Innowacje i Strategie Win-Win w Logistyce, Transporcie i Produkcji.

Konsument w centrum łańcucha dostaw

W cyklicznie odbywającej się we wrześniu konferencji ” Innowacje i Strategie WIN-WIN w Logistyce, Transporcie, Produkcji” organizowanej przez Wydawnictwo Eurologistics udział wzięła rekordowa liczba ponad 300 uczestników – menedżerów wyższego stopnia logistyki i transportu, naukowców i praktyków branży TSL.

Gościem specjalnym konferencji była dr Maja Piecyk, wykładowca i zastępca dyrektora Centrum Zrównoważonego Transportu Drogowego na Uniwersytecie Heriot Watt w Edynburgu, która zapoznała audytorium z trendami i projektami badawczymi, jakie prowadzone są w Europie w sektorze logistyki.

Logistyczny Internet

Największe zainteresowanie wzbudziła koncepcja logistycznego Internetu i budowy sieci infrastrukturalnej dla jego rozwoju. Pojęcie fizycznego (logistycznego) Internetu zostało po raz pierwszy wprowadzone przez profesora Benoit Montreuila z Uniwersytetu Laval w Kanadzie, który poprzez analogie do cyfrowego Intenetu nakreśli wizję, w jaki sposób towary mogą być produkowane, magazynowane i transportowane w bardziej wydajny, ekonomiczny i przyjazny sposób. Logistyczny Intenet umożliwiałby transport towarów w standardowych, modułowych, kontenerach (pojemnikach) wielorazowego użytku w otwartej, uniwersalnej intermodalnej sieci dystrybucji, i wykorzystywałby wszelkie dostępne środków i tras transportu. Kontenery (pojemniki) byłyby wyposażone w inteligentne chipy, pozwalające na ich identyfikację, monitorowanie i lokalizację podczas transportu w czasie rzeczywistym. Logistyczny Internet wykorzystywałby Internet Rzeczy w celu połączenia i komunikacji pojemników w ramach sieci logistycznej. Otwarta infrastruktura logistyczna składająca się z tysięcy magazynów i centrów dystrybucji funkcjonujących w sieci dałaby dostawcom dostęp do zintegrowanych usług transportowych, pozwalając w efektywny ekonomicznie sposób zaspokoić wymogi logistyczne indywidualnych klientów. Dystrybucja i magazynowanie towarów w logistycznym Internecie miałyby znaczny wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego, obniżkę kosztów i dowodziłyby o odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw. Jednak, mimo że logistyczny Internet stanowi atrakcyjna koncepcję istnieje wiele barier jego wdrożenia, jak choćby związanych ze standaryzacją pojemników, ryzykiem uszkodzenia przy wielokrotnym przeładunku towarów, własnością środków transportu, odpowiedzialnością prawną za przesyłkę, czy obniżeniem konkurencyjności przedsiębiorstw. Mimo tych barier, w Europie istnieją już programy badawcze koncentrujące się na rozwoju logistycznego Internetu. Jedną z takich programów jest platforma technologiczna ALICE ( Alliance for Logistics Innovation trough Collaboration in Europe), której celem jest opracowanie długoterminowej strategii w zakresie badań i innowacji w europejskiej branży logistycznej, zmierzającej w stronę rozwoju logistycznego Internetu, opartego na pełnej pionowej i poziomej współpracy w łańcuchu dostaw. Na świecie prowadzone są już obecnie różne projekty badawcze mające na celu operacjonalizację koncepcji logistycznego Internetu. O jednej z takich innowacyjnych koncepcji będzie można posłuchać w Polsce już w marcu przyszłego roku, podczas konferencji Multimodalna Europa, organizowanej również przez Wydawnictwo Eurologistics.

Budowanie wartości dodanej wspólnie z klientem

Za nim to jednak nastąpi, na konferencji „Innowacje i strategie WIN-WIN w Logistyce, Transporcie, Produkcji 2015” można było posłuchać o innowacyjności firmy Coca-Cola Hellenic – największej w Europie i drugiej na świecie rozlewni napojów The Coca Cola Company – w podejściu do budowania wartości dodanej wspólnie z klientem. Firma operuje na trzech kontynentach, w 28 krajach, sprzedając różnego rodzaju i kategorii napoje około 600 mln konsumentów. W Polsce Coca-Cola Hellenic posiada trzy fabryki, 13 centrów dystrybucyjnych, z których codziennie wyrusza prawie tysiąc ciężarówek, dostarczając napoje do blisko 130 tys. sklepów. Tak ogromną strukturą logistyczną w kraju, zarządza Katarzyna Piątkowska, która zarażała pozytywną energią w budowaniu wartości dodanej dla klientów zarażała uczestników konferencji, wśród których gro stanowili menedżerowie logistyki. – Strategia ukierunkowana na klienta to mózg, serce i swoiste DNA Coca-Cola Hellenic – mówiła prelegentka – to nie slogan, to fakt, który znajduje odzwierciedlenie w naszych codziennych działaniach. Ale tego nie da się wykonać zza biurka. I zachęcała audytorium do tego, aby odwiedzać klientów i poznawać ich potrzeby w celu wymiany potrzebnych do zarządzania łańcuchem logistycznym danych i budowania wartości dodanej wspólnie z klientem, poprzez nieustającą dostępność produktów firmy na sklepowych półkach. Nie można tego uczynić traktując wszystkiej klientów w jednakowy sposób – potrzebne jest indywidualne podejście do każdego klienta. Tylko w ten sposób można poprawiać i udoskonalać poziom obsługi. Konsumocentryczne podejście do łańcucha dostawa w Coca-Cola Hellenic sprawia, ż cała grupa sprzedała w 2013 r. 2 mld sztuk różnego rodzaju napojów bezalkoholowych i uzyskując zysk (EBIT) w wysokości 361 mln euro.

Pomyślmy o przyszłości

Kryzys gospodarczy sprawił, że firmy koncentrują się na rozwiązywaniu bieżących spraw i nie starcza im już czasu na to, by zajmować się planowaniem długoterminowym. Jacek Olszewski z Miebach Consulting przekonywał jednak do tego, aby nie zaniedbywać planowania długookresowego, albowiem większość bieżących problemów świata wynika z tego, że w przeszłości za mało zajmowano się przyszłością. Większość ludzi nie lubi bowiem zmian i woli tkwić w nieaktualnych założeniach. Prowadząc biznes warto jednak przyglądać się rozmaitym trendom, aby wiedzieć jak ustawić się w przyszłości ze swoim biznesem lub odkryć go na nowo. Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, to prelegent zwracał uwagę na następujące trendy: globalizację, regionalizacje, wielokanałowość, skomplikowanie, natychmiastową dostawę i logistykę miejską. Prelegent przywołał przykład firmy Rossmann, która w latach kryzysu 2008-2009 zdecydowała się na odważną inwestycję w Polsce i dzięki temu dysponuje obecnie jedenym z najbardziej nowoczesnych i wydajnych magazynów, umożliwiający czterokrotny wzrost sieci sklepów do 2015 r. – w styczniu br. otwarto 1000 sklep w Warszawie.

Lean i Teoria ograniczeń

O tym, w jaki sposób można zastosować w łańcuchu dostaw sprawdzone w przemyśle teorie, czyli Lean i Teorię Ograniczeń mówili dwaj inni prelegenci: Janusz Pieklik i Paweł Szchmidt. Lean logistics to kolejny wymiar Lean manufacturing. Może dotyczyć zarówno logistyki wewnętrznej, międzyzakładowej, jak i krajowej czy globalnej. Janusz Pieklik z Business Global Consulting podkreślał, że fundamentem Lean jest poszanowanie ludzi. W organizacji Lean muszą więc być jasne reguły współpracy. Wykonawcy zadań, czy to pracownik pracujący na linii montażu telewizorów w Lean manufacturing, czy kierowca w Lean logistics, muszą wiedzieć, że to właśnie oni są źródłem wiedzy na temat możliwości eliminacji marnotrawstwa i od ich zaangażowania, motywacji i samozadowolenia będzie zależało, w jakim stopniu przyczynią się do jego wyeliminowania. Paweł Schmidt, ekspert od Teorii Ograniczeń skoncentrował się z kolei na prawdziwych barierach osiągania WIN-WIN w biznesie. W osiąganiu prawdziwego konsensusu przeszkadzają zastępcze konflikty interesów, a nie istotne dla powodzenia przedsięwzięcia. Dopóki nie pozna się istoty konfliktu – niemożliwa jest realizacja podejścia WIN-WIN.

Technologie pomostem do przyszłości

Pomostem zarówno do przyszłości, jak i w realizacji rozmaitych koncepcji i teorii są technologie, którym poświęcono cały blok tematów. O synergia korzyści – czyli połączenia telematyki i systemów bezpieczeństwa stosowanych w naczepach mówili Tomasz Łotocki z Transics i Piotr Zborowski z WABCO. Systemy dostarczane przez Transics inteligentnie analizują dane i przetwarzają je na ponad 40 funkcji naczepy, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo. Wymagane jest jedynie połączenie EBS. Korzyści z wdrożenia systemów telematycznych dla przedsiębiorstw transportowych prezentował także Krzysztof Pusławski z firmy Trimble. O zastosowaniu technologii mobilnych, czyli aplikacja interLAN SPEED na tablety i smart fony do obsługi całego łańcucha dostaw, począwszy od zakupu surowca poprzez dostarczenie gotowego wyrobu do klienta końcowego mówił Patryk Grzelak, dyrektor zarządzający spółki interLAN. Ciekawą usługę, szczególnie dla niewielkich przewoźników – TMS online przedstawiła firma Prodefinity. Proponowany przez firmę system TMS zapewnia pełną integrację z używanymi przez nadawcę systemami, a przewoźnik ma również możliwość uzyskania dostępu do platformy bez konieczności analizy. Zgodnie z panującymi na rynku trendami, firma opracowała także moduł społecznościwy dostępu do systemu.

Alicja Kostecka

 

Zapraszamy do obejrzenia pełnej galerii zdjęć tutaj

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt