Szyba czołowa w roli głównej [Galeria zdjęć]

Szyba czołowa w roli głównej [Galeria zdjęć]

Rozwój transportu kołowego wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na zindywidualizowane produkty oraz usług serwisowe dla samochodów ciężarowych. Podpowiadamy, czym różni się szyba do samochodu ciężarowego od szyby do auta osobowego, co zrobić, gdy ulegnie ona uszkodzeniu i jakie...

Samochody ciężarowe, przemierzają na co dzień setki kilometrów. Zamontowana w nich szyba czołowa powinna chronić kierowcę przed promieniami słonecznymi, zapewniać mu doskonałą widoczność, jak i zagwarantować bezpieczeństwo w razie wypadku.

– Szyba czołowa przenosi naprężenia z karoserii samochodu podczas jazdy. Pamiętajmy, że odpowiada ona aż za 30 proc. sztywności całej konstrukcji pojazdu, decydując o odporności nadwozia w przypadku kolizji – wyjaśnia Jarosław Kuciński, ekspert z firmy NordGlass. – Co istotne, odporność szyby na zderzenie z potencjalnymi obiektami gwarantuje, że w sytuacji, gdy wybuchnie poduszka powietrzna, szyba nie rozbije się, tylko stanie się oparciem dla poduszki, zapewniając jej jak najbardziej optymalne ułożenie, nawet jeśli sama jest poważnie uszkodzona.

Nie lekceważ ubytków

Niepokojące jest, że często kierowcy ciężarówek, które przecież intensywnie uczestniczą w ruchu drogowym, lekceważą niewielkie ubytki w szybie, zwłaszcza, jeśli nie znajdują się one w polu widzenia. Wówczas zwlekają z naprawą szyby i zgłoszeniem się do serwisu, aż do momentu, gdy uszkodzenie znacznie się powiększy i istotnie przeszkadza w jeździe.

– Niestety, wtedy zwykle szyba nie kwalifikuje się już do naprawy i trzeba ją wymienić. Podnosi to znacznie koszt zlikwidowania usterki, a dodatkowo niesie ze sobą konieczność naruszenia fabrycznego połączenia szyby z karoserią oraz konieczność zakupu niekiedy kosztownych listew i uszczelek, które zostały zamontowane w trakcie produkcji – mówi Jarosław Kuciński.

Warto pamiętać, że do naprawy kwalifikują się tylko te usterki, których średnica nie przekracza 24 mm i które znajdują się przynajmniej 10 cm od krawędzi montażowej szyby. W przypadku konieczności naprawy kilku uszkodzeń punktowych, muszą być one oddalone od siebie minimum o 10 cm. Nawet niewielkie pęknięcia lub ubytki, mogą w znacznym stopniu ograniczyć kierowcy widoczność.

– Natychmiastowe reagowanie w momencie wystąpienia uszkodzenia, a tym samym zapobieganie powiększaniu się pęknięcia, przekłada się na zwiększenie prawdopodobieństwa zakwalifikowania szyby do naprawy, bez konieczności jej wymiany – tłumaczy ekspert.

– Przy zastosowaniu nowoczesnej technologii ubytki, których wielkość nie przekracza średnicy ok. 22 mm, można bez problemu naprawić.

Niepokojące jest, że często kierowcy ciężarówek, które przecież intensywnie uczestniczą w ruchu drogowym, lekceważą niewielkie ubytki w szybie, zwłaszcza, jeśli nie znajdują się one w polu widzenia

Nowe trendy

Na uzyskany w wyniku naprawy efekt duże znaczenie ma jednak czas, który upłynął od momentu uszkodzenia, np. każdy punkt sieci serwisowej NordGlass wyposażony jest w narzędzia do wykonywania napraw szyb czołowych. Stosowana technologia pozwala na naprawę uszkodzeń punktowych przywracając 95 proc. pierwotnej wytrzymałości szyby w uszkodzonym miejscu, a fabrycznie zamontowane listwy oraz klipsy pozostają nienaruszone.

– Dlatego nie należy bagatelizować usterek szyby: najlepiej reagować od razu, zgłaszając się do profesjonalnych punktów serwisowych. Nie dokonanie wymiany uszkodzonej szyby może skutkować nie tylko obniżeniem naszego bezpieczeństwa na drodze, ale i odebraniem dowodu rejestracyjnego – dodaje Kuciński.

Warto dodać, że rozwój zaplecza technicznego profesjonalnych serwisów wymiany i naprawy szyb zapoczątkował nowe trendy w zakresie montażu szyb w samochodach ciężarowych. Coraz częściej producenci samochodów ciężarowych zamiast montować szyby przy wykorzystaniu uszczelki wklejają je przy zastosowaniu specjalistycznej chemii.

– Do tej pory rozwiązanie to stosowano w samochodach osobowych, jednak od niedawna również w samochodach ciężarowych praktykuje się tę metodę montażu – zaznacza Kuciński. – Innym trendem, coraz silnej widocznym na rynku samochodów ciężarowych, jest uzbrajanie szyb w rożnego rodzaju sensory np. światła i deszczu. Wyposażona w nie szyba zapewnia większy komfort jazdy.

Ciężarowe standardy

Szyby dla samochodów ciężarowych różnią się od szyb do aut osobowych grubością oraz gabarytami, które dostosowane są do wielkości i typu pojazdu. Oferowane przez np. NordGlass szyby mają budowę warstwową i wykonywane są ze szkła laminowanego o podwyższonej odporności, którą uzyskuje się podczas obróbki cieplnej, realizowanej w trakcie procesu formowania termicznego.

Specjalna folia oddziela od siebie poszczególne warstwy, które tworzą idealnie scaloną powłokę. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu ich w procesie produkcyjnym w urządzeniu, w którym ciśnienie równe jest naciskowi 150 ton. Aby jednak mieć stuprocentową pewność, że tworzywo, z którego wykonana jest szyba, spełnia przyjęte standardy poddawana jest ona serii różnorodnych, często ekstremalnych, testów.

Szyby dla samochodów ciężarowych wykonane są standardowo ze szkła laminowanego, którego poszczególne warstwy są grubsze niż w samochodach osobowych. Standardowo grubość pojedynczej warstwy szkła w samochodach osobowych waha się od 0,7 do 2,1 mm. Z kolei w samochodach ciężarowych wartości te znajdują się w przedziale od 1,0 do 3,0 mm, choć zdarzają się szyby, których warstwy mają grubość nawet 4,0 mm.

– Różnice w tych parametrach nie wymuszają jednak odrębnych technologii montażu – zauważa Jarosław Kuciński. – Zarówno szyby w samochodzie osobowym, jak i ciężarowym montowane są w naszych serwisach według tej samej procedury i przy zastosowaniu tych samych sprawdzonych technologii i wysokiej jakości materiałów.

Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne szczególny priorytet nadają terminowej realizacji zleconych dostaw, dlatego w przypadku wystąpienia uszkodzenia na drodze warto sprawdzić, czy firma posiada np. zespoły wyjazdowe, które są gotowe dokonać wymiany lub naprawy szyb w samochodach ciężarowych np. niezależnie od miejsca.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy