Pierwsze rejestracje pojazdów ciężarowych w grudniu 2013
Rewelacyjny grudzień zarówno dla sprzedawców ciężarówek, jak i autobusów – wynika z analizy PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. W ostatnim miesiącu 2013 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych wyniosły 3 281 sztuk, tj. więcej o 147,6% (+1956) niż w...
Wyniki były prawie dwukrotnie wyższe niż w przeciętnym miesiącu całego minionego roku, a nawet wyższe niż w okresie przed kryzysem 2008/2009. Trzycyfrowy wzrost wystąpił w grupie samochodów ciężarowych (+142,3% r/r), jak i autobusów (+210,6% r/r). W pierwszej grupie przybyło w ostatnim miesiącu 2013r. 2958 pojazdów w drugiej 323.
Nowe i używane
W ciągu całego 2013 roku zarejestrowano 21 100 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5t. Wzrost skumulowanych wyników od początku roku wyniósł 19,2%. Przy czym samochodów ciężarowych przybyło 19 715, o jedną piątą więcej niż w 2012. W grupie nowych autobusów rewelacyjny grudzień zadecydował, że ubiegły rok niespodziewanie zamknął się na plusie (+9%) osiągając poziom 1 385 sztuk.
W grupie pojazdów używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy dynamika była niższa niż nowych sprzedanych w Polsce, a także nietypowo, ich wolumen mniejszy. W grudniu przywieziono 2 248 pojazdów, tj. o 41,7% więcej licząc rok do roku i mniej o 67 (2,9%) niż miesiąc wcześniej. W tej liczbie było 1 968 ciężarówek (+44,1% r/r) i 280 autobusów (+26,7% r/r). W ciągu całego 2013 roku sprowadzono łącznie 27 459 używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t (+8,9% r/r). Przy czym używanych ciężarówek 1,2 razy więcej niż sprzedano w tym czasie nowych, a autobusów 2,4 razy więcej.
Łącznie zarejestrowano w grudniu 5 529 nowych i używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, w tym autobusy. Odzwierciedla to wzrost rok do roku o 89,9%. W ciągu całego 2013 roku przybyło na polskich drogach 48 559 nowych i używanych pojazdów użytkowych. Oznacza to wzrost o 13,2% w skali roku.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
Trzycyfrowy wzrost zamknął ostatni miesiąc 2013 roku w grupie samochodów ciężarowych (+142,3% r/r). Rejestracje wyniosły 2 958 nowych pojazdów. Było to prawie dwukrotnie więcej niż w przeciętnym miesiącu do listopada ubiegłego roku (+ 1 737 r/r ) i więcej o 945 niż miesiąc wcześniej (+46,9% m/m). Po ciężkim pierwszym kwartale (-6,8%), drugi przyniósł przełamanie (+15%).
W czerwcu rejestracje przyspieszyły, w konsekwencji wdrażania dyrektywy ramowej ds. homologacji (2007/46/WE). Trzeci kwartał po słabych wakacyjnych miesiącach wydawał się stabilny (+0,4%). Rynek już we wrześniu wstąpił na ścieżkę dwucyfrowego wzrostu aby sfinalizować czwarty kwartał na poziomie wyższym niż rok wcześniej o 67,1%. Zmiana przepisów homologacyjnych związana z wymaganiem od stycznia 2014 wyższej normy Euro VI przy rejestracji nowych samochodów ciężarowych, dyktowała tempo zakupów. Sprzyjała temu poprawa nastrojów ogólnogospodarczych, choć ciągle nie widać jeszcze wyraźnego odbicia w transporcie drogowym.
Głównym składnikiem wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych były ciągniki drogowe. W grudniu zarejestrowano ich rekordową liczbę – 1 939 sztuk, o 159,2% więcej niż rok wcześniej. Ich udział zmalał jednak w porównaniu z listopadem do 65,6% (wobec 74,2%), był jednak wyższy o ponad 4 pkt. proc. niż rok wcześniej. W grupie zabudowywanych podwozi samochodów ciężarowych, których zarejestrowano 821 wzrost w skali roku wyniósł 164% i 93 % w skali miesiąca. Samochodów specjalnych było 198, tj. więcej niż rok wcześniej o 36 sztuk i więcej niż w listopadzie o 104. W całej grupie pojazdów ciężarowych zarejestrowano 2 282 samochody najcięższe powyżej 16 ton (kompletnych podwozi i ciągników razem). Było ich więcej o 136,2% (+1 316) niż w grudniu 2012, i więcej o 32,4% (+559) niż w listopadzie ubiegłego roku.
Sprzedaż według marek
W całym 2013 roku sprzedano 19 715 samochodów ciężarowych powyżej 3,5t tj. o jedną piątą więcej (+3 285 szt.) niż w ciągu 2012 roku. Popyt na samochody najcięższe pow. 16 ton w tym czasie wyniósł 16 733 nowych pojazdów (+19,1% r/r). Wśród nich ponad 85% stanowiły ciągniki. Dzięki ich dynamicznej sprzedaży, rezultaty nie tylko w grupie ciągników ale i ogólnie wszystkich pojazdów powyżej 16 ton, już w ciągu jedenastu miesięcy przekroczyły całoroczne wyniki 2012 roku.
W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w grudniu 2013r., na pierwszym miejscu znalazło się IVECO, które z rezultatem 685 zarejestrowanych pojazdów zgarnęło 23,2% udział; na drugiej pozycji utrzymał się MAN – 589 pojazdów zapewniło im niemal jedną piątą rynku. Trzeci był DAF sprzedając 520 pojazdów (17,6% udz.). W całym 2013 roku w klasyfikacji nie ma zmian, pierwszy jest DAF – 3 983 ( +12,4%), drugi MAN z wynikiem 3 633 (+34%) i trzeci MERCEDES – 3 194 (+14,8%).
W grudniu 2013r., w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrował DAF – 489 (+145,7%r/r), następnie MAN – 437 (+236,2%r/r) i Volvo – 367 (+93,2%r/r). W ciągu całego ubiegłego roku pierwszą pozycję utrzymał DAF – 3 807 (+10,5% r/r; 22,8% udz.), na drugą wskoczył MAN – 2 738 (+33,5%; 16,4% udz.), a trzecią wypracował Mercedes – 2 713 (+20,4%; 16,2% udz.), przewyższając Volvo dzięki 10 pojazdom.