejską wzrosną ponad dwukrotnie, osiągając w skali globalnej wartość 5,980 bilionów USD. W przyszłości mieszkańcy miast będą dysponowali ponad pięcioma połączonymi urządzeniami zapewniającymi możliwość łączenia się z dostawcami za pośrednictwem różnych kanałów, co z kolei umożliwi im zamawianie towarów z dowolnego miejsca w dowolnym czasie. Zapotrzebowanie na dostęp do produktów zarówno w sklepie, jak i online zmusza sprzedawców detalicznych do zaoferowania innowacyjnych i różnorodnych form dostarczania towarów. Większość sprzedawców detalicznych przyjmie w przyszłości hybrydowy model handlu bricks and clicks. Szacuje się, że do 2025 r. niemal 20 procent sprzedaży detalicznej będzie się odbywać za pośrednictwem Internetu, pozwoli to również na oferowanie ekskluzywnych usług szybkiej dostawy na rynku paczek. Potwierdza te tendencje także VIII edycja badania Top 1500 prowadzonego przez Eurologistics i Data Group Consulting - rynek usług logistycznych rośnie w Polsce nieprzerwanie w tempie kilkakrotnie większym niż PKB. Firm logistycznych o obrotach przekraczających 100 mld zł jest obecnie w Polsce dwukrotnie więcej niż przed przystąpieniem do UE.

 

Alicja Kostecka, zastępca redaktora naczelnego

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.