DSV na budowie metra w Kopenhadze
DSV odpowiada za transport betonowych elementów konstrukcyjnych ścian rozbudowywanego właśnie systemu metra w Kopenhadze.
Głęboko pod ulicami Kopenhagi Nora, Tira, Minerva i Eva poruszają się niespiesznie do przodu, pokonując dystans 20 metrów dziennie. Są to cztery maszyny służące do wydrążenia otworu tunelu nowej linii metra, której otwarcie jest planowane na 2019 r. W trakcie ich mozolnej pracy zespół specjalistów instaluje także elementy konstrukcyjne tunelu. Każdy z nich składa się z sześciu jednakowych elementów tworzących w sumie okrąg – za ich dostarczenie na miejsce budowy odpowiada natomiast niemiecki zespół DSV Projects.
Całość inwestycji obejmie blisko 22 tys. takich okręgów, których łączna waga sięgać będzie 385 ton. Kształt elementów konstrukcyjnych nie ułatwia ich transportu, ponieważ zaokrąglony kształt powoduje, że mają one niewielką powierzchnię styku z podłożem. Ich dostawa odbywa się zaś w systemie just-in-time dla utrzymania jak największej efektywności tego długoterminowego projektu.
W tym celu DSV postanowiło wyczarterować jednostki typu RoRo (roll on – roll off) kursujące pomiędzy Sassnitz i Kopenhagą oraz wynająć 100 tys. m2 tymczasowej powierzchni magazynowej w kopenhaskim porcie, gdzie elementy tunelu są przechowywane do czasu ich dostarczenia.
DSV było zaangażowane w to przedsięwzięcie począwszy od jego fazy projektowej w 2012 r. Decyzja o wykorzystaniu drogi morskiej została podyktowana chęcią zaoferowania jak najkorzystniejszych stawek oraz redukcją emisji dwutlenku węgla. Pozostałe powody to bezpieczeństwo, efektywność i łatwość transportu.
Metro w Kopenhadze tworzą dwie linie o długości 21 km, pierwszą otwarto w 2002 r., a drugą prowadzącą na lotnisko w 2007 r. Po tych liniach poruszają się pociągi bezzałogowe.
Cały system metra oraz bezzałogowe pociągi są kontrolowane i prowadzone przez w pełni zautomatyzowany system komputerowy. Kolejna trzecia linia metra będzie miała 15,5km i 17 stacji, jej otwarcie jest planowane na 2019 r.