Innowacje w logistyce 2011
VII edycja konferencji „Innowacje w Logistyce”
Innowacje wymagają planowania
Ponad 400 menedżerów z sektora logistycznego oraz produkcyjnego przybyło na zorganizowaną przez Wydawnictwo Eurologistics w Warszawie konferencję pt.: „Innowacje w logistyce – agile supply chain”. W tym roku po raz pierwszy innowacje w logistyce odbywały się w dwóch blokach tematycznych: salon – innowacje dla logistyki oraz salon logistyki produkcji i dystrybucji.
Tegoroczna, VII edycja konferencji dotyczyła technik oraz metod stosowanych przez firmy logistyczne i produkcyjne w procesie uelastyczniania swoich łańcuchów dostaw. Wydarzenie przyciągnęło międzynarodowych i krajowych specjalistów od nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach logistycznych i produkcyjnych. Nie zabrakło również światowej klasy prelegentów, wśród których pojawili się m.in.: Shizuo Seki, vice prezydent Hitachi Transport System, Joseph F. Paris, prezydent XONITEK Group of Companies oraz Janusz Kamieński, Partner Zarządzający w firmie Executive-Conversation Polska. Różne spojrzenia na innowacyjność w biznesie wypełniły pierwszą sesję plenarną prowadzoną przez trzech ww. tenorów logistyki.
Zaspokoić interesariuszy
Już podczas pierwszej prelekcji okazało się, że innowacje to nie tylko szanse, ale również pewne, często niewidoczne na pierwszy rzut oka, zagrożenia. Janusz Kamieński opowiadał o innowacyjności jako sposobie na nowatorskie i przyspieszone zejście firmy z sceny biznesowej. Prelegent przedstawił innowacje, które miały zupełnie zmienić świat, jednak z różnych powodów tak się nie stało. Według prelegenta aby uniknąć takich sytuacji innowacja musi zaspokajać potrzeby i oczekiwania wszystkich interesariuszy: pracowników i kierownictwo firmy, dostawców i przede wszystkim klienta.
Uniknąć nostalgii
Joseph F. Paris przekonywał, że korporacyjna kultura ma swoje korzenie w nostalgii, która nierzadko wytwarza bariery dla wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań niosących za sobą niezbędne dla firmy zmiany. Tam, gdzie dużą rolę odgrywa miejscowa kultura i istnieją zakorzenione staroświeckie punkty spojrzenia na biznes, niezwykle trudno o innowacje. Aby uniknąć stagnacji należy m.in. wiedzieć, że: kultura jest rezultatem nostalgii, a zmiana kultury zabiera czas, energię, komunikację, dlatego za wszelką cenę należy unikać „wypalenia” w firmie.
Kaizen i ESA Logistika
Magazyn XXI wieku – techniczne i organizacyjne rozwiązania w logistyce był głównym tematem wystąpienia Shizuo Seki z Hitachi. Prelegent opowiedział również o strukturach europejskich firmy Hitachi, rozwiązaniach działu transportu Hitachi na starym kontynencie. Shizuo Seki przedstawił plany firmy ESA Logistika na rynku polskim, jak również opowiedział o popularności technik Kaizen w japońskich przedsiębiorstwach.
Salon logistyczny
Po wystąpieniu Shizuo Seki konferencje podzielono na dwa salony z możliwością swobodnej zmiany sali, w zależności od zainteresowań uczestników. Blok logistyczny prowadzony przez Adama Błusia rozpoczęła prelekcja Tomasza Wolniewińskiego, reprezentanta firmy TimoCom. Prelegent przedstawił rolę dobrze zabezpieczonej i szybko dostarczonej informacji w procesie wyboru dostawców usług transportowych. Uczestnicy mieli okazję usłyszeć o zaletach m.in. giełdy ofert transportowych TC Truck&Cargo®, platformy do przetargów na stałe zlecenia transportowe TC eBID®, a także modułu kalkulacyjnego tras TC eMap®.
Mobilne innowacje
W kolejnym wystąpieniu Janusz Anioł, dyrektor generalny oraz Jerzy Zientkowski, manager ds. IT, Raben Polska przedstawili możliwości, jakie niesie za sobą wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań mobilnych w postaci terminali radiowych w łańcuchu dostaw.
Gama Professional…
Na pytanie: jak skutecznie zarządzać pracą podwykonawców? – odpowiedziała kolejna prelegentka, Joanna Zielińska, country manager w firmie Wtransnet. Uczestnicy dowiedzieli się m.in. o zaletach wynikających z proponowanego przez firmę pakietu Gama Corporate który oferuje rozwiązania wzmacniające relacje handlowe pomiędzy firmami transportowymi, spedytorami i operatorami logistycznymi.
Kompleksowy system
Sprawne zarządzanie dystrybucją, poprzez optymalizację procesów w łańcuchu dostaw z wykorzystaniem systemu TMS – było głównym tematem wygłoszonej przez Andrzeja Kułakowskiego, dyrektora firmy InterLAN, prelekcji. Okazało się, że system interLAN SPEED znajduje zastosowanie w niemal wszystkich obszarach związanych z przepływem towaru.
Innowacyjna integracja
Jaromir Paszek, dyrektor handlowy Mantis Polska oraz Hubert Frasunkiewicz, dyrektor łańcucha dostaw w firmie TIM przedstawili case study z wdrożenia systemu klasy WMS firmy Mantis w magazynach firmy TIM. Implementacja objęła różne procesy składowania, różnorodne towary, kanały dystrybucji (B2B, B2C) itd. Innowacją była integracja systemu WMS z wykorzystywaną w centrum logistycznym TIM automatyką.
Złoty stock
Wybrane funkcjonalności oprogramowania G.O.L.D. Stock były tematem wystąpienia Jarosława Bukowskiego, regionalnego dyrektora sprzedaży w Grupie Exorigo – UPOS oraz Marcina Figlarka, konsultanta logistycznego. Dzięki programowi możliwe stają się m.in. tzw. cykle kombinowane przydzielające różnorodne zadania do wykonania w odpowiedniej kolejności, w ramach jednego cyklu pracy. Likwiduje to niepotrzebne czynności, które wykonuje pracownik magazynu podczas pracy, przenosząc się na wzrost wydajności procesów logistycznych.
Logistyka produkcji i dystrybucja
Drugi, prowadzony przez Alicję Kostecką oraz Przemysław Ozgę, salon dotyczył innowacyjnych rozwiązań w sferach logistyki produkcji i dystrybucji. Salon otworzyła prelekcja Sebastiana Plesińskiego, zastępcy dyrektora handlowego GEFCO Polska, dotycząca systemu ISTA. To innowacyjne narzędzie współpracy pomiędzy klientem, dostawcą i GEFCO jako partnerem logistycznym, niesie za sobą lepszy przepływ informacji na temat dostawy pomiędzy trzema ww. podmiotami. ISTA daje możliwość kontrolowania zamawianych części przez wszystkich uczestników łańcucha dostaw – przekonywał prelegent.
Innowacje w modzie
Magdalena Choquet, dyrektor przedstawicielstwa SDI GROUP Poland przekonywała przybyłych na prelekcję, że innowacje są nadal w modzie, szczególnie w logistyce obsługującej świat mody. Uczestnicy usłyszeli, że mimo wielu wdrożeń przeprowadzonych przez SDI GROUP, automatyzujących i optymalizujących procesy dystrybucji odzieży, „nie ma jednego rozwiązania dla wszystkich”. Każdy projekt wymaga więc indywidualnego podejścia.
Nowoczesna produkcja
O najnowszych rozwiązaniach w logistyce magazynowej opowiadał Przemysław Wlazeł, national account manager w STILL Polska. Nowoczesna produkcja to ciągłość dostaw, system Kanban, dostawy Just-in-Time oraz innowacyjne rozwiązania dla nowych wymagań w dziedzinie transportu materiałowego – przekonywał Przemysław Wlazeł. Prelegent omówił również trzy systemy do zarządzania flotą wózków widłowych: FleetManager 4.x, STILLReport oraz STILLProActive, które znacznie pomagają w sprostaniu wymaganiom nowoczesnej produkcji.
Proces decyzyjny
Piotr Ruszkiewicz, dyrektor rozwoju wsparcia operacji FM Polska, opisał na czym polega proces i skuteczne podejmowanie decyzji w innowacyjnej firmie. Dzięki właściwemu podejściu do podejmowania kluczowych decyzji, możliwe jest skuteczne zarządzanie zmianami na produkcji. Prelegent omówił również projekt FM Polska przeniesienia istniejącej i funkcjonującej co-produkcji Technicolor z jednej lokalizacji do innej w krótkim czasie i przy osiągnięciu wymaganych korzyści ekonomicznych.
Liczy się planowanie
Ostatnim prelegentem salonu logistyki produkcji i dystrybucji był ponownie Joseph F. Paris. Wystąpienie dotyczyło współczesnego lidera w firmie. Okazało się, że prawdziwy przywódca powinien umieć stworzyć właściwy zespół wokół założonego celu, umieć zdefiniować sukces, identyfikować potrzeby konsumenta, nie czekać na rozwiązania, które nie niosą ze sobą ryzyka. Plany są niczym, liczy się planowanie – zakończył Joseph F. Paris.
Przeniesienie fabryki
Po zakończeniu prezentacji w oddzielnych salach konferencyjnych nadszedł czas na drugą tego dnia sesję plenarną. Rozpoczęła ją niezwykle interesująca prezentacja przedstawiająca case study z projektowania i przeniesienia produkcji do nowej, zorientowanej na przepływ fabryki. Paweł Markowski z firmy Zelmer oraz Lucjan Kornicki z STAUFEN Polska opisali całkowity proces powstania nowej fabryki, od momentu wykreowania koncepcji, poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań logistycznych, reorganizację pracy, aż po całkowite przeniesienie produkcji do nowego obiektu.
Autorskie innowacje
Wojciech Sobczyk, planista logistyczny w firmie Fiat Auto Poland przedstawił autorskie, innowacyjne rozwiązania wspomagające przepływ materiałów na liniach produkcyjnych w tyskiej fabryce Fiata. Nowoczesne koncepcje zasilania linii produkcyjnych przedstawione przez prelegenta zwiększyły wydajność produkcji i pozwoliły obniżyć składowane w magazynie oraz przy gniazdach produkcyjnych zapasy.
Planowana innowacja
Innowacja przestała być kwestią przypadku – podkreślał podczas swojej prelekcji Marek Jędra z Quantum software – wymagają długofalowych, regularnych i planowanych działań, których podstawę stanowią zasoby intelektualne całej organizacji. Prelegent opisał i przedstawił różnice pomiędzy innowacjami przełomowymi a podtrzymującymi. Innowacje przełomowe – wg Marka Jędry – obejmują nie tylko rewolucje produktu czy usługi, ale m.in. również zmianę modelu biznesowego organizacji.
Konferencję zamknęła burzliwa dyskusja na temat wewnętrznych i zewnętrznych barier i ułatwień przy wprowadzaniu w życie innowacji. Okazało się, że barierą dla nowych rozwiązań w firmie może być zarówno lęk przed zmianą, jak również brak kapitału, strategia zarządu, czy nieumiejętność zdefiniowania samej innowacji.
Poniżej prezentacje z konferencji
Galeria zdjęć do artykułu
Pliki do pobrania
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do materiałów z konferencji. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów. Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.