Wydanie: Eurologistics 106 ( Czerwiec-Lipiec 2018 )

Na wstępie

Temat rosnących oczekiwań klientów towarzyszy nam nieustannie. Dostawa tego samego dnia, w ciągu dwóch godzin, czy w ciągu godziny, którą testuje Zalando, to tylko jedno z wyzwań stojących przed branżą. Wysokie wymagania klientów, rozwój rynku e-commerce i rosnące koszty działalności powodują, że firmom z branży KEP w Polsce coraz trudniej utrzymać atrakcyjną cenę przy zachowaniu wysokiej jakości. Po kilkunastu latach wojny cenowej i ciągłego spadku cen za dostawę przesyłek, branża sygnalizuje podwyżki. Analiza sytuacji na rynku odpowiada na niektóre pytania, ale przed nami wiele niewiadomych. Zachęcam do lektury artykułu dr Anety Pluty-Zaremby.
Propagowanie budowania łańcuchów dostaw z wykorzystaniem proekologicznych gałęzi transportu, takich jak żegluga śródlądowa czy kolej należy do istotnych punktów polityki Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska. Założenia Białej Księgi KE przewidują szybkie zwiększenie ich udziału - do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny; do 2050 roku - 50%. A jak wygląda sytuacja transportu rzecznego w Polsce? Można powiedzieć, że w naszym kraju sieć dróg wodnych nie istnieje, a transport może odbywać się jedynie na krótkich odcinkach. Rząd rozpoczął działania nad rozwojem przewozów rzecznych.
Czy w Polsce rozwiną się połączenia intermodalne wykorzystujące transport wodny śródlądowy i kolejowy? Przed nami długa droga i trudne zadania.
Jakie mechanizmy kierują nami – konsumentami? Z felietonu prof. Macieja Błaszaka dowiemy się, że co prawda konwencjonalna ekonomia przyjmuje, że nasze preferencje i gusta są zdefiniowane, że każdy z nas sam doskonale wie, co, czego i jak bardzo chce, to jednak w rzeczywistości wykorzystujemy mózgi innych, by myślały za nas i gromadziły wiedzę o świecie, którą możemy w odpowiedniej chwili wykorzystać. Nie mając dostatecznej wiedzy, naśladujemy wybory innych. Podstawą zachowań konsumenckich jest zaufanie – kierowanie się wyborami innych decydowało o powodzeniu niejednego przedsięwzięcia.

Kinga Wiśniewska

Jak pobrać bezpłatne e-wydanie?
Aby pobrać bezpłatne e-wydanie pisma, podaj swój adres email w formularzu po prawej stronie i kliknij "pokaż wydania". Wówczas pojawią się przyciski "Pobierz PDF", umożliwiające ściągnięcie bieżących wydań naszych czasopism. Podanie emaila oznacza akceptację naszej polityki przetwarzania danych.