Koronawirus – co powinien zrobić przewoźnik
16 marca 2020
Oto zalecenia dla branży TSL przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym, opracowane na potrzeby przewoźników przez Log24.pl i portal Prawnicytransportu.pl
Jak zachować bezpieczeństwo w czasach koronawirusa.
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra). Według nowych informacji bezpieczny odstęp to już nawet 4-4,5 metra.
- Kontakt z klientami głównie za pomocą telefonu, maila, rozmów video. W dobie programów typu Skype czy Messenger to jak najbardziej możliwe.
- Promować płatność kartą i przelewami.
- Stworzyć warunki i zachęcać do regularnego i dokładnego mycie rąk wodą z mydłem lub dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%). Umieścić dozowniki z mydłem lub innym płynem odkażającym w pomieszczeniach w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane. Dotyczy to również kwestii kierowców – by w miarę możliwości zapewnić im dostępność do żeli lub płynów dezynfekujących.
- Używanie rękawic ochronnych podczas wykonywania prac. Oczywiście nie za bardzo jest możliwe pracując przy komputerze czy za kierownicą (choć tutaj znajdziemy zwolenników, zakładając, że to nie rękawice ochronne), ale w niektórych przypadkach to możliwe.
- Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
- Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
- Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientom, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku.
- Zapewnić, aby środki transportu oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów były czyste i higieniczne: powierzchnie dotykowe, tj. kierownice, klamki, gałki, klawiatury, deski rozdzielcze muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem.
- Zapewnić, aby pomieszczenia biurowe i magazynowe, w których przebywają pracownicy i klienci były czyste i higieniczne. Powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze) muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem.
- Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
- MR nie zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe. Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.
- Celowym byłoby również, żeby firmy transportowe do minimum ograniczyły spotkania pracowników i odprawy z kierowcami. Obecnie środki kontaktu na to pozwalają.