Wydanie: Eurologistics 130 ( Czerwiec-Lipiec 2022 )

Zielone zmiany

Zrównoważony rozwój to temat, który zdominował łamy letniego wydania Eurologistics. Pandemia i wojna na Ukrainie tylko na pewien czas odwróciły uwagę świata od największego wyzwania, z jakim gospodarka będzie się mierzyć w ujęciu długofalowym. Decyzja Parlamentu Europejskiego, który na początku czerwca zatwierdził plan zakazu rejestrowania nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku, szybko przywróciła kwestie ekologiczne na pierwsze strony gazet.
Jak można było się spodziewać, decyzja wywołała falę komentarzy ze strony środowiska biznesowego – szczególnie w branży transportowej.
Komentarzy, dodajmy, dość sceptycznych. Rok 2035 naprawdę nie jest specjalnie odległą datą - choć producenci przyznają, że owszem, będą w stanie produkować od 2035 roku tylko pojazdy elektryczne. Cóż jednak z tego, skoro sieć punktów ładowania rozwija się powoli i nie będzie w stanie obsłużyć potrzeb powszechnej elektromobilności w perspektywie półtorej dekady.

Prezes BMW, Oliver Zipse, nie kryje, że decyzja Parlamentu Europejskiego jest przedwczesna, zaś w jego opinii sensownym terminem osiągnięcia neutralności emisyjnej przez branżę motoryzacyjną jest nadal rok 2050 - choć niepewna sytuacja geopolityczna może zweryfikować także tę datę.
Zipse dodał, że zamiast wskazywać twarde, odległe terminy, PE powinien raczej prowadzić politykę klimatyczną krok po kroku, rewidując jej założenia co kilka lat. Trudno nie przychylić się do tak rozsądnych głosów z branży. Kryzys klimatyczny to problem, który nie zniknie, jednak wylanie dziecka z kąpielą nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem.

Ciężkie pojazdy nie zostały ujęte w przepisach i na razie nie na obaw o to, że w 2035 czas transportu na transeuropejskich trasach zostanie wydłużony o kilkadziesiąt godzin potrzebnych na ładowanie gigantycznych akumulatorów. Jak długo potrwa jednak ta amnestia? I ile za transport będą płacić nadawcy w czasach, gdy diesle zostaną przymusowo odstawione na bok? To pytania, na które nikt do końca nie zna odpowiedzi. Zaś biznes transportowy zmaga się dziś ze zbyt dużą liczbą niewiadomych, by móc powiększać ten zbiór o kolejne pozycje.

Przyjemnej lektury!

Witold Zygmunt

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.