Szanowni Państwo,
Cztery na pięć największych przedsiębiorstw w Europie Środkowej odnotowało wzrost przychodów w 2010 r. wynika z opublikowanego w Eurologistics nr 5/2011 Rankingu CE TOP 500, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte oraz dziennik „Rzeczpospolita”. Mimo znacznego wzrostu większości firm ujętych w zestawieniu nie udało się osiągnąć obrotów z przed kryzysu – przychody 500 największych firm z regionu o wartości 612 mld euro były wyższe o 17 proc. w porównaniu do roku 2009, jednak ciągle niższe o 4 proc. w stosunku do 2008 r. W gronie największych firm regionu najbardziej wzrosła liczba przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego. Najdynamiczniej rozwijają się firmy z branży wyrobów przemysłowych, która odnotowała blisko 23 procentowy wzrost przychodów w 2010 r. U podstaw tak dobrych wyników w sektorze leżą wzrost cen surowców oraz poprawa popytu na dobra produkcyjne zarówno na rynkach eksportowych, jak i w regionie.
Wyniki dużych firm produkcyjnych regionu mogą być przykładem dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na rynku europejskim dochodzi do przeobrażeń w skali makro. Model biznesowy MŚP, oparty o kryterium ceny, przestał decydować o ich przewadze konkurencyjnej. Na tym polu dominują rynki wschodzące, dlatego produkcja znana z przeszłości w Europie, umarła. Firmy europejskie muszą szukać rozwiązań w alternatywnych modelach produkcji np. o wysokiej wartości dodanej wspartej przez odpowiednią adaptacyjność przedsiębiorstwa. Cele, jakie wyznaczą sobie MŚP, nie zostaną jednak osiągnięte bez właściwych narzędzi dopasowanych do struktury i rozmiarów organizacji. Takimi narzędziami są z pewnością Strategiczna Karta Wyników, metoda Kaizen, czy koncepcja Lean, która stała się jedną z dróg do firmowej ziemi obiecanej. Nie pozostanie w niej jednak długo firma produkcyjna, w której kuleje kontrola przepływu materiałów. O tym, jak sprawić, aby materiały nie znikały w drodze z magazynu przyprodukcyjnego na produkcję, pisze w artykule „Czy dwa plus dwa równa się cztery?” Włodzimierz Połoz. Odwiedziliśmy również fabrykę firmy Solaris, gdzie powstają szyte na miarę autobusy. Życzę owocnej lektury.