IX FORUM PRAKTYKÓW LOGISTYKI 2014
Thinking outside the box
Trudno jest zrelacjonować ciekawe spotkanie. W przypadku Forum trudność polega na rozległości zagadnień łączących łańcuchy dostaw oraz wspaniałych menedżerów logistyki, którzy coraz częściej wychodzą poza standardowe obowiązki, jakie stawiają przed nimi firmy. Forum Praktyków Logistyki to miejsce, w którym uwidacznia się, w jaki sposób menedżerowie potrafią się poruszać w świecie nadmiaru i hiper konkurencji, zwracając uwagę na innowacje podtrzymujące oraz przełamujące rynki.
Czując się totalnie przytłoczeni nadchodzącą przyszłością, pragniemy w sposób niestandardowy opisać to, co wydarzyło się 8 i 9 maja br, podczas IX Forum Praktyków Logistyki. Przedstawić w sposób nie dla wszystkich zrozumiały i w dodatku w telegraficznym skrócie.
Jak szukać zysku, który może pojawić się jutro
1. Szybko rozwijająca się firma, staje się niewolnikiem dochodowych klientów.
2. Dobre firmy upadają, ponieważ są profesjonalnie zarządzane.
3. Profesjonalne zarządzanie nie chroni przed produktami gorszymi.
4. Niskie segmenty nadal szansą dla myślących inaczej.
5. Wnioskowanie z analogii, które przeszkadza – praktyka, która zabija.
6. Dlaczego warto rozwijać intencjonalność wyższych rzędów.
7. Jak myśleć poza schematem, kiedy jest na to czas.
8. W makroekonomicznej ewolucji “śmierć” biznesu jest opłacalna.
Jak zwyciężyć Chiny
1. Wyprzedzić Chiny na polskim torze.
2. Współpraca z lokalnym specjalistą.
3. Bliżej rynku niż to możliwe.
4. Twój łańcuch to twój koszt.
5. Tylko odpowiedzialny partner ma rację.
6. Niegospodarność, która boi się technologii.
EDI 2.0 Zarządzanie łańcuchem dostaw
1. Rozkwit franczyzy, zakupy on-line i plaga terabajtów.
2. Na rynku jest miejsce dla nowego dyskontu.
3. Współpraca bez papieru od pierwszej randki.
4. 300 komunikatów w 30 dni.
5. Szczęśliwy trójkąt EDI: dostawca, odbiorca oraz operator.
Czy istnieje granica mobilności?
1. Gdzie szukać granicy mobilności.
2. Android w bezpiecznym garniturze.
3. Multi-user authentication.
4. Smart badge, HC1 i rozszerzona rzeczywistość.
5. Wymiarowanie przestrzenne.
6.Eyes on the road.
One clic logistics
1. Skomplikowane może być proste.
2. Zaplanowane zlecenia.
3. Dotrzymane okna czasowe.
4. Wysokie zatowarowanie.
5. Optymalni przewoźnicy.
6. Minimalny koszt, wysoka jakość.
E-commerce okiem logistyka
1. Planowanie, aby realizacja była zgodna z deklaracją e-sklepu.
2. Gwarancja czasu dostawy kluczem do serca e-klienta.
3. Obsłuż zwrot szybciej niż robią to inni.
4. Rozpracuj kodeks spółdzielni.
5. Zwrot nie przyjęty na stan magazynu – alarmem dla załogi.
6. Upraszczaj to, co sprawia wrażenie, że powinno być skomplikowane.
Green Logistics – przyjazne dla środowiska zarządzanie łańcuchem dostaw
1. Zrozumieć we właściwy sposób sprzeczność pomiędzy ekologią a ekonomią.
2. Zaakceptować ciągłe dążenie do zmniejszania emisji CO2.
3. Koncentrować działania w kierunku poprawy efektywność transportu i logistyki (często drobne usprawniania wpływają w znaczny sposób na redukcję kosztów a to zmniejsza negatywne oddziaływanie na środowisko).
4. Aerodynamika.
5. Intermodal.
6. Ekomaping czyli zielony manager.
7. Redukcja dróg wewnętrznych.
8. Wypełnienie.
9. Green commerce (energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie etc).
10. Surowce wtórne .
Poza horyzont procesów logistycznych
1. Buduj interdyscyplinarne zespoły.
2. Traktuj logistykę jako obszar innowacji.
3. angażuj zespół.
4. traktuj narzędzia do zarządzania łańcuchem dostaw w kategorii narzędzi do zarządzania łańcuchem wartości.
5. naucz się podejmować niepopularne decyzji – eksperymentuj.
Mobilne zakupy
1. Albert – marzenia e-konsumenta.
2. Nowy świat płatności mobilnych na tablecie.
3. Terminal płatniczy, który zmieni świat.
4, SDK z pełnym dostępem do urządzenia.
5. Bezpieczeństwo, społeczność i market place.
Czy wiesz w jaki sposób jutro ukradną twój towar
1. Nigdzie nie jesteś bezpieczny.
2. Złodziej myślący poza schematem.
3. Nie masz pojęcia z kim robisz interes.
4. Full time job bez systemu kadrowo-płacowego.
5. 1.500 km naczep, których nie ma.
6. Wątpliwość jako punkt zwrotny.
Poszukiwanie najbardziej skutecznej drogi ku zwiększeniu produktywności
1. Anomalia to cecha każdego procesu logistycznego.
2. Spiesz się powoli aby być produktywnym.
3. Szukaj pomocników, zabezpiecz czas osób kluczowych.
4. Dowiedz się czego inni oczekują od twoich procesów.
5. Limituj cele.
6. Określ ograniczenia i ramy kosztowe.
7. Zabezpiecz prawidłowe dane wsadowe.
8. Zadbaj o czas na warsztaty wewnętrzne.
Lean manufacturing kontra Lean logistics
1. Aż 2% inicjatyw Lean osiąga założone cele.
2. 80% projektów Lean to inwestycja w wiedzę co robiliśmy źle.
3. Różnica pomiędzy lean manufacturing a Lean logistics jest w drugim wyrazie.
4. Lean to droga i filozofia – nie pytaj więc gdzie jej kres.
6. Nigdy nie zdołasz wyeliminować marnotrawstwa.
7. Czas zacząć myśleć inaczej.
8. Zrozum swój własny strumień wartości.
Strategiczni dostawcy w łańcuchu dostaw
1. Planowanie, dzielenie ryzyka i odpowiedzialność, które muszą trwać.
2. Wyniki zależne od przyjętych sił napędowych.
3. Skokowa poprawa w redukcji czasów cykli.
4. Wiatrak holenderski.
5. Niewłaściwe pojmowanie siły nabywczej.
6. Wczesne włączanie dostawców.
7. Realne mierniki motywacyjne.
8. Zmieniający się co minutę profil ryzyka dostawcy.
PRZEŻYCIE FIRMY W CZASACH WIELKIEGO WYBUCHU
1. Dylemat innowatora, który wykracza poza niskie segmenty.
2. Ekonomia, której nie sposób wytłumaczyć ekonomistom.
3. Nasłuchuj bez przerwy nawet najsłabszych sygnałów, które mogą okazać się dla ciebie istotne.
4. Wszystko, co dziś wiemy o strategii i zarządzaniu jest już przeżytkiem.
5. Obsesja na punkcie doskonałości prowadzi do zawężenia pola widzenia rynku ( klęska doskonałości).
6. Nadmiar standaryzacji, optymalizacji zabija kreatywność.
7. Spróbuj polubić niedoskonałość.
8. Wielkie firmy nie mają szybkich procesów rozpoznawania szansy ani przyzwolenia na popełnianie błędów.
Agenda FPL
Myślenie poza schematem – jak szukać zysku, który może pojawić się jutro.
Marek Jędra, Quantum Software.
Jak zwyciężyć Chiny? Sprawdzone rozwiązanie na przykładzie współpracy PF Logo Express and PointPark Properties. Piotr Bzowski, PointPark Properties i Wojciech Stoiński, PF Logo Express.
EDI 2.0 – zarządzanie łańcuchem dostaw w Czerwonej Torebce. Łukasz Barchański, Comarch.
Czy istnieje granica mobilności? Rafał Gieniuk, Motorola Solutions.
One Click Logistics – skomplikowane może być proste. Wiktor Wysocki, Comp-Win.
Green Logistics – przyjazne dla środowiska zarządzanie łańcuchem dostaw. Maurycy Szczęsny, Kaufland.
Poza horyzont procesów logistycznych, niekończący się wyścig planowania produkcji z uwzględnieniem niedoskonałości w łańcuchu dostaw. Grzegorz Kiedrzyn, Knauff.
Mobilne zakupy. Konsekwencje informacyjne w łańcuchu dostaw. Piotr Ohnsorge, Wincor-Nixdorf.
Czy wiesz w jaki sposób jutro ukradną twój towar? Maciej Czaplicki, ABC-Czepczyński .
Poszukiwanie najbardziej skutecznej drogi ku zwiększaniu produktywności, zysków, zmniejszaniu marnotrawstwa, poprawie organizacji procesów, realnym obniżaniu kosztów. Andrzej Lada-Kubala, Forte S.A.
Lean manufacturing kontra Lean logistics. Dlaczego niewielu udaje się osiągnąć założone efekty? Kiedy najczęściej porzucamy wdrożenie Lean? Janusz Pieklik, Business Global Consulting .
Partnerstwo w łańcuchu dostaw – obiektywna konieczność czy biznesowy mit?
Prof. dr hab. Krzysztof Rutkowski, kierownik Katedry Logistyki SGH .
Strategiczni dostawcy w łańcuchu dostaw. Porównanie podejścia siłowego z podejściem Win-Win.
Piotr Polak, Chartered Institute of Cooperation .
Tropienie nowych modeli biznesowych na świecie, poszukiwanie strategii przyszłości.
Prof. dr hab. Piotr Płoszajski, Kierownik Katedry Zarządzania SGH .
Konkluzja IX Forum Praktyków Logistyki
Aby rozszyfrować, co naprawdę oznaczają wymienione w relacji hasła, trzeba być uczestnikiem FPL. Szczęściarze ci, którym się to udało. Jeśli nie było Was w tym roku na FPL, to zarezerwujcie sobie czas za rok. W 2015 roku FPL zorganizujemy już po raz dziesiąty!
Przesłanie towarzyszące uczestnikom IX Forum Praktyków Logistyki autorstwa Nassima N. Taleba:
„ Większość z Was odniesie porażkę, straci majątek i szacunek, ale jesteśmy Wam wdzięczni za ryzyko, jakie podejmujecie i Wasze poświęcenie dla rozwoju gospodarczego planety oraz wydźwignięcia innych z biedy.[…] Naród Wam dziękuje!”
Podziękowania dla sponsorów
Comarch, Piont Park Properties, Motorola Solutions , Comp-Win, Wincor Nixdorf ABC, Czepczyński , FM Logistic.
Marek Jędra, Adam Błuś
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.