Truck & Business Day 2012

Już po raz szósty przewoźnicy drogowi z całej Polski spotkali się na największej w Polsce przeznaczonej dla nich imprezie konferencyjnej – Truck & Business Day. Reprezentancji branży otrzymali solidną porcję wiedzy na temat narzędzi wspomagających zarządzanie towarowym transportem drogowym oraz przepisów, które niestety najczęściej utrudniają im pracę.

Tegoroczny Truck & Business Day odbył się wyjątkowo w sezonie wypoczynkowym, a to ze względu na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Nie chcieliśmy konkurować z tą największą imprezą w sportowej historii naszego kraju. Na spotkanie do Hotelu Novotel Airport zgłosiło się ok. 500 reprezentantów transportowego fachu.

Wyrównywanie w branży Z wielkim zainteresowaniem spotkała się prezentacja wyników naszego najważniejszego, corocznego badania rynku towarowych przewozów drogowych – Top500 – Najlepiej zarządzane spośród największych funkcjonujących w Polsce firm transportowych. Realizator procesu badawczego – Piotr Szreter, właściciel firmy Data Group Consulting, zaprezentował szeroką i dogłębną analizę aktualnej sytuacji na rynku transportowym oraz czego przewoźnicy mogą się spodziewać w najbliższym czasie. Jego zdaniem najbardziej uderzającą cechą długotrwałej stagnacji gospodarczej, z którą mamy w ostatnich latach do czynienia, jest upodobnianie się sytuacji finansowej firm z branży transportowo-spedycyjno-logistycznej. Coraz mniej z nich wyróżnia się osiągniętymi wynikami (na plus bądź na minus), reprezentanci zwycięskich strategii osiągają niższe marże, zaś firmom, których sprzedaż ciągle spada, udało się ograniczyć straty. Spadkom sprzedaży usług wprawdzie nie towarzyszą już na ogół straty, ale wzrosty sprzedaży istotnie nie powiększają zysków. Mechanizm ten nieuchronnie prowadzi do stopniowego obniżania się poziomu osiąganej marży. Znamienne, że największe firmy logistyczne (przychody powyżej 50 mln zł), które w cyklu koniunktury zwykle wykazują się zdolnością do wyższego niż przeciętny tempa rozwoju (czerpanie korzyści z uprzywilejowanej pozycji rynkowej), obecnie tracą przewagę (spadek udziału w rynku) nad mniejszymi konkurentami, nie potrafiąc lepiej od nich zarabiać. – Biorąc pod uwagę, że wstępne szacunki wyników finansowych branży za rok 2011 oraz prognoza na rok 2012, które wskazują na spadającą dynamikę sprzedaży usług i coraz niższą rentowność, można z dużą dozą pewności przyjąć, że jeszcze zanim nastąpi poprawa koniunktury, rynkowi usług grozi zapaść, podczas której różnice sytuacji finansowej gwałtownie się pogłębią – twierdzi Piotr Szreter. – Przestaną się do siebie upodabniać, gdyż sytuacja niektórych firm szybko zacznie się poprawiać, podczas gdy inne zaczną przynosić straty. Oznacza to, że te firmy, które będą w stanie wzorowo wykorzystywać zasoby, otrzymają wyjątkową szansę zbudowania przewagi nad słabszymi konkurentami. Wyznaczenie przez przodujące firmy takiego poziomu efektywności, do którego konkurenci nie będą w stanie zejść, będzie miało długotrwałe konsekwencje.

Najlepsi z najlepszych Z kolei wiele emocji wśród uczestników wzbudziły domysły, które firmy transportowe zostaną uhonorowane tradycyjnymi już wyróżnieniami dla najlepiej zarządzanych przedsiębiorstw w branży. Firmy, które zostały wytypowane do wyróżnienia muszą bezpośrednio świadczyć usługi transportowe, a więc posiadać własny park samochodowy. Takie przedsiębiorstwa podzieliliśmy według wielkości floty pojazdów na: • Małe: do 50 zestawów transportowych • Średnie: od 50 do 100 zestawów transportowych • Duże: ponad 100 zestawów transportowych. Wśród firm małych wyróżniliśmy spółkę TKS-Trans z Białej Podlaskiej. Dyplom odebrał Kazimierz Syliwoniuk, prezes zarządu. TKS Trans jest małą firmą, wykorzystującą głównie własne pojazdy. Oferuje usługi w transporcie krajowym i międzynarodowym, przewożąc towary z Europy Zachodniej do państw Europy Wschodniej oraz Azji Środkowej. Miarą sukcesu firmy jest awans z trzeciej setki rankingu Top500 na miejsce w czołówce zestawienia. Z kolei bardzo znana postać w polskim transporcie drogowym i spedycji, pani Wanda Gonerko (założycielka grupy Enterprise), wraz z Maciejem Gonerko odebrali wyróżnienie dla firmy Enterprise Logistics z Reptowa koło Stargardu Szczecińskiego, w grupie średnich przedsiębiorstw transportowych. Enterprise Logistics: średniej wielkości operator logistyczny, specjalizujący się w obsłudze ruchu towarowego w relacjach ze Skandynawią, do czego wykorzystuje oddziały w Świnoujściu, Gdańsku oraz w Norwegii. Laureat nagrody Spedytor Roku w latach 2011-2012 w kategorii przedsiębiorstw zatrudniających do 50 pracowników, przyznawanej przez Polską Izb Spedycji i Logistyki. Dotychczas firma notowana była w drugiej setce rankingu Top500, obecnie – po raz pierwszy- jest w czołówce zestawienia. Wśród największych przewoźników laureatem został Skat Transport z Gdańska. Dzięki dynamicznemu rozwojowi ta gdańska firma jest obecnie jednym z największych graczy na rynku (transport i spedycja międzynarodowa, przeprawy promowe oraz transport i spedycja w ruchu krajowym). Pozyskuje zlecenia dzięki licznemu zespołowi spedytorów z centrali, wyspecjalizowanych w obsłudze poszczególnych kierunków geograficznych, uzupełnianych przez specjalistów z rozbudowanej sieci oddziałów (Rzepin, Katowice, Piotrków Trybunalski, Świecie), a także dzięki przejęciu firmy liczącej się w dziedzinie spedycji morskiej (Expolco Transped). Od wielu lat Skat stale znajduje się w czołówce najbardziej efektywnych firm rankingu Top500.

Diariusz strajkowy Jedną z najciekawszych prelekcji, było studium przypadku na temat sytuacji kryzysowej w firmie transportowej, którą jest strajk. Na początku roku rozpisywaliśmy się w czasopiśmie Truck&Business Polska i na naszych portalach www.truck-business.pl oraz www.log24.pl na temat chyba największego strajku, jaki przytrafił się polskiemu oddziałowi francuskiej spółki Norbert Dentressangle Polska. Swoisty diariusz strajkowy, opisujący dzień po dniu to co się działo w owych styczniowych dniach w polskiej bazie tej francuskiej firmy przedstawił Jarosław Bartczak, dyrektor generalny tego przedsiębiorstwa w Polsce. W rozwiązywaniu tej trudnej sytuacji brała udział cała grupa ludzi – kadra zarządzająca, szefowie działów i pozostała część zespołu, odpowiedzialnego za funkcjonowanie firmy. Zdaniem Jarosława Bartczaka, w pierwszych dniach strajku, pojawiły się cztery podstawowe kierunki działań:

• Kontynuacja rozmów z Komisją Zakładową Solidarności. Był to bowiem ciąg dalszy wydarzeń z grudnia 2011 r.

• Zabezpieczenie działalności operacyjnej przedsiębiorstwa – do zaspokojenia zobowiązań względem klientów brakowało bowiem około 300 ciężarówek.

• Zapewnienie personelowi administracyjnemu poczucia bezpieczeństwa. Strajkowali bowiem tylko kierowcy. Musieli być przekonani, że zarząd jest przygotowany do tej sytuacji.

• Komunikacja z klientami i komunikacja wewnątrz firmy.

Realizację tych punktów, krok po kroku, dzień po dniu, opisał nasz prelegent.

Następnie wygłoszono serię prelekcji o produktach i usługach pomocnych w zarządzaniu firmami transportowymi.

Andrzej Kisała z Polskiego Koncernu Naftowego Orlen zaprezentował najnowszą kartę paliwową Open Drive, którą można finansować tankowanie na wybranych stacjach w Polsce, Czechach, Niemczech i na Litwie – słowem tam, gdzie Orlen ma swoje stacje.

Barcelona jest pięknym miastem, a na dodatek znajduje się tu coraz lepiej znana w Polsce giełda ładunków Wtransnet. Jest to nie tyle giełda ładunków, co raczej społeczność 9 tys. firm transportowych z wielu krajów Europy, a nawet giełda rozszerza swój zasięg w dalekiej Brazylii. Coraz więcej polskich przewoźników sięga po możliwość zdobycia ładunków powrotnych z Hiszpanii, korzystając z Wtransnetu, tym bardziej, że kontaktują się z nimi po polsku Joanna Zielińska i Katarzyna Kawczyńska, które pracują w barcelońskiej centrali giełdy. Joanna Zielińska opowiedziała o ofercie stałych tras i długoterminowych kontraktów, dostępnej na giełdzie. Zapewniała, że są to sprawdzone strategie działania przewoźników w obecnych trudnych czasach dla transportu drogowego.

20 lipca 2013 r. zostanie wprowadzony we Francji nowy podatek ekologiczny dla pojazdów ciężarowych – Ecotaxe. Faza testowa rozpocznie się w Alzacji już 20 kwietnia 2013 r. Nowa opłata będzie dotyczyć samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, przeznaczonych do transportu towarów. Liczba takich pojazdów jest szacowana w tym kraju na 800 tys., z czego 200 tys. powinno pochodzić spoza Francji. Wszystkie te pojazdy będą musiały zostać wyposażone w elektroniczne przepustki OBU (On Board Unit – urządzenie pokładowe) oparte o system satelitarny, a dostarczone przez jedną z firm uprawnionych do pobierania opłat. Francuski Ecotax będzie średnio wynosił 0,12 euro za każdy kilometr, co oznacza, że podniesie koszty transportu przez ten piękny kraj od 3 do 10 proc. O tym jak ograniczyć wzrost kosztów wynikłych z wprowadzenia nowego ekopodatku mówił Andrzej Sobczak z firmy Eurotoll.

Następnie Jerzy Stec z BP Europa opowiedział o korzyściach wynikających z używania karty BP Plus Routex w transporcie międzynarodowym.

Tomasz Wolniewiński, reprezentujący giełdę ładunków TimoCom, jak zawsze w sposób niezwykle barwny i dynamiczny, zaprezentował „Jak zarobić więcej na transporcie?” Jak? Oczywiście za sprawą ładunków i usług oferowanych na giełdzie TimoCom.

Rozliczanie czasu pracy kierowców i związane z tym narzędzia informatyczne, służące do zdalnego pobierania danych z tachografów cyfrowych oraz kart kierowców, są bardzo istotnymi zagadnieniami w funkcjonowaniu nowocześnie zarządzanego przedsiębiorstwa transportowego. Mówił o tym Marek Siuda z firmy Qualcomm.

Po półgodzinnej przerwie kawowej, podczas której słuchacze mogli zapoznać się z ofertą partnerów konferencji, rozpoczęła się kolejna seria prelekcji. Patryk Grzelak z firmy interLAN wyjaśnił „Co to jest interfejs i jak go wykorzystać do własnych potrzeb”.

Z kolei Piotr Burdalski z firmy AutoGuard mówił o możliwościach obniżania kosztów utrzymania floty pojazdów ciężarowych za sprawą nowoczesnego systemu wspierającego zarządzanie pojazdami.

Zaś Matthias Lelke z firmy TruckStore opowiedział jak bezpiecznie budować flotę transportową, dzięki gwarancji odkupu, oferowanej właśnie przez TruckStore.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Pliki do pobrania

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Zobacz relacje z innych konferencji

FutureLog 2024 – relacja

FutureLog 2024 – relacja

3 października Witold Zygmunt
Trendownia 2024

Trendownia 2024

9 maja Witold Zygmunt
FUTURELOG 2023

FUTURELOG 2023

26 września 2023 Witold Zygmunt
Trendownia 2023

Trendownia 2023

26 kwietnia 2023 Witold Zygmunt