Wymagania dla przewozów produktów mrożonych
W ostatnich latach możemy zaobserwować intensyfikację rozwoju sieci handlowych w Polsce. Ich oczekiwania pod kątem jakości usług oferowanych przez firmy transportowe i operatorów logistycznych są bardzo wysokie, dodatkowo można zauważyć coraz większe rozdrobnienie przy...
Niezbędne staje się aby operator dopasowywał się do rosnących oczekiwań rynku. Klienci oczekują zapewnienia wysokich wskaźników jakościowych pod kątem kompletności dostaw, dostarczania we wskazanym oknie czasowym oraz zapewnienia sieci dystrybucji na terenie całej Polski. Dodatkowym wyzwaniem staje się oczekiwanie, że towar musi być przewożony w temperaturze -18°C podczas całego procesu transportowego.
Nie lubią lata
Każdy etap łańcucha logistycznego wymaga wysokiej precyzji działań – począwszy od załadunku towaru aż do momentu dostawy do danego sklepu. Kluczowym czynnikiem jest czas oraz świadomość osób zaangażowanych w proces a także pora roku. Produkty mrożone przy zetknięciu z wysoką temperaturą otoczenia w sezonie letnim bardzo szybko tracą swoje właściwości i stają się niepełnowartościowe, szczególnie wrażliwe na temperaturę są lody. Jak zatem zapewnić najbardziej optymalną obsługę produktów mrożonych dostarczanych do sieci handlowych i jak wygląda to we Frigo Logistics?
Przede wszystkim, należy posiadać nowoczesne magazyny i punkty przeładunkowe, które usytuowane są w dogodnych lokalizacjach dla zapewnienia optymalnej dystrybucji na terenie całego kraju. Istotny jest także wykwalifikowany i zaangażowany personel potrafiący pracować pod presją czasu. W okresie gdy panują wysokie temperatury niezbędne jest zastosowanie optymalizacji działań – skrócenie czasu rozładunku do minimum oraz zminimalizowanie ilości punktów dostaw i odbiorów.
Duże wymagania
Kluczowe znaczenie ma właściwa liczba środków transportu wyposażonych w rejestratory temperatur, które mają możliwość generowania raportów o temperaturach na każdym etapie transportu. Wymagania te podyktowane są prawem, a ich spełnienie weryfikowane jest w czasie certyfikacji systemów zarządzania.
O powyższym mówią: certyfikat systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności (System HACCP) według wytycznych Codex Alimentarius, Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 września 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie składowania i transportu głęboko mrożonych artykułów rolno-spożywczych (Dz.U.03.177.1733 ze zmianami). Klienci oczekują także certyfikatów systemów zarządzania: jakością zgodnego z normą ISO 9001, środowiskowego zgodnego z normą ISO 14001, bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnego z normą PN-N-18001 oraz ciągłego doskonalenia procesów logistycznych. Utrzymywanie wskaźników jakościowych na oczekiwanym poziomie wspomaga na przykład system zarządzania zgodny z filozofią KAIZEN, funkcjonujący we Frigo Logistics.
Z całą pewnością kluczowe są także rozwiązania informatyczne, jak na przykład głosowy system kompletacji towaru na magazynie, automatyczny pomiar temperatury, elektroniczna wymiana danych oraz systemy informatyczne zapewniające optymalizację tras i zarządzanie dokami. Frigo Logistics posiada trzy platformy dystrybucyjne, dzięki czemu odległości w dostawach są w najwyższym stopniu zoptymalizowane, przekłada się to na bezpieczeństwo i szybkość dostaw. Lokalizacje platform przeładunkowych to Warszawa, Radomsko i Żnin – pomiędzy nimi kursują regularne ,,Line – houle”. Średnia odległość między platformami to około 300 km. W razie awarii agregatu chłodniczego na trasie, co jest sytuacją incydentalną, dokonywany jest przeładunek auta w najbliższym punkcie, który posiada odpowiednie warunki do obsługi produktów mrożonych. To, czy uda się w takiej sytuacji utrzymać towary we odpowiednio niskiej temperaturze, zależy w znacznym stopniu od pory roku.
Operator współpracuje z kilkoma sieciami handlowymi, a bardzo dobrze rozwinięta sieć dystrybucji zapewnia możliwość dostaw pojedynczych kartonów oraz palet na terenie całej Polski przy zachowaniu oczekiwanych przez klientów wymagań jakościowych. Spółka działa jako operator neutralny, więc najczęściej na jednym aucie znajdują się towary różnych marek.
Kristof Verbruggen, prezes zarządu Frigo Logistics:
Obsługa sieci handlowych jest sporym wyzwaniem, jednakże daje także bardzo wiele satysfakcji. Niezbędne jest, aby towar zachował nieprzerwaną temperaturę -18 lub nawet – 20°C w całym łańcuchu chłodniczym. Aby zapewnić oczekiwaną temperaturę w sezonie letnim, gdy temperatura powietrza jest wysoka, należy zwiększyć wydajność magazynów oraz środków transportu, co przekłada się na wzrost kosztów. Czas na dostawę towaru do danego punktu jest bardzo ograniczony czasowo. Aby spełnić powyższe oczekiwania, konieczne jest posiadanie odpowiedniej infrastruktury, składającej się z nowoczesnych magazynów, w których temperatura jest ciągle kontrolowana, a wszelkie potencjalne zagrożenia są natychmiast raportowane. Bardzo istotne są rozwiązania IT, platformy dystrybucyjne oraz odpowiednie środki transportu. Będąc operatorem produktów mrożonych dla sieci handlowych, należy kontrolować poziom kosztów i dążyć do optymalizacji, która daje przewagę konkurencyjną. Najważniejszym kapitałem są wykwalifikowani ludzie. Ich zaangażowanie, wiedza ekspercka oraz pasja, pozwala zapewnić naszym klientom wskaźniki, które są powyżej ich oczekiwań jakościowych.