Wydanie: Eurologistics 79 ( Listopad-Grudzień 2013 )

Mitologia sprzedaży

Wszystko wskazuje na to, że tak jak Internet nie przyniósł zagłady książkom, choć może trochę zaszkodził gazetom, tak też medium to - jak dotychczas - nie zagraża tradycyjnej sprzedaży. Jak wynika z raportu Demystifying the online shopper tylko 10 procent kupujących przez Internet dociera do określonego sklepu dzięki mediom elektronicznym. Korzystanie z mediów społecznościowych deklaruje wprawdzie aż 60 procent respondentów. Traktowane są one jednak, jako kanał informacyjny i wykorzystywane jedynie do obserwacji produktów, czy zlokalizowania lub przekazania opinii na temat marki czy sprzedawców. Liderem zakupów on-line za pośrednictwem mediów elektronicznych są Chiny, aż 56 procent chińskich konsumentów nabywa w ten sposób produkty i usługi, w porównaniu do średniej światowej wynoszącej 24 procent. Z raportu firmy wynika również, że 17 proc. przebadanych użytkowników Internetu nie robi zakupów on-line w ogóle – wciąż wolą oni kupować w tradycyjnych sklepach. Z tego wynika, że jeszcze nie nadszedł zmierzch tradycyjnych sklepów i nie są one tylko salonami wystawowymi, ale miejscami rzeczywistego handlu. A jeśli tak, to placówki te muszą planować wielkość sprzedaży. O tym, że nie można mieć jednej prognozy sprzedaży dobrej na wszystkie sytuacje przekonuje Michał Purczyński w artykule na temat wykorzystania prognoz wariantowych do symulacji zapasu. W niestabilnych czasach jedno jest bowiem pewne – zmiany. I tylko te firmy, które będą na te zmiany przygotowane, i będą potrafiły umiejętnie przystosować się do tych zmian - przetrwają. Potwierdza to także badanie Operator Logistyczny Roku 2013 prowadzone przez Piotra Szretera z Data Group Consulting i Eurologistics, pokazujące wiele przykładów firm logistycznych, które skutecznie przystosowały się do zmian. Na szczycie rankingu firm logistyczno-transportowych, sporządzanego na podstawie wyników badania nie ma żadnej takiej, której strategia sprowadzałaby się do czegoś w rodzaju „odcinania kuponów od dawno zdobytej chwały”. Odpowiednia przepustowość i elastyczność operacyjna to podstawowe strategie zwycięskich firm. Podobnie jak w robieniu zakupów on-line największą rolę odgrywają: wyłączny i szybki dostęp do produktów, szybka i pewna dostawa, polityka lojalnościowa, a także innowacyjny marketing i produkty, tak też te same czynniki decydują o tym, kto jest najlepszych operatorem logistycznym.

Alicja Kostecka, zastępca redaktora naczelnego

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.