DAF ustanawia nowe rekordy w 2012 roku
W 2012 roku DAF Trucks jeszcze bardziej wzmocnił swoją pozycję na europejskim rynku pojazdów ciężarowych. Firma jest obecnie drugą największą w Unii Europejskiej marką ciężkich pojazdów ciężarowych, a także liderem rynku w segmencie ciężkich ciągników siodłowych.
Osiągając udział na poziomie 16,0 proc., firma DAF umocniła swoją pozycję na europejskim rynku pojazdów ciężarowych w 2012 roku (w 2011 r. – 15,5proc.). Obecnie DAF jest drugą największą marką pojazdów ciężarowych w UE i liderem rynku w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Czechach i na Węgrzech. W Niemczech natomiast jest największą marką importowaną. Dzięki temu całkowity udział w rynku europejskim osiągnął 19,1 proc., w wyniku czego DAF stał się numerem 1 w segmencie ciężkich ciągników siodłowych.
Prognozy na 2013 w UE
Całkowity wolumen rynku ciężkich pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej w 2012 roku wyniósł około 222 000 egzemplarzy. Oznacza to spadek o około 9 proc. względem poprzedniego roku, kiedy w tym segmencie zarejestrowano 242 500 pojazdów ciężarowych. Firma ma nadzieję, że wolumen rynku pojazdów ciężarowych w obecnym roku osiągnie poziom między 210 000 a 250 000 pojazdów.
W segmencie pojazdów lekkich, w którym firma DAF obecna jest z modelem LF, wolumen rynku pojazdów ciężarowych w Europie spadł do poziomu 55 300 egzemplarzy w 2012 roku. W 2013 roku oczekiwany jest nieznaczny wzrost, ponieważ wielu klientów może być zainteresowanych kupnem pojazdów spełniających wymogi normy Euro 5 w obliczu planowanego wprowadzenia od 2014 roku normy Euro 6. Udział firmy DAF w rynku pojazdów o DMC od 6 do 16 t wzrósł z 9,0 proc. w roku 2011 do 11,5 proc. w roku 2012, co również stanowi nowy rekord.
Wzrost sprzedaży poza UE
Firma DAF wzmocniła swoją pozycję rynkową również poza Unią Europejską, gdzie w zeszłym roku dostarczono ponad 6100 pojazdów CF i XF (w 2011 roku – 5600). Rozpoczęto montaż modelu CF w zakładzie produkcyjnym w Maroku, natomiast model LF jest teraz także montowany w lokalnym zakładzie na Tajwanie, gdzie DAF jest liderem rynku spośród wszystkich europejskich marek, kontrolując 30 proc. rynku.
Przy 2750 zrealizowanych zamówieniach wolumen sprzedaży w 2012 roku w Rosji wzrósł prawie ośmiokrotnie względem 2011 roku. Przełożyło się to na udział w rynku w segmencie pojazdów ciężkich na poziomie 13,3 proc. wśród marek zachodnioeuropejskich. W przyszłości firma DAF ma zamiar wzmacniać swoją pozycję rynkową poza Europą, na przykład w Ameryce Południowej. Budowa nowej fabryki DAF w Ponta Grossa (Brazylia) przebiega zgodnie z planem. Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na koniec tego roku.
Kontynuacja dobrej passy w Polsce
Rok 2012 był szóstym z rzędu, w którym DAF pozostaje liderem rynku ciężkich pojazdów ciężarowych w Polsce. Po pięciu latach osiągania wyników na poziomie około 20 proc. w ubiegłym roku co czwarty, nowy pojazd ciężarowy rejestrowany w segmencie powyżej 16 ton DMC w Polsce był pojazdem marki DAF. 24,5 proc. udziału w rynku jest rekordowym wynikiem marki Polsce. Po raz pierwszy, natomiast, marka DAF została też liderem polskiego rynku powyżej 6 ton DMC z udziałem wynoszącym 22 proc.
oprac. Elżbieta Sobańska