Innowacje i Strategie WIN-WIN w Logistyce, Transporcie i Produkcji

Rekordowa liczba menedżerów zaszczyciła swoją obecnością X edycję konferencji „Innowacje i strategie Win-Win w logistyce, transporcie i produkcji, która odbyła się 16 września w Warszawie. Wydawnictwo Eurologistics gościło w hotelu Sound Garden blisko 400 osób.

Kompetencje zespołowe

Wspólnym wątkiem przewijającym się prawie we wszystkich wygłoszonych podczas konferencji prezentacji były kompetencje zespołowe organizacji. W warunkach skrajnej niepewności rynkowej, kluczowym wyzwaniem dla firm upatrujących szansy w innowacjach stają się umiejętności błyskawicznej weryfikacji rynkowej kolejnych prototypów, perfekcji w doskonaleniu wiedzy z wyprzedzeniem oraz upór i wytrwałość w realizacji celu, zawarł w konkluzji swojego wystąpienia Marek Jędra, wiceprezes Quantum software SA. Poprzedziły ją rozważania na temat dwóch modeli rozwoju i generowania innowacji w organizacji: organicznym i skokowym. „Innowacyjność organizacji to nie jednorazowy projekt czy chwilowa moda, lecz sztuka generowania nowych wartości dla klienta na każdym szczeblu organizacji” – mówił Marek Jędra. Świadome zarządzanie innowacjami wymaga od firmy zmiany świadomości właścicieli, menedżerów i pracowników. Bo innowacyjność firmy nie jest zjawiskiem wyrwanym z kontekstu organizacji. To ustawiczna troska całej firmy, o regularne generowanie nowych pomysłów oraz o ich skuteczną finalizację. Inaczej rzecz ujmując – to stan mentalny całej organizacji. Potwierdzeniem tezy, że w rozwoju organizacji liczą się kompetencje zespołowe są organizowane po raz pierwszy w Polsce zawody the Fresh Connection – parte na innowacyjnym symulatorze zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym, w ramach którego współzawodniczą rzeczywiste zespoły z całego świata. O zwycięstwie decyduje wygenerowanie najlepszego zwrotu z inwestycji (ROI). Do współzawodnictwa Open Competition 2014 organizowanego przez MPM Productivity Management przystąpiło w kraju 15 zespołów. Zwyciężył zespół z firmy SPX Flow Technology, który podczas konferencji „Innowacje i strategie Win-Win w logistyce, transporcie i produkcji”odebrał zwycięskie statuetki, bu po konferencji udać się w podróż do Dubaju, gdzie 19 września będzie reprezentował Polskę w finale the Fresh Connection Open Competition. „Symulator pozwala sprawdzić, jak wielką wagę w zarządzaniu przedsiębiorstwem odgrywają kompetencje zespołowe” – powiedział Zbigniew Sobkiewicz, dyrektor konsultingu MPM Productivity Management. Odbierający statuetkę zespół z firmy SPX Flow Technology podkreślił, że wyniki współzawodniczących ze sobą zespołów z takich firm jak: 3M, Bahlsen, Dell Polska, Delphi Poland, Drahtzug Stein, FOB-DECOR, Nidec Motors & Actuators (Poland), PepsiCo – Frito Lay, PepsiCo – Pepsi Cola General Bottlers, PKN Orlen, Politechnika Rzeszowska, Valeo były bardzo wyrównane, co dowodzi, że w kraju mamy bardzo dobrze przygotowanych menedżerów do zarządzania łańcuchem dostaw. „Strategia firmy to nie jest dokument na półkę, to sposób funkcjonowania zespołu” – mówił Zbigniew Sobkiewicz, prezentując case study jednej z firm FMCG, która pokonała kryzys sprzedaży dzięki swoim kompetencjom i zespołowej pracy. Praca zespołowa nacechowana jest determinacją w dążeniu do celu, kreatywnością, umiejętnością współpracy i dyscypliną we wdrażaniu. W podobnym tonie była utrzymana prezentacja Ingi Różyckiej, Logistics Managera z firmy NB Polska (Velux), która mówiła o efekcie synergii w budowaniu kultury łańcucha dostaw, co jest możliwe do osiągnięcia przy zmianie postawy z „WY na MY”. I na podstawie konkretnego przykładu zachęcała do wspólnego poszukiwania wartości dodanej między dostawcami, producentami i dystrybutorami.

 

Potrzebę współpracy między działami w firmie podkreslał też Grzegorz Mućko z firmy NUTRICIA Polska: ale po to, aby była współpraca musi być wspólny cel, zaufanie i komunikacja. Ta współpraca jest potrzebna nie tylko wewnątrz w firmie, ale również w takiej organizacji, jaką jest państwo, o co apelował na konferencji Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, który zwracał uwagę na spójność i pewność przepisów prawnych w kontekście uchwały SN z 12 czerwca 2014 r. w sprawie ryczałtów dla kierowców, czy projektu ustawy o automatycznym nadzorze ruchu drogowego, co może wpłynąć na obniżenie

konkurencyjność polskiego transportu drogowego.

W tegorocznej konferencji „Innowacje w logistyce, transporcie i produkcji” sporo miejsca jak zwykle poświęcono produktom do optymalizacji transportu. Zaczęto od platformy do efektywnego zarządzania flotą, którą kompleksowo zaprezentował Daniel Żórawski odpowiedzialny za sprzedaż w Polsce, Czechach i na Słowacji z firmy Transics wchodzącej obecnie w skład grupy WABCO. Firma opracowuje i sprzedaje oprogramowanie, sprzęt i usługi dla firm transportowych, aby mogły zarządzać kosztami i pozostać konkurencyjnymi. Transics ma w Polsce już ponad 100 wdrożeń systemów telematycznych i sprzedała ok. 4300 komputerów pokładowych. Innym rozwiązaniem służącym optymalizacji procesów transportowych od klienta poprzez operatora do odbiorcy jest TMS interLAN Speed. Prof. dr hab. Inż. Andrzej Jaszkiewicz z Politechniki Poznańskiej współpracował z firmą InterLAN blisko dwa lata nad tym, aby uzyskać najlepszy, najbardziej optymalny algorytm służący efektywnemu zarządzaniu transportem. Algorytm firmy  „InterLAN” który był przedmiotem prezentacji to element modułu optymalizacji, który właśnie powstaje i jest składową systemu TMS interLan SPEED  i będzie dostępny w przyszłym roku – mówił Patryk Grzelak, dyrektor zarządzający z firmy interLAN. Transport towarów powinien być nie tylko efektywny, ale także bezpieczny, a to gwarantuje platforma do przetargów transportowych TCeBid. W celu podwyższenia bezpieczeństwa przewożonych ładunków TimoCom stworzył dodatkowo wydajny program kalkulacyjno-trackingowy eMap, który umożliwia monitorowanie pozycji pojazdów wyposażonych w różne systemy telematyczne na jednej mapie. Moduł ten zintegrowano z giełdą transportowa TC Truck&Cargo.

 

Zupełnie inny system bezpieczeństwa w transporcie proponuje Maciej Stawicki, prezes spółki GPSeal, która dostarcza innowacyjny, zintegrowany system bezpieczeństwa w oparciu o platformę LIMUR i mobilne plomby GPS Radiosecure. Plomby montowane zewnętrznie na naczepach pozwalają na kontrolę dostępu do naczepy on-line. Do wynajmu tych naczep zachęcała Katarzyna Dudzińska z firmy ICTS- „naczepy mają być maszynką do zarabiania pieniędzy a nie inwestycja”. Na zachodzie Europy wynajem naczep jest powszechnie praktykowaną usługą, w Polsce jeszcze niezbyt, ale coraz częściej firmy zaczynają sięgać po tę opcję, pozwalającą im lepiej optymalizować koszty. Do bezpieczeństwa w transporcie pośrednio odnosiła się także prezentacja Janusza Libera, szefa działu zapobiegania stratom i bezpieczeństwa w TESCO Polska, który dowodził, że 80% kradzieży w transporcie odbywa się podczas postojów ciężarówek na parkingach. „24,4% strat w łańcuchu dostaw powstaje w logistyce i dystrybucje, a reszta w sieciach handlowych. Jest to wynik błędów procesowych i oszustw dostawców, które powstają na skutek działań zamierzonych lub nieświadomych, przy czym te pierwsze wykazują tendencję wzrostową” – mówił Janusz Liber, który prowadził na ten temat własne badania. Wynika, z nich, że organa ścigania w 74% dochodzeń umarzają sprawy związane ze stratami z powodu niewykrycia sprawcy i nie odnalezienia towaru. „Z tego wniosek, że jeśli sami sobie nie pomożemy, to nikt nam nie pomoże – skonstatował Janusz Liber, uzasadniając, że w celu zapobiegania stratom w łańcuchu dostaw należy bardziej koncentrować się na procesach niż na miejscach i ludziach, bo straty w łańcuchu dostaw generowane są także z powodu braku towarów na półkach, z czego nie wszyscy jeszcze zdają sobie sprawę. Pewnym wsparciem w tym obszarze może być system WMS, który z innowacji przekształcił się w niezbędne i podstawowe narzędzie w przedsiębiorstwie. Ryszard Pytel, prezes zarządu DataConsult mówił o zaletach tego narzędzia na podstawie wdrożenia w Grupie Kapitałowej Otmuchów (słodycze i snacki). I w ten oto sposób uczestnicy konferencji dotarli do tematu kompletacji w automatycznym magazynie, przez który przeprowadził ich Łukasz Jatta z firmy konsultingowej Miebach. A na końcu wśród wytrwałych uczestników rozlosowano jeszcze nagrody ufundowane przez sponsorów.

Pełną fotorelacje znajdziecie państwo na stronie www.eurologistics.pl

 

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt