Jakie opony na lato?

Jakie opony na lato?

Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu, a kwiecień to zwykle czas na zmianę zimowych na letnie. Jednak zanim to zrobisz, koniecznie sprawdź, czy twoje stare opony nadają się na kolejny sezon. A jeśli planujesz zakup nowych, zastanów się, jakie ogumienie wybrać –...

Od tego, na jakich oponach zdecydujesz się jeździć w sezonie letnim, zależy nie tylko Twoje bezpieczeństwo, lecz również przyjemność z jazdy. Specjaliści zalecają wymianę opon wtedy, gdy średnia dobowa temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 7 stopni przez kilka dni. Taka sytuacja ma miejsce od pewnego czasu, więc jesli ktoś jeszcze nie dokonał wymiany – czas najwyższy.

Jak sprawdzić opony?

Najważniejszą sprawą w przypadku używanych opon jest sprawdzenie głębokości bieżnika. Opona letnia, której bieżnik jest płytszy niż 3 mm, łatwo traci przyczepność, szczególnie na mokrych nawierzchniach. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć zwykłej zapałki. Wystarczy włożyć ją w zagłębienie, zaznaczyć głębokość, a następnie zmierzyć zaznaczony odcinek.

Bardzo ważne jest również sprawdzenie ciśnienia w oponach, które całą zimę leżały w garażu. – Jeśli ciśnienie jest niższe niż zalecane przez producenta, to powoduje pogorszenie przyczepności opony, jej reakcji na skręty, a dodatkowo zwiększa opory toczenia, a więc także spalanie – informuje Wojciech Głowacki, kierownik działu obsługi klienta Oponeo.

Poza tym opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania aż o 22 proc., jak podaje amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ponadto stanowią przyczynę 6 proc. wypadków śmiertelnych na drogach, zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych na zlecenie Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone.

Kolejną sprawą jest upewnienie się, czy opony z ubiegłego sezonu nie mają uszkodzeń. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, warto zasięgnąć opinii wulkanizatora.

Które opony lepsze?

Jeśli okaże się, że letnie opony z poprzedniego sezonu nie nadają się do użytkowania, koniecznie trzeba sprawić sobie nowe. I tu pojawiają się pierwsze rozterki – kupić nowe, czy używane, szersze czy węższe, letnie czy całoroczne, z bieżnikiem asymetrycznym czy kierunkowym?

Zanim jednak odpowiemy sobie na te pytania, musimy upewnić się, jaki rozmiar opon jest odpowiedni do naszego auta. Informacja o tym jest zapisana na oponie samochodu w postaci ciągu znaków, które oznaczają rozmiar opony, np. 185/60R14. Dla każdego modelu samochodu jego producent przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów opon.

Najłatwiej jest sprawdzić to korzystając z wyszukiwarek lub konfiguratorów opon i felg, dostępnych na stronach producentów lub dystrybutorów. Dostępne są również narzędzia wspomagające klienta, jak np. zamienniki opon, które ułatwiają kalkulację rozmiarową, w przypadku, gdy chcemy zastosować inny rozmiar opon od fabrycznego lub homologowanego przez producenta.

Używane czy nowe?

Kolejny dylemat, przed którym stajemy decydując się na zakup opon, to wybór pomiędzy kompletem nowych i używanych. Zdecydowaną zaletą używanych opon jest cena, która jest niższa niż w przypadku nowych. Jednak ich zakup może się wiązać z pewnym ryzykiem. Po pierwsze nie sposób stwierdzić, czy były one odpowiednio eksploatowane, miały właściwe ciśnienie lub były odpowiednio przechowywane poza sezonem. Poza tym opony używane mogą pochodzić z samochodów po wypadkach drogowych i mieć wewnątrz uszkodzenia, których nie widać gołym okiem.

W przypadku opon nowych tego typu zagrożenia nie występują. Może więc warto zapłacić większą cenę za nowe opony i tym samym nie narażać się na ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek związanych z użytkowaniem ogumienia?

Letnie czy całoroczne?

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem. Dlatego w testach i w zestawieniach opony całoroczne porównuje się najczęściej z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre opony sezonowe, ale dobre opony całoroczne osiągają lepsze wyniki niż najtańsze opony sezonowe (np. tzw. „chińskie opony”).

Szersze czy węższe opony na lato?

W pierwszej kolejności należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu co do stosowanych rozmiarów. Samodzielne zmiany powinny odbywać się w ramach rozmiarów proponowanych przez producenta, a inne zmiany należy konsultować ze specjalistami.

W przypadku opon letnich szerokość opon ma wpływ na kilka aspektów związanych z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Zaletą szerszych opon jest krótsza droga hamowania, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzują się też lepszą przyczepnością w zakrętach, w porównaniu z węższymi.

Z kolei węższe opony zapewniają wyższy poziom komfortu jazdy i są mniej hałaśliwe. Ponadto mają niższe opory toczenia, co przekłada się na bardziej ekonomiczne zużycie paliwa. Są one także mniej podatne na wpadnięcie w poślizg na mokrej powierzchni i lepiej sprawdzają się podczas jazdy w koleinach. Tak więc węższe opony na lato mają więcej zalet.

Jaką rzeźbę bieżnika wybrać?

Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki – często mówi się, że ma kształt litery V. Takie rozwiązanie znacznie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.

Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność opony na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę spod opony. Modele z bieżnikiem asymetrycznym, to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie opony na rynku.

Testy opon

Często zastanawiając się nad wyborem opon lub felg sprawdzamy, jak wypadły one testach publikowanych w prasie i internecie. Przeglądając je warto zwrócić uwagę na kryteria oceny, którym poddawane były opony, a następnie przyjrzeć się wynikom dotyczącym tych cech opony, które są dla nas najważniejsze. W tym celu powinniśmy zadać sobie kilka pytań, które pozwolą określić nas jako kierowców, np. ile kilometrów pokonujmy rocznie, jaki mamy styl jazdy, czy jeździmy częściej w trasie czy po mieście. Warto również zwrócić uwagę na to, do jakiej klasy należą testowane opony: ekonomicznej, średniej czy premium. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami wynikają z jakości i ceny opon.

Dlatego oszczędni kierowcy powinni szukać opony o dużej odporności na ścieranie, wygrywającej w kategorii „koszty użytkowania”. Z kolei zwolennicy dynamicznej jazdy takiej, która miała dobre wyniki w kategorii „przyczepność”. Natomiast kierowcy pokonujący wiele kilometrów mogą zainwestować w oponę wyższej klasy, która była wysoko oceniona w kategorii „trwałość”.

Na co uważać w przypadku felg?

Kupując obręcze powinniśmy pamiętać o tym, aby wybrać produkty, które przeszły badania określone w Regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącym homologacji kół. Na podstawie tych badań felgi otrzymują certyfikaty.

Ostatnio na polskim rynku pojawiło się wiele produktów, najczęściej sprowadzanych z Dalekiego Wschodu, które nie spełniają przepisów określonych w Regulaminie EKG ONZ. Posiadają wyłącznie certyfikaty wydawane dla fabryki, a nie dla produktu. Obręcze takie mogą powodować zagrożenie bezpieczeństwa na drodze, ponieważ często ich dopuszczalna nośność jest niższa niż masa pojazdu.

– Nie wszyscy kierowcy pamiętają, że felgi mają wpływ nie tylko na podniesienie atrakcyjności samochodu, ale również na bezpieczeństwo jazdy – mówi Filip Biesek, koordynator działu felg, Oponeo. – Dlatego w niektórych europejskich krajach, np. w Niemczech, obowiązują specjalne certyfikaty dla felg. Jeśli kierowca zamontuje obręcz nie posiadającą takiego certyfikatu, jego auto nie przejdzie okresowego przeglądu technicznego – dodaje.

Jak się chronić przed wybrakowanymi produktami?

Przede wszystkim warto wybierać felgi znanych, sprawdzonych marek, które zanim trafią do sklepów, poddawane są wielokrotnym testom jakości. – W takich testach badana jest między innymi odporność felgi na korozję, zginanie przy skręcie i toczenie. Przeprowadzane jest również badanie zderzeniowe, dzięki któremu można sprawdzić zachowanie się felgi w momencie mocnego uderzenia – tłumaczy Filip Biesek.

Jeśli z przyczyn ekonomicznych zdecydujemy się na zakup tanich felg bez certyfikatu, to poprośmy sprzedawcę, aby potwierdził na piśmie maksymalną dopuszczalną nośność obręczy. Informacja ta często jest również wybita na felgach od wewnętrznej strony.

Dlatego w trakcie wyboru opon i felg najlepiej skorzystać z oferty doświadczonych dystrybutorów, którzy pomogą dobrać model przeznaczony do konkretnej marki samochodu. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że kupiliśmy produkt bezpieczny i spełniający odpowiednie przepisy dotyczące jakości.

Poleć ten artykuł:

Polecamy